• Kramos

Våra vigselringar i vitt guld har gulnat :-(

Vi var medvetna om när vi köpte våra ringar att de skulle "gulna" med tiden. Nu ser de jättetråkiga ut!! Har hört att platina? ska vara bättre då de tydligen "håller färgen".

Vi vill göra iordning våra ringar nu men vad ska vi göra? Kan man smälta om dem och hälla i mer platina? eller finns det ngt annat alternativ för att få dem att hålla färgen LÄNGE?

• Svar på tråden Våra vigselringar i vitt guld har gulnat :-(
  • Mask

Man lämnar in dom och får dom rodinderade (tror jag det heter)så blir dom vita och fina igen. Detta måste man oftast göra typ vart 5:e år för att de skall se fina ut.

• Kramos

Mask; Tyvärr, så har det inte ens gått ett år och de har redan gulnat

Bimsan; vet du vad det skulle kosta och byta dem? Är det bäst att göra det hos en riktig guldsmed då kanske?

• Themis

Nej du tyvärr, jag är inte guldsmed.

Jag är bara intresserad av ämnet eftersom vi nyss har fått våra ringar tillverkade i vitguld med inläggning i trefärgat guld.

Eftersom vi har ringar med matta vitguldkanter (titangrått blir guldet då, men sedan är det borstat så att det "gnistrar" i ljusare vitt) så är dom orhodinerade och då måste man ha en kvalitet som inte ändrar färg och blir gul. Dyrare blir det helt klart men nu har vi satsat en del på våra ringar så det var okej för oss.

Men gå runt i butikerna och titta vet jag-nu vet du ju vad du ska fråga juvelurarna om.

Svar på tråden Våra vigselringar i vitt guld har gulnat :-(