Inlägg från: Tjorven19 |Visa alla inlägg
  • Tjorven19

Österbottniska tråden 9

Hej! Beibikär: ja tror nog att ja for å simma me kompisar tå ja var 10 år. Däremot kan int vår pojkar simma så ja måst alltjämt vara me om vi ska. vi har fösöka va ti simhalln men nähä. He ir bara ti konstater. Simning är ingen favoritsport hos oss och det är verkligen tråkigt, för he ir ju så viktigt att kunna simma. Dessutom roligt. De tycker om att plask o lek och dyk å ta na simtag, men he gar int ti få dem att slappna av så e sku ga ti simma....

Nå, he om simning. Nu har ja handla blommor vi Petterssons så ja tror konto ir tom. Tur att e ir lönedag snart.....

• Tjorven19

Motorkross tå di ir 10??? Oj kära nån. He stämber nog att gossen tala om ein i klassen som har, men ja har int tänkt na meir på he. Ja seir nog som na ader skriva: stackars min pojk. Ha komber alder ti få dzä naating som jag veit om........:) Ja tycker nog att de är så opålitli i trafiken ännu tå di ir 10 - fast he ska väl va mopo tå di fylder elva..... Ja känder ein som tog skriftligt åv pojtsi att ha fick bara kör på gårdsplan(kanske a var 13 tå a fick mopo). MInns int va straffet var om a kört på veji före 15 års ålder. Kanstsi indreji månadspeng tills ha fyllt 15 eller na liknand. I alla fall tror ja att he fungera....

• Tjorven19

Goder morgon! MÄrks att sommarsolen gör att folk inte vill sitta vid datorn!

Här blev det semlebakning på söndagmorgon. Ska nog ut på motionsrunda också och så måste jag väl göra något åt "vitroote" som tar överhand med allt jag försöker odla. Egentligen mot mina principer att tvätta, städa och baka och klippa gräs på söndagar, jag tycker faktiskt söndagen ska vara vilodag på riktigt.. Men jag har börjat luckra upp det hela för att överhuvudtaget få någon ordning på det. Brukar vanligen inte hinna så mycket efter jobbet, lagar mat och tar en promenad och så går jag och lägger mig.... Bara fyra dagar kvar till semestern! Ser fram emot VILA och LUGN OCH RO.

Jaha, märker att ja int orka skriv dialekt ida... Måst byri skåda hur e ir me semledeji.

• Tjorven19

Trevli messomar! Äntligen komber ja in på näti heimifrån. Har INTE messomasstäda å int tänker ja heldär, int ikväld. Imoro ska ja väl dra över huse na liiti å fösöök övertala unga att städa vinde (= sitt rum). Tänker ta en storstädning nu tå ja har semester. Semestern ir bäst just nu, för ha byri på måndan... så nu har ja sökt efter en kako i frysn så ikveld ska vi fest. Helje siter vi säkert jär på 4 , kanstsi me min föräldrar så var vi 6....

• Tjorven19

Hallååå! VArt to sole veji tå ja fick semester??? Men int dzär he na, he i bara bra. Ja har använt två dagar ti städa hjälpköke, nu ska ja byri laga na mat och kanstsi stryk och mangel om ja orkar. Så ir i visst hantverkarmarkna ida å. Ifjol häll1111111 i ha dan...
    Tror int ja ska arbeit heila semestern me städasi, men tror int vi far na langt heldär. På teater på fridan har ja hört, så ni beställder väl grann vädri, Lordina och Alma!!!

• Tjorven19

Alma: halder tyyma!

Har just skicka iväg den yngre sonen på läger. HÄrligt lägerväder. Nu ska ja drick en kaffekopp o pack upp he ja handla. Kantsi ja fortsätter me städasi mitt, he ir ju int direkt na semesterväder.

• Tjorven19

Millami: amningskurs ir säkert bra. He finns förresten en bok om amning som Nanna Bylund ha skriva "Att amma", tror ja botse heiter.
    He handlar om amning i olika livssituationer å om folk som INT a fått amning att lyckas osv. En massa intervjuer. Har int läst heila botse, he var int aktuellt na meir tå botse kom ut, men ja ha bläddra i e å tyckt att e verka bra just för att e int bara var om att man "måst" amma, utan hur e känns tå int e funkar osv. Bara som tips. Jär har ja just städa några kläskrubbar. Pust. Tå ja int nänns kast na åv tröjona min. Ja tror alltjämt ja behöver dem naangang.... Å så har ja hört på the Poodles. Tror ni ja har en för tidi 50-års kris tå ja byri hör på hårdrock??????? å ha viri ABBA-fantast förr??????? Å så ir int normalt me att städa tre dar i ett sträck.... byri faktiskt funder på om ja ir sjuk :))) Bäst ti lämn resten åv huse å kok kaffe så ja int får na värr attack.

• Tjorven19

Millami: koll på Ad Libris, tror nog att å finns, minns int priset.

tussimamma: nu har ja sluta städa för säkerheits skull. For ut på länk (!). sprang 21 minuter, ja som bara brukar ga. Nästa gang ska jag fösök ork jogg 25 minuter....:)

• Tjorven19

Gomorron! A ti älder pojtsi hänger över axle å kollar va ja skrivar. Väntar heim a ti ynger ikväll. He a viri så konstigt att ha bara ein pojk. För övrigt var Pedersöre Teater superbra! Var på premiärn igår. "Så tee" säjr gossen. Papp min som var i militärn under krigstiden tyckt om pjäsen, ha sa att he var precis så te a ti tiin å baket. Om ni vill både skratt o gråt så rekommenderar ja pjäsen. Kanstsi int för små bååne, men 10-åringa klarar no åv a bra.

• Tjorven19

Lordina: raaati, missa ja na kul i byji. Grr....
    nå, nu har vi heim "lillbååni" och gubben for ut å peed. Ska eld bastu så vi har na program. Ser fram emot nästa lörda, vare sig he regnar eller är soligt. Kanstsi ja byri ha huse uppredd tå...

Svar på tråden Österbottniska tråden 9