• Nellies matte

Mens?

Har plussat efter insemination. Vid inseminationen hade jag två ägg. Idag är det dags för mens men jag plussade imorse. Så till min skräck när jag gick på toa så är där bruna flytningar! Frågan är om jag fått missfall eller om det är ett ägg som fäst och det andra blivit mens? Funkar det så?
    Hur lång tid efter missfall försvinner HCG:t ur kroppen? När kan jag testa igen för att se om bäbisen är kvar?

• Svar på tråden Mens?
  • majsalotta

Även om ett ägg fäster och det andra inte gör det så skalldu inte få en mens. Mensen är inte ägget som kommer ut, utan livmoderslemhinnan som stöts bort om man inte blivit gravid. Vid graviditet producerar embryot hormoner som gör att livmoderslemhinnan inte skall stötas bort. Det ägg som inte fäst in kommer bara att tillbakabildas och absorberas av kroppen.

Om du plussat men fått bruna flytningar kan det antingen vara ett mycket tidigt missfall, eller kan det vara så att dina slemhinnor blivit sköra av graviditetet och att det blöder lite från dom utan att det är en riktig mens på gång. Om det är ett missfall så kommer du nog att få som en vanlig mens eftersom det är så tidigt i graviditeten. Jag gissar att gravhormonerna kommer att sjunka ganska snabbt, så testa igen om en vecka eller kolla om du kan få kolla nivåerna i ett blodprov - då kan man mäta dom exakta hCG nivåerna och kolla om dom verkar normala eller för låga.

Jag hoppas verkligen att det inte är din mens somo är på gång, men det kan mycket väl vara ett tidigt missfall. Det enda du kan höra är att vänta och se, är jag rädd... Många kramar!

• Nellies matte

Nu blev jag lite lugnare, ska vänta och se...så länge det inte är blod så känner jag mig rätt lugn.

För 9 år sedan var jag gravid men fattade det inte eftersom jag fick mens eller trodde jag fick mens...jag hade bruna flytningar...så det kanske är så som du säger att jag har skör livmoderslemhinna? Jag hoppas det!

• Miss Gul

När jag fick missfall så började det med svaga bruna flytningar som blev kraftigare och kraftigare tills det blev som en väldigt riklig mens (v.7). Däremot så förstod jag redan då flytningarna började att något var "fel" eftersom jag fick ont i magen på ett helt annat sätt än "grav-mensvärk". Jag testade + 3 veckor efter mitt mf.

Om du är osäker så kan du be att få komma in och göra vul om nån vecka för att veta säkert.
    Hoppas, hoppas, hoppas!!!

• Nellies matte

Jag har fått tid för VUL den 28maj så jag får väl vänta och se, men jag skulle vilja vara säker NU på att han/hon bor kvar där inne eftersom jag skulle vilja vara lite glad och inte orolig.

• Nellies matte

Nu är flytningarna borta. Undrar vad det är som händer. Läste i en artikel av en barnmorska att många får bruna flytningar ungefär vid tidpunkten för mens och det är ju precis vad det är så jag kanske kan fortsätta att vara glad? Molvärken är fortfarande kvar och det känns bra.

• kyriacou

Vill bara säga att det är ganska vanligt att ha blödningar de första tre månderna.Vet många kompisar som blödit och trott att de ska få missfall som har slutat med en liten bebbe!!!Ge inte upp hoppet!Styrkekram Åsa

Svar på tråden Mens?