• Mitt hjärta är hemma

Hur lång tid tar en förlossning?

Hur lång tid tar en förlossning? Och när räknar ni att förlossningen egentligen börjar? Båda frågorna vet jag kan ha väldigt olika svar.
    Ni som haft förlossningar på 48 timmar, är det 48 timmar av krystande med särade ben eller 48 timmar som började hemma med lite värkar eller vattenavgång eller så?
    Och ni som haft förlossningar på 1 eller 2 timmar, hur räknade ni?
    (Och alla andra, svara ni med)

• Svar på tråden Hur lång tid tar en förlossning?
  • mamma 86

Jag tror inte man kan svara på hur lång tid en förlossning tar. Min tog flera dygn men det var ifrån att vattnet hade gått. Från att jag fick värkar tog det tre dygn! Krysstade därimot femton minuter!

• PetraD

det går ju egentligen inte att säga;så väldigt olika.
    räknat från första värken tog min första 15 timmar, andra tog 3½ & tredje 2½.

jag har väl inte direkt räknat förvärkar, då skulle min sista hållt på i ca 3 mån..
    jag räknar från första rejäla värken då det börjar öppna sig & hända något. visserligen kan man börja öppna ig utan direkta värkar. men så räknar jag

• xMadde

Från det att mitt vatten gick (fick värkar 30 min senare) tog det 21 timmar.
    Fast dom fick göra akut snitt efter 21 timmar... och hade dom inte gjort det vet jag inte hur lång tid till jag hade fortsatt!

♥ Sam 26/3/05 ♥ ~ En liten till, 30 Juli ~
  • Lilith74

När jag födde sade de att de räknade från att jag var 3 cm öppen och flyttades från sal till förlossningen. Vet inte om det stämmer?
    Från 3 cm tog det iaf 2 timmar och 46 minuter av öppningsskede och utdrivningsskede tills vår dotter var född. Från 5 cm till 10 cm öppen tog 18 minuter. Väldigt snabbt tydligen, jag vet inte, har inget att jämföra med.

• PetraD

Lilith74
    Jo, det är ju snabbt. Fast själv skulle jag ju även räkna till de 3 cm. Men så olika hur det räknas..

Det där med byte från sal till förlossning är ju väldigt olika oxå märker jag. för där jag fött så var man på samma rum från det att man blev inskriven & tills barnet var fött då man flyttades (när man orkade) till BB

• Bebis igen

Första tog 14 timmar från första ordentliga värken..... den andra blev jag igångsatt med o det tog 2 timmar från första droppet sattes!

(¯`°?.¸ ♥ Bebis Igen.........♥ ¸.?°´¯)
  • Lilith74

Petra: Ja räknar man dem tog det cirka 8 timmar från första tydliga värken. Här där jag bor får man komma in direkt om vattnet går och bli kvar. Jag låg där ett halvt dygn efter att vattnet gick och sedan började värkarna.

• vosssan

min förlossning tog 11 timmar som förstföderska & då sa dem till mig att jag hade tur, för att förstföderskor brukar det ta länge tid för, min veninna som jag var med på hennes förlossning tog 32 timmar, hon då också förstföderska. Så det är väldigt individuellt !!!

• Niccita

Jag var førstføderska och min førlossning og 6 timmar från førsta værk, men mer æn ett dygn från vattenavgång.
    Jag hade onda værkar i ca 1½ timma, och krystade i 6 minuter.
    Jag hade en riktigt snabb førlossning! Finns att læsa i bloggen.

• Carro

Jag hade mycket förvärkar och tisdagen den 14/11 så märkte jag att dom började ändra karaktär, dom kändes annorlunda och kom regelbundet..

Onsdagen den 15/11 åkte vi in på kontroll och då var livmodertappen helt utplånad och jag var öppen 2-3 cm..
    Eftersom jag i v. 31 (jag födde i v.36) hade fått en störtblödning och fick förlossningen stoppad så blev vi inte hemskickade utan fick komma till förlossningen..

Kl 07.15 torsdagen den 16/11 gick mitt vatten och samtidigt kom värkarna..
    Klockan 11.20 började krystvärkarna och kl 11.37 så föddes Sam

I mina förlossningspapper så står det att förlossningen började med vattenavgång och värkar 16/11 kl 07.15, så på förlossningen räknade dom att det var då den riktiga förlossningen startade, att det andra bara varit förvärkar

Svar på tråden Hur lång tid tar en förlossning?