Hej! Ska försöka beta av era frågor så gott jag kan:
Skattkort:
Jag har som sagt inte jobbat inom något bemanningsföretag så jag vet inte hur dom gör med skattekortet. men det är enkelt att ordna själv, man går till deras skattekontor (ligningskontoret) säger till att man vill ha ett skattekort, de räknar tillsammans med dig ungefär hur mkt du kommer att tjäna året ut och räknar ut din skatt därefter, sen skriver dom ut ett skattkort som du lämnar in till din arbetsgivare. De har ett annat skattesystem än vi. Du har fribelopp upp till ca 26 000 därefter betalar du skatt. Jag betalade 21 % i skatt.
Chans till jobb:
Ja, lätt att få jobb, iallafall på timmar. Svenskar har gott rykte i norge när det gäller jobb. jag åkte dit på vinst och förlust en onsdag, fredag morgon var jag på jobb. Bodde i Kristiansand som ligger i södra norge. Dock hjälper det om man har en sk. autorisatjon utfärdad, en del vill inte anställa "outbildad" personal.
Lön:
Eftersom jag inte helt fattade detta med att söka autorisatjon som jag nämnde tidigare. Dvs detta att jag har en likvärdig svensk utbildning så gick jag länge som vårdbiträde med medhängande lägre lön. Jag hade 121 kr i grundlön då. Sen tillkommer OB-tillägget som är högre än här så jag hade ungefär 176 kr/timmen på helger. Ca 150 på vardagskvällar. Storhelgstillägget är din grundlön + 144%. Jag jobbade inom hemtjänsten i kommunen. Sjukhusen betalar mer i lönerna. Jag kan säga så här, att om man bosätter sig och arbetar i norge så har man samma liv som i sverige, eftersom allt är så mycket dyrare där. Ska man tjäna pengar så ska man bo i sverige och jobba i norge. Du kan oxå dra av resor och till viss del boende i din svenska deklaration då oxå.
Språket:
Nej inte svårare ju längre upp man bor. I nord-norge pratar de en dialekt som låter ungefär som dalmål. Tyckte personligen att dialekten i södra norge var svårast då den påminner mycket om danskan. Men man kommer fort in i språket och norrmännen förstår oss väldigt bra. Sen är det ju så att på de större orterna och längs gränsen är de vana vid svenskar. Varning bbara för att använda orden, pula och bärs! Ha ha! För dom orden betyder något helt annat där!
Bostad:
Inte bara bostaden är dyrare i Norge, allt är dyrare. Men vill man jobba tex på sjukhus så brukar de ha någon form av boende som sk ferie-arbetare kan hyra. Vanligt i Norge är att man hur in sig i någons hus. Att man hyr ett rum eller två med eget bad och ingång. De brukar vara bra hyror där. Jag och min sambo hade en sådan trea som vi hyrde för 4000/mån. Då hade vi en hel våning i en villa.
Tror jag fick med allt. Men som sagt, att ordna en autorisatjon, papper på att du har likvärdig utbildning lönar sig! Det kan du göra i förväg från sverige. Kostar dock 600 kr! Man SKA visst enligt konstens alla regler kunna få denna "gratis" via arbetsförmedlingen utland här i sverige men noop. Dock är det väldigt bra att kontakta af ang detta då du slipper andra kostnader. Jag kan gå in på det närmare hur du/ni gör om ni vill veta mer.
Har ni fler frågor så kan jag säkert svara på dom här i forumet eller maila mig om ni vill på:
lindajakobsson@hotmail.com