Inlägg från: ejda |Visa alla inlägg
  • ejda

Diskmaskin här?

Åhh.. kanon. Ska ta bild nu direkt.. Det är jag som ska koppla in maskinen isf. Använder bara min frus plustjänst.. :)

• ejda

Okey. Då borde det inte vara så omöjligt här hemma som jag har trott då.. Men måste man inte kunna stänga av vattnet till maskinen? Är det kanske en försäkringsfråga?

• ejda

Okay. fyfan vad underbart. :) Har en far som är elektriker så han borde kunna hjälpa mej med elen isf.. Gott gott.. nu ska man bara få tag på en maskin. Du vet ingen som har en 45-cm maskin de vill göra sej av med? :D

• ejda

Jo har kollat blocket. Finns dock inga 45:or här i gbg. Bara i malmö å stockholm.. får se.. :)
    läste lite om diskmaskin. tydligen är det ett krav att ha droppskydd.. Men stod inget om krav på avstängninsventil.. Dock var det ett krav till tvättmaskin..

• ejda

Okay. Det finns? då räcker det med att man stänger av vattnet när man åker bort och så?

• ejda

då var det bara ett problem. hur man ska stänga av vattnet. Det som var det smidiga med att sätta kopplingen över avstängningen...

• ejda

Okay. Men om jag ska köpa en t-koppling med avstängningsventil och byta ut vad ska det vara för koppling då? Kan du se det? Kan inget sånt här. Klämring? slät eller utvändig gängning? hhur kopplar jag smidigast på diskmaskinen på den sen?

• ejda

Jo precis. Ska ringa hyresvärden och kolla. Jag borde ju kunna det. Men det går sätta en t-koppling ovanför annars? utvändig gänga säger du. Kan man ta kort på skiten och ta med till hornbach tex tror du?

• ejda

såg det precis och tänkte fråga om det hehe... Vad kan det vara för storlek tro? standardstorlek? och det är? gängtejp är bra att ha också?

• ejda

fast vågar inte ta med hela kopplingen.. läskigt att lämna det öppet så bara.. :) men detta ska nog gå att lösa. T-rörkopplingar med avstängning åt båda hållen går att få tag på då? kanske lättast om man köpper t-rörskoppling och sätter ovanpå bara.. får se hur jag gör.. :) Tack för all hjälp iaf!!

• ejda

Blä.. får ingen ordning på det. Har lossat den översta kopplingen men får inte bort det smalare röret som går upp till blandaren. Ska inte det funka eller? måste man ta bort hela kopplingen?

• ejda

det funkar inte.. grr.. vad irriterande.. och vattnet vetifan vart man stänger av..

• ejda

Nån som har tips på billiga blandare med diskmaskinavstängning? :)
    Har hittat en på jula för 499. Billigaste än så länge.. En på tradera också dock uppe i 375.. Så tips tips tips?!! :)

• ejda

Får stänga av vattnet genom hyresvärden när jag ska byta. Jag tror det är det smidigaste sättet att göra på tyvärr... Känns piss att behöva hålla på å krånga med avstängningsventil när man inte kan det. Svärfar ska dock komma hit i övermorgon och titta på det. Se om han kan hjälpa mej med delar och så..

Svar på tråden Diskmaskin här?