• Anonym

tips till en (blyg och osäker) snart nybliven(?) chef

dålig sjävlkänsla, osäker, blyg, men vet att jag kan jobbet...
    tips???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-06 09:45:06:
    hur tar jag för mej mer?
    ska jag "spela" mer säker än vad jag är?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-06 10:01:43:
    har inte tackat ja än, men vill inte låta självkänslan och blygheten hindra mej...

• Svar på tråden tips till en (blyg och osäker) snart nybliven(?) chef
  • lokey

Svaret på din fråga beror nog i någon mån på vilken typ av organisation du ska jobba i, och vilka som ska jobba för dig.

Jag tycker inte du ska göra dig till onödigt mycket; om du exempelvis inte är högljuddast i gruppen innan du blir chef ska du inte försöka vara det sedan heller. Däremot kan du ju fundera på hur dina bästa chefer varit, och se om de kan inspirera dig till att utvecklas på något sätt.

Men det viktigaste är ändå att du kommer ihåg att din självkänsla, osäkerhet och blyghet finns inom dig själv, så varje gång de slår till kan du komma ihåg att de inte är "sanna".

Fokusera istället på att du vet att du kan jobbet. Du kan ju dessutom vara helt säker på att det finns minst en i organisationen som håller med: Den som gav dig jobbet!

• kramelikram

Läs många kommunikations och konflikthanterings böcker. Har du den kunskapen tror jag att mycket av det andra löser sig.

En som är enkel och lätt heter Kommunikation och konflikthantering och är skriven av Arne Maltén.

Grattis till blivande jobbet och lycka till!!

• lakritsbaten

Jag tycker att du ska skriva en lista på de chefsegenskaper som du faktiskt har. Varför fick du jobbet? Jo, därför att du besitter vissa specifika egenskaper som krävs i rollen som chef. Sedan tycker jag att du ska sätta upp listan på väggen därhemma och titta på den innan du går till jobbet varje dag.
    Du kan även föra en logg där du skriver ner saker som du tycker varit jobbiga eller svåra i din ledarroll och hur du hanterade dem. På så sätt kan du ha lite koll över hur du hanterade svåra saker och hur du kunde ha gjort annorlunda och vad som funkar bäst.

Att vara ny är svårt bara det, att vara ny och chef ännu klurigare! Men det kommer att gå bra, man växer in i rollen. plus att man växer mycket som människa av att vara chef.
    Sedan finns det många ledarskapsutbildningar som är jättebra, ditt företag kanske kan erbjuda dig något sånt?
    Lycka till!

• Anonym

Oj, svårt! Jag har också funderat på det då jag kanske hamnar i samma situation i framtiden.

Om du känner dig självsäker vad gäller att du kan jobbet - koncentrera dig på det i situationer där du känner dig osäker och blyg.

Jag tycker inte du ska spela, försök istället ta för dig mer och mer utan att för den skull spala mer säker än vad du är. Med tiden kanske du blir mer och mer säker då när du känner att du kan ta för dig utan problem. Kanske?

Svar på tråden tips till en (blyg och osäker) snart nybliven(?) chef