• Kotten81

London! Vill ha tips på ALLT!

Jag och min sambo kom igår på att vi kanske skulle unna oss en tripp till London i sommar....vill ha tips på allt!! Shopping, sevärdheter etc. Hur hittar man? Vilka affärer/marknader får man INTE missa? Vilka är turistfällorna??
    Vi skulle vilja flyga så billigt som möjligt och bo ganska okey ändå, inget vandrarhem med stora sovsalar etc ( inget ont om detta alternativ, men vi åker för att få unna oss det lilla extra...så att säga ).
    Är såå tacksam för tips! Ingen av oss har varit där innan! :-0

• Svar på tråden London! Vill ha tips på ALLT!
  • Qiwie

Shoppar i London gör man på Oxford Street

• Just A Girl

Finns billiga biljetter med Ryanair för 1kr + skatter brukar landa på runt 600 per person.

Men måste tipsa om klädesaffären NEXT, jätte fina barnkläder (om ni är ute efter det )
    Den ligger en affär precis brev Hamley's. Det är ju den stora leksaksaffären med 7 våningar. Den ligger på Regent Street, ni kan inte missa den gatan för det är ju massor av roliga affärer längst hela gatan. Man hittar lättast dit genom att ta tunnelbanan till

Oxford Circus.

Att ta sig fram i london är ju tunnelbanan lättast. Sen beror det på hur många dagar ni ska vara där.

Ska ni till några av de stora turistasakerna som tex Madame Tussauds och London Dungeon ska ni vara där tidigt annars är köerna timtals långa.
    Í London finns massor att se, mitt tips är att ta en dag till att se alla "måsten", sen är det bara att njuta av London, alla affärer, parkerna osv.

Why do all good things come to an end...
  • Läslusen

Det går att bo på svenska kyrkans vandrarhem. Sök på sjömanskyrkan på nätet, där finns en hemsida med priser och all info.

• chicopico

det finns ett jättefint hotell på picadilly circus som heter the regent palace.... det är BILLIGT och nära till allt!!
    men boka i tid för det är ett populärt hotell...

sen får man inte missa den stora marknaden i Camden market!!
    öppet alla dagar

• Kotten81

Hur är det egentligen i London på sommaren? Är det ens klokt att åka då? Inbillar mig att det är jättevarmt och skitmycket folk, mer än exempelvis på hösten.

• Just A Girl

Det är klart det är mycket folk, men i london är det alltid mycket folk. Men som på alla andra ställen så är det ju alltid mer semester tider.

Why do all good things come to an end...
  • Toyya

Jag och min man var där fyra dagar förförra veckan. Vi bodde på ett litet hotel som heter St Athens, ligger mellan tunnelbanestationerna Kings Cross och Russell square. Hotellen är ju i allmänhet rätt sunkiga, om de inte kostar tusentals kronor per natt. Det här funkade, rent och trevlig personal. God frukost, men trångt, toa och dusch i korridoren (annan våning). Heltäckningsmattor och hård säng. Priset var 50 pund/rum och natt, så med londonmått räknat billigt.

Vi åkte turistbussarna "The original tour". Karta får man och biljett köps vid hållplatsen. Man köper biljett som gäller ett dygn och då hoppar man på och av var man vill. Finns fem (tror jag) linjer, varav en med liveguide. På de andra är det inspelat som man hör antingen i lurar eller direkt. De går hela tiden på dagtid. En båttur hör oxå till, men den hann vi aldrig med Vi kollade aldrig en tidtabell, det dök bara upp en buss här och var vid de uppmärkta hållplatserna. Mysigt att sitta på takvåningen och luncha på sandviches och druvor, medans man guidas genom stan.

Vi nöjde oss med att se Big Ben, Westminister och de ställena via turistbussarna. Sen var vi på Mde Tussauds och åkte The London Eye (paketpris blev lite "billigare", tror det var 34 pund för bägge, per person). Shopping på Oxford street och Covernt Garden och sen (jättebra!) var vi på Imperial War museum. Det senare är gratis och jättebra och hemska utställningar om första och andra världskriget, plus andra världskonflikter mellan och efter dem. Kan rekommenderas om man är det minsta människo el historieintresserad. mest gripande var utställningen om Andra världskriget sett ur ett barns ögon, om evakueringarna mm. och den om förintelsen... Mycket ögonvittnesskildringar.

Första kvällen gick vi på musikal, såg Sound of music på Palladium. På Leicester Square finns en massa stånd som säljer biljetter till allt som går. Bara att gå och jämföra. Till vår kväll fanns det från typ 28 till nästan 60 pund biljetten beroende på plats. Vi satt på "upper circle", kostade 32£ och man såg helt ok.

Se till att ha bra skor och inte vara höggravid (som jag...) för det blir mycket gå av!

Köp travel card på tunnelbanan, mycket billigare än ströbiljetter och så slipper man köa.

Ha så trevligt!

• Elli47

Varuhuset Harrods är jättekul att gå in en sväng och kolla i! Och så älskar jag British Museum, där finns allt! Tycker även att Towern är väl värd ett besök men där kan vara enormt mycket folk sommartid, speciellt om man vill se kronjuvelerna.

• Lovely Rita

Jag och min sambo var på Museum of London. Det var ett stort fint museum och gratis! Mdm T Är jättedyrt, men kul! Science museum var också gratis och jättebra. Vi hann inte med hälften och höll på att missa flyget hem...
    Och som nämt tidigare. Missa inte Camden Market i Camden. Fantastiskt roligt.

• Fröken Fräknig

Hej,

Jag & min sambo var i London påskhelgen (ålder 32 & 33). Det bästa på den resan var musikalen "We will rock you"!

Beroende på hur intresserade ni är av sevärdheter och hur mycket pengar ni vill lägga så kan kostar det en hel del:

Madame Tussauds: 25 pund
    London Eye: ca 20-25 pund
    eller ca 30 pund för båda om man köper dem samtidigt.
    "Turistbussarna": 22 pund och då ingår båttur.

Vi köpte dagskort för 6 pund till de "reguljära" bussarna vilket funkade lika bra.

Vill ni till Madame Tussauds boka tidsbiljett dagen innan! När vi var där var biljettkön 2 timmar och sedan var det ytterligare 30-45 min kö för att få komma in! Vi tyckte dock inte att det var värt pengarna på Madame Tussauds...

Vi hade fint väder när vi var där, så vi köpt lunch och käkade i Hyde Park och kollade på folk. :) Tog en öl på någon av uteserveringarna (finns inte supermånga).

• inze

Visst är Ryan Air ofta billiga men kolla deras totalpris innan ni bestämmer er. När vi skulle åka i mars så blev det billigare för oss med SAS eftersom vi hade bestämda dagar vi ville åka. Dessutom kunde vi åka med SL (kollektivtraiken) till Arlanda och slapp nån extra kostnad för att ta sig till flygplatsen. Vi betalade 1400:--/pers med SAS.

Vi bodde på detta hotell:
    www.stdavidshotels.com/swe/index.htm
    som ligger väldigt bra till vid Paddington. Nära till tunnelbana, bussar och tåget till Heathrow. Dubbelrum med eget badrum kostar 75 pund per natt. Rent och trevlig personal men typiskt engelsk med många och trånga trappor och "engelsk" standard på rummet.

Vill man handla billigt har Primark nyligen öppnat på Oxford street.

• DarkLink

med risk för att upprepa lite av tidigare inlägg:

camden market: så kul marknad. egentligen är det flera marknader som sitter ihop. finns allt möjligt, kläder, smycken, afficher, kinkysaker och gud vet vad. jättekul att bara gå och kolla. Sen kan man åka kanalbåt därifrån mot Paddington (mycket bra om man bor i det området). Då åker man förbli massa fina kanalbåtar, London Zoo och något som heter LittleVenice (stora fina hus) och landar strax bakom Paddington. Sen kan man ju alltid gå till t-banan därifrån om man vill. Om man tar t-banan hem igen istället, så kan det vara bra att veta att camden town stationen är stängd för färd in mot city vissa tider, så en karta kan vara bra så man hittar till nästa station (chalk town tror jag är närmast)

LondonAquarium: fint akvarium med en enorm hajtank, som är en stor cylinder i mitten. Ligger brevid LondonEye.

Trocadero!! Okej, jag är lite barnslig. Men det är som HeronCity i Sthlm, men fan så mycket roligare. Här finns det spelhallar, bio, caféer och en och annan affär. Ligger nere vid Piccadilly
    Cirkus, det är ett helt eget hus, går inte att missa.

LillyWhite: om man gillar kläder, typ sportkläder, träningskläder, jeans/tröja-looken så hittar man alltid tonvis med billiga kläder på LillyWhite. Det är ett vitt 4-5 våningshus, också vid Piccadilly Cirkus. Ingår i sportkedjan SportsWorld, kika på deras webshop så ser du om du gillar stilen: www.sportsdirect.com/index.pasp

Musikaler, såklart. Jag har bara sett MamaMia, den var skitbra! Men det finns hur många som helst. Finns hur många biljettförsäljningsställen som helst, en del är "ok" och en del inte. Vi köpte biljetter direkt i kassan mitt på dagen, då vet man att man inte blir lurad.

Jag som älskar koko saker, måste rekommendera Octupus-affären i Trocadero (se ovan), färgglada saker som är roliga att titta på även om man inte vill ha dom hemma, se www.pylones.fr

Hotell då?
    Har bott på 2. Det första var ett lågbudget hotell i Paddington, ligger på Sussex Gardens(en gata full med små hotell på rad), Nayland Hotel. Helt okej, inget att klaga på, inget att rosa heller för den delen.
    Det andra heter Jurys Doyle Clifton Ford. Det som är bra med det hotellet är att dom har inomhuspool! Fin oxå. Dessutom jaccuzzi och ångbastu och gym. Jättegod frukost. Lite hårda sängar tyckte jag. Lite långt från tbanan kanske, men nära till oxford street.

Jag bokade senast på gtahotels. Funkade jättebra. www.gtahotels.com/

En sida som är underbar när man letar hotell är www.tripadvisor.com
    det är en recensionssida för hotell. Fick dock veta här på FL för ett tag sedan att det förekommer att hotellen smutskastar varandra genom att låtsas att dom är missnöjda hotellgäster, men om 1000 st är nöjda så måste det ju betyda någonting? Tänk oxå på nationaliteten på den som har skrivit recensionen. Amerikanare verkar t.ex. tycka att alla hotellrum är jättesmå??

Tunnelbanan är skitlätt att hitta i. Samma system som i sthlm fast allting är mera genomtänkt. Många trappor och gångar är enkelriktade, kan vara bra att veta, haha...

Det var det jag kom på så där på rak arm.
    Ska åka igen om 2 månader *längtar*

Och så en sak till: Londonguide! Jag har en skitbra!
    www.firmaboken.se/art-1.asp&iPageID=112

• Elephant man

Vill bara tillägga i Sandstorm´s beskrivning ett par saker man kan göra. Kolla upp vad de olika musuemerna har för utställningar. Vi fann en utställning siss vi var där, som var på Sciences Musuems, som handlade om tv-spel och dyl, så jäkla kul, att få spela Space War och Super Mario Bros 8-bitars. Att sedan traska runt i Soho, i alla dessa små butiker är också häftigt. Vi avslutade med att somna i solvärmen i en liten park som fanns där i Soho. Så det finns MASSOR att göra. Bara man leta o läser in sig INNAN man reser...

• Puffalina
    Ett tips Speciellt om man vill bo hyfsat och inte i korridor men ändå relativt billigt. Vi bokade typ 2 veckor innan avresa på laterooms.com. Bodde på ett hotell som heter Blue Bells (ligger vid Nothing hill gate) för 200:-/skalle. Vi var 4 st i 4-bäddsrum!
    Jag rekomenderar oxå att köpa busskort. enkelt att ta sig runt med buss å dessutom får man ju se nånting på en gång. Tunnelbana är ju så tråkigt...
    * Sebastian 061016 *
Svar på tråden London! Vill ha tips på ALLT!