Inlägg från: Nicke |Visa alla inlägg
  • Nicke

Diskmaskin här?

Jarå. Klart det går. Avloppet och elen kan du behöva dra in från höger eller vänster via de andra skåpen. Bara att borra ett diskret hål för avlopp och el.

• Nicke

Visa en bild på hur det ser ut direkt under diskhon.
    Finns det ett EL-uttag där och går det att ansluta slang till avloppsstammen som sitter direkt under diskhon? I inte allt för gamla hus så brukar det finnas.

• Nicke

Det brukar inte vara några problem.
    Jag har kopplat in maskiner på alla möjliga konstiga ställen.
    Här hemma så har vi gammal stam. Enorm i gjutgärn. Ingen möjlighet att ansluta maskin där. Måste byta hela bänken. Vattenledningarna är av massivt.. nånting. Inget man sågar i för att ansluta en kran till en maskin. Man måste skruva och ha sig. Vi har fått skaffa en bänkdiskmaskin som är ansluten direkt till blandarens kallvattenkran (gammalt kök). Avloppet går via slangen längst med bänken ner i diskhon. Ingen sexig lösning men den fungerar och disken blir ren. När jag orkar göra något åt köket så blir det en stor maskin. ;)

• Nicke

Nejdå. Det där är inga problem.
    Hurvida man måste ha kran till maskinen vet jag inte. Jag har det inte och har inte läst om några krav på det heller men det kan ju finnas. Det går fint att ansluta maskinen till avloppet där. Du behöver bara en adapter storlek stor till liten så att du kan ansluta avoppsslangen från maskinen till avloppet. Ingen stor kostnad. Vatten går även att ta från rören man ser på samma bild men då måste man kapa rören och sätta dit en kran och det är ju ett större ingrepp men på andra bilden så ser man ju att det finns kranar på rören redan. Tänk på att du även måste dra fram el till maskinen. Jordat och gärna skyddat med jordfelsbrytare om ni inte har någon i centralen.

• Nicke

El-anslutningen är nästan uteslutande en vanlig jordad stickkontakt.

• Nicke

www.blocket.se Det lär finnas massor.
    Din fader lär verkligen kunna hjälpa dig. ;) Det är bra att få det bra gjort från början.
    Ett droppskydd är också bra att införskaffa förstås. (Läggs under maskinen)

• Nicke

Ja, kranar till tvättmaskiner har jag alltid haft. Det har liksom suttit i badrummen som standard. :)

• Nicke

Ja, alltså.
    Skaffa annars ett t-rör med avstängninsventilen på T-röret. Blir det en läcka så gör det ju inget om du stänger av vattnet till både maskin och diskbänk samtidigt. Byt alltså ut det som sitter där idag mot ett T-rör och koppla direkt till maskinen. Annars går det som du vill göra också. :)

• Nicke

Det bör finnas T-koppling där du stänger av vattnet till både kran och diskmaskin samtidigt.

• Nicke

Ja, på bilden så sitter det ju redan en hylsa eller vad man ska säga. Så, din T-koppling måste ha utvändig gänga på alla sidor. Du behöver nog en adapter så att slangen till maskinen passar också. Tror att det är R10 eller R15 du ska ha i storlek. Det bästa är ju att ta med kopplingen du har idag.
    MEN.. nu förstår jag. Du måste ju kunna stänga av vattnet för att ens kunna byta. Kan du inte det så måste du göra enligt ditt förslag. Sätta en T-koppling längre upp eftersom du måste kunna stänga av vattnet.

• Nicke

o jag skoja bara. Om du tittar på hur du har idag så ser du var du behöver. T-kopplingen måste ha både utvändig och invändig gänga. Klämkoppling behöver du nog inte.

• Nicke

hehe ja gängtejp är jätteviktigt. Annars läcker det nästan garanterat i fogarna eller vad man ska säga. Visst kan du fota och ta med. Bäst är ju om du får med hela kopplingen. ;)
    Tror att det är R15 som är standard... hm. Kan vara R10 men det känns lite väl litet.

• Nicke

Du ser ju vad du behöver om du tittar på vad du har idag. :) Hur gängorna skall vara alltså.

• Nicke

Jo, det ska du nog kunna få loss. Man måste ju kunna byta blandaren. :)

• Nicke

hehe ska du göra så istället? Du måste ju få loss grejerna under bänken?
    Hur ska du annars byta blandare? :)
    Vi har en gammal blandare med en kall och en varm knopp lixom. Ingen snabbgrej inte.
    Där har vi köpt till en sak som vi skruvat i för att få vatten till maskinen. Bara den kostade runt 400 spänn. :(

Svar på tråden Diskmaskin här?