• Anonym (pinsamt)

Hemorrojder som blöder

Fick efter mitt första barns födelse(2 år sen) en hemorrojd som jag aldrig har haft problem med och har därför inte gjort något speciellt åt det.

Nu är jag gravid igen, har bf i dagarna, och har fått ännu en hemorrojd (fick den för 3 dar sen), denna är stenhård, gör svinont och blöder. Har testat salva och stolpiller som jag köpt på apoteket, men det har bara börjat blöda ännu mer.

Kan knappt sitta/stå/gå. Tycker detta är jättejobbigt + att det gör ont och värker i den hela tiden.

Tycker detta är riktigt pinsamt, hur ska jag göra för att bli av med detta?

• Svar på tråden Hemorrojder som blöder
  • firhilwen

Det tråkiga svaret blir att du nog får vänta till efter förlossningen, normalt sett så brukar de gå tillbaka då... Annars får du prata med din BM för råd.

• versan

Har du provat xyloproct smärtstillande salva Så bra när man har en Hemorrojd som j-vlas.
    Den bedövar bra i rumpen.

När jag var gravid med dottern så var jag stenhård i magen vilket gjorde att jag fick börja med laktulos (apelsin smak är godast) den andra smakar apa.
    Då fick jag tillbaka den normala tarmrytmen och det funkade bra.

läs gärna mer här om egen vård.
    http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=17741

• versan

Prata med din Bm hon tycker inte att det är pinsmat utan komemr säker göra allt för att hjälpa dig.

• versan
    versan skrev 2007-05-05 12:07:37 följande:
    Prata med din Bm hon tycker inte att det är pinsmat utan komemr säker göra allt för att hjälpa dig.
    Och testa inga bulkmedel innan du pratat med Bm så du vet att det är okej med tanke på att du är gravid. Glad
  • Zyzter Zäta

Smörj med Xyloproct och försök sedan peta in den igen så den inte ligger utanför så att säga. Det är när den hamnar utanför och blir stasad det gör ont. Petar du in den igen lättar det *lovar* De går att operera eller behandla på annat sätt men det blir nog efter förlossningen. Det är INTE pinsamt. Var och varannan har hemorrojder!

• Smurfan 81

Jag hade en under graviditeten som inte var så farlig, efter förlossningen fick jag en klase på 6-7 hemorrojder där den största var stor som en vindruva! Jag kunde knappt sitta och inte gå raklång på flera dagar efter förlossningen. Jag smörjde med Xyloproctsalva vid varje toabesök, satte in Alcosanal suppar 2 gånger om dagen och de första dagarna tog jag microlax (lavemang) innan varje toabesök för att slippa smärtan. Det är ju när det är (ursäkta beskrivningen) hårt eller åtminstone lite hårdare nr.2 som det gör ont och det är också då du lättare börjar blöda.

Försök hålla magen i trim så att du inte blir för hård, försök hellre bli lite lös. Kombinera salvor och suppar och om det är jobbigt prova microlax, det var min räddning! Efter att du fött klart dina barn kan man operera bort irriterande hemorrojder, men så länge man tänkt skaffa fler barn är det ganska dumt eftersom de lätt kommer tillbaka.

• Anonym (pinsamt)

det är Xyloproct som jag använder både salva och stolpiller, men jag tycker inte det verkar fungera så bra..
    kanske tar jag salvan på fel sätt? jag smörjer in själva "kulan" ska jag ta runt hela hålet ist?

prata med bm vågar jag inte, ska ifs dit på måndag (har bf då) men jag vågar inte ta upp det med henne. *pinsamt*

nu har jag riktig ångest oxå inför förlossningen, kommer sköterskorna säga någonting om det? *nervös*

• Zyzter Zäta

Det är ingen fara. Jag jobbar själv i vården och har gett folk stolpiller till höger och vänster och jag kan lova dig att 9 av 10 har haft hemorrojder!

De kommer möjligen att fråga om du har ont.

Du kan smörja både hemorrojden och runtomkring. Försök som sagt att peta in den i hålet igen. Lite geggigt men bara man tvättar händerna sen så... Den kan komma ut igen när man bajsar men det är bara att peta in den igen om det går. Smörj så krymper den ihop och samtidigt smärtlindrar ju salvan. Använd stolpiller också!

Om du inte vågar säga ngt till din bm kan du faktiskt skriva ner det på en lapp och ge henne. Det är vanligt att patienter gör så när det känns "pinsamt" att prata om vissa saker.

• Smurfan 81

Sköterskan komme rinte kommentera det!!! Och gör hon det ser du till att byta sköterska så du får en du känner dig bekväm med! Som sagts tidigare, det är inget att skämmas för!

Jag tycker du ska smörja mera runt och inte bara på, salvan har en bedövande verkan, så låt det sitta på en stund innan du går på toa. Du kan prova Xylocain salva också, den är också bedövande för att slippa smärtan.

• Anonym (pinsamt)

Tack för era svar.
    ska gå och smörja in den lite extra plus försöka putta in den. Får hoppas det känns bättre sen.

Svar på tråden Hemorrojder som blöder