• UrsusPrunusPadus

Knarkpåverkade barnvisor

Ibland undrar man om man inte borde censurera vissa former av barnvisor. Självklart uppfattar inte barn en sång som denna som "drogig" men i vuxen ålder undrar man vad textförfattaren tänkte på. Har ni något exempel på en liknande sång?

---------
    Nicko Ticko Tinn
    (Text: Lennart Helsing)

Och Nicko Ticko Tinn och jag,
    Vi for till stjärnorna en dag,
    Nicko Ticko Tinn tiralla
    Nicko Ticko Tinn tiralla
    Nicko Ticko Tinn tiralla och jag.

Vi träffade en brylling där,
    Han stod i en trumpetaffär,
    Nicko Ticko Tinn tiralla
    Nicko Ticko Tinn tiralla

Så bytte vi vår stjärnraket,
    Och fick en polkagristrumpet,
    Nicko Ticko Tinn tiralla
    Nicko Ticko Tinn tiralla

Den blåste vi så att det klang,
    Och alla blanka stjärnor sprang,
    Nicko Ticko Tinn tiralla
    Nicko Ticko Tinn tiralla

---------

• Svar på tråden Knarkpåverkade barnvisor
  • Sara Li

Det tänkte jag på redan som liten, att man sjunger om NIKOTIN!!! Och att man åkte till stjärnorna en dag. Fruktansvärt faktiskt.

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Sicali

Hmmm fast jag ser inte något konstigt i just den sången faktiskt, men det finns ju en hel del andra. Skall se om jag kommer på några.

• Skitunge79

Jag tänker på DR Snuggles som jag älskade. Både låten och serien, så fruktansvärt brända måste de ha varit! De satt djupt i dimman...

• Sicali
    Sara Li skrev 2007-05-05 20:35:34 följande:
    Det tänkte jag på redan som liten, att man sjunger om NIKOTIN!!! Och att man åkte till stjärnorna en dag. Fruktansvärt faktiskt.
    Oj det har jag faktiskt aldrig tänkt på det minsta men när du säger det så.
  • smz

Hmmm lite långsökt...känns som att sönderanalysera. Dessa typer av sånger och ramsor kallas NONSENSRAMSOR och är meningen att vara så (barn gillar det) Kika på fler av Helsings verk så förstår du.

Skönt att allting inte måste vara så "verkligt" alla gånger.

• Sicali
    smz skrev 2007-05-05 20:37:54 följande:
    Hmmm lite långsökt...känns som att sönderanalysera. Dessa typer av sånger och ramsor kallas NONSENSRAMSOR och är meningen att vara så (barn gillar det) Kika på fler av Helsings verk så förstår du.Skönt att allting inte måste vara så "verkligt" alla gånger.
    Ja det är lite det jag tänker med. Barnen påverkas ju knappast av det och tycker oftast det är roligt när sångerna är lite galna och innehåller lite nonsens.
  • smz

Okej då, om man just tänker på namnet Nicko Tikko Tinn så förstår jag tanken med tråden.

• Skitunge79

Tänker på många programledare för barnprogram med för den delen!!! Så fantastiskt hysteriska så att de lika bra kunde ha varit påverkade!

• Sicali
    Skitunge79 skrev 2007-05-05 20:43:07 följande:
    Tänker på många programledare för barnprogram med för den delen!!! Så fantastiskt hysteriska så att de lika bra kunde ha varit påverkade!
    Har du aldrig råkat ut för teletubbies? Där kan man snacka om påverkade!
Svar på tråden Knarkpåverkade barnvisor