3-årskontroll?
Vad kollar de på 3-årskontrollen på BVC?
Vad kollar de på 3-årskontrollen på BVC?
Längd och vikt. Lillan fick också titta på bilder och berätta vad som var på bilderna (för att kolla talet).
Ok. Så det är ingenting med det motoriska, typ stå på ett ben och hoppa jämfota osv? Ska de inte kunna rita huvudfotingar också?
gotland: Nä, det är på 4 års kontrollen
Jo, det ingår också att hoppa jämfota. Samt att sparka en boll. Och att barnet får titta på saker i en påse och berätta vad de är och vad man gör med dem, t ex kopp och fat. Och så får barnet rita.
Tess:
Vad ska de rita för något? Billy blir 3 nu i maj och han har precis för nån månad sen börjat rita huvudfotingar men jag har märkt att han är lite "efter" sina jämnåriga på dagis när det gäller att rita. Han har inte haft så mycket intresse av att rita och måla, utan är mer intresserad av smålego och sjörövare och sånt så han har inte tränat på att rita saker.
Är det huvudfotingar de ska rita eller?
De ska inte rita cirklar, bollar eller hur man uttrycker sig. Cirkelklotter helt enkelt!
Du ska veta att bvc-kontrollerna är utformade så att 90% av alla ungar ska passera. Alla "normalvariationer" i utveckling ska passera, bara de osm verkligen är sena och som sannolikt har en orsak att vara sena som de behöver hjälp med ska fastna i kontrollerna. Så är sonen lite sen, men egentligen helt normal så ska du inte oroa dig! Min son som är drygt tre ritar verkligen inga huvudfotingar alls, så din son låter snarare tidig än sen!!
Vad bra; jag tänkte just ställa denna fråga. Men då har jag en följdfråga till er:
Min dotter ska på 3-årskontroll kommande vecka faktiskt, och om jag känner henne rätt kommer hon att inte säga ett knäpp då, fastän hon pladdrar så man blir snurrig i bollen hemma
Blir hon "utdömd" då om hon inte talar om vad hon ser på bilderna? Hon vet ju egentligen vad det är, men vad händer om hon vägrar prata?
Någon som har något svar på min fråga?
Analoga: En van och erfaren bvc-sköterska väntar lite med att ta in barnet till kontrollen. Genom att lyssna utanför väntrummet på när barnet pratar med sin mamma så får hon en klar uppfattning av barnets tal även om ungen sen inte säger flasklock under kontrollen!