• gresligagreta

    hur lång tid tar det för en finger nagel att växa ut?

    Min 10 mån son har klämt sig, det (lilllfingret) efter nu att svullnaden varet är borta ser det ut som att nageln gått av längst ner, hur lång tid tar det för en nagel att växa ut? usch jag är jätte orolig och tycker det ser obehagligt ut

  • Svar på tråden hur lång tid tar det för en finger nagel att växa ut?
  • Anonym (b)

    Hur fort naglarna växer är individuellt, men generellt kan sägas att de växer ca 0,1 mm per dag eller 3 mm per månad (ca 3,8 cm per år). Det tar ca 6 månader för nageln att bytas ut helt (tånaglar ca 1 år).

  • gresligagreta

    okej tack fär svaret hur ska jag skydda fingret när väl han tappar nageln? växer nageln under nageln? eller sjuts det fram?

  • På Tiden

    Anonym (b): Jag blir jättenyfiken på var du fått de uppgifterna. Bara av den anledningen att jag blev av med min tånagel och det tog inte ett år att få den att växa ut helt. Långt ifrån faktiskt... Säger inte att du har fel, undrar bara hur min kunde växa ut så fort!

  • På Tiden

    TS: om nageln har gått av längst ner så ska du väl gå till husläkaren så de får se om nageln behövs tas bort så man kan hålla rent från infektioner som annars kan komma in under nageln. Sen kommer ni få hjälp med omslag osv. Man vill inte ha ett omslag som riskerar att fastna i vävnaden. Detta hände i mitt fall och jag fick då ta bort den del av nageln som redan växt ut och början om från början.

  • gresligagreta

    jo men jag ringde vår husläkare han sa att vi inte skulle komma för man kan inte göra något i alla fall har haft plåster men min bebos ville bara äta upp det så jag tvättar fingret med sårtvätt tre gånger om dagen har precis fått bort varet i alla fall och det ser rent men trasigt ut

  • På Tiden

    Oj, vad jobbigt! Känns konstigt att de inte vill se fingret innan de säger att de inte kan göra något! Min syster fick oxå hjälp då hon förra sommaren blev av med sin nagel.. Vi är lite klantiga i vår familj *ler*
    Har nageln gått av lär den så smånigom ramla av helt. Den nya friska nageln växer väl då ut fin.. Men som sagt, viktigt att hålla rent och skydda fingret. Gå till apoteket och fråga vad de rekommenderar att du använder som omslag.. Gör nämligen frbannat ont att ta bort omslag som fastnat i vävnaden..

    Lycka till!!!!

  • Anonym

    tack för att du tog dig tid ja ni verkar lite klantiga!!! nejdå, ja hemskt när det gör illa sig på det här sättet

Svar på tråden hur lång tid tar det för en finger nagel att växa ut?