• Tessanssida

Arbeta i Norge

Någon här som arbetat i Norge inom hälso och sjukvård?
    Är det några problem att förstå språket? behöver man mkt reell erfarenhet innan man söker sig till norge?
    Har ni arbetat för ett bemanningsföretag eller hur gjorde ni?
    Vore tacksam med så mkt info som möjligt, då jag och några kompisar är sugna på att åka dit och tjäna lite pengar

• Svar på tråden Arbeta i Norge
  • Miss USA

Jag kan svara om språket. alla nordmen forstår svensk och det brukar inte vara svårt för svenskar att forstå norska.

Stolt mamma till två huliganer
  • Lilla Kimi

Hej! Jag har arbetat och bott i norge. Jag sökte jobb själv, (var väldigt lätt) Det du bör tänka på är att du måste få ett skattekort det gör du på skattemyndigheten där. Om du inte har skattkort så kan din arbetsgivare inte betala ut din lön. Du måste oxå skaffa dig ett norskt personnummer, det gör du oxå på skattemyndigheten. Sen fick jag ett annat papper som jag fick betala för, kostade 600, det var att jag var utbildad i sverige och att min utbildning var likvärdig med den norska. Om du inte har det så får du jobba som vårdbiträde och med lägre lön. Om man jobbar inom ett bemanningsföretag från sverige så tror jag att dom ordnar allt sånt praktiskt för dig. Men jag tyckte inte att jag hade några problem med något av detta. Norsk myndighetspersonal är inte som den svenska, de är mycket mer trevlig och hjälpsamma.

Språket är inga problem, de flesta norrmän förstår svenska bättre än vi förstår norska. Sen beror det lite på vart i landet du ska jobba, en del dialekter är lättare än andra. I Oslo finns så många svenskar i vården så där e norrmännen vana vid svenska.

Fråga gärna om det är något mer du undrar över.

• Tessanssida

Tack för era svar!
    är språket svårare att förstå desto högre upp i norge man kommer?
    Så det går bra att prata svenska då?
    Om man åker via bemanningsföretag brukar de hjälpa till med bostad? man har ju hört att det är väldigt dyrt att leva i Norge.
    Vad kan man förvänta sig att tjäna? tjänar man ungefär lika mkt inom landstinget som kommunen?

• annica26

Lilla kimi:Skaffar man skattekortet när man är där på plats eller hjälper bemanningsföretaget en med det..?

Jag är själv sugen på att öka dit och jobba,jag är undersköterska och skötare inom psykiatrin, tror du att jag har nån chans att få jobb och kan åka över...? Jag skulle kunna tänka mig att jobba 1 - 2 veckor,har familj och hus här hemma så kan inte vara borta längre sträckor...

Hur mycket tjänade du när du över..?Har en mängd frågor känns det som,hoppas su orkar svara..=)

• Lilla Kimi

Hej! Ska försöka beta av era frågor så gott jag kan:

Skattkort:
    Jag har som sagt inte jobbat inom något bemanningsföretag så jag vet inte hur dom gör med skattekortet. men det är enkelt att ordna själv, man går till deras skattekontor (ligningskontoret) säger till att man vill ha ett skattekort, de räknar tillsammans med dig ungefär hur mkt du kommer att tjäna året ut och räknar ut din skatt därefter, sen skriver dom ut ett skattkort som du lämnar in till din arbetsgivare. De har ett annat skattesystem än vi. Du har fribelopp upp till ca 26 000 därefter betalar du skatt. Jag betalade 21 % i skatt.

Chans till jobb:
    Ja, lätt att få jobb, iallafall på timmar. Svenskar har gott rykte i norge när det gäller jobb. jag åkte dit på vinst och förlust en onsdag, fredag morgon var jag på jobb. Bodde i Kristiansand som ligger i södra norge. Dock hjälper det om man har en sk. autorisatjon utfärdad, en del vill inte anställa "outbildad" personal.

Lön:
    Eftersom jag inte helt fattade detta med att söka autorisatjon som jag nämnde tidigare. Dvs detta att jag har en likvärdig svensk utbildning så gick jag länge som vårdbiträde med medhängande lägre lön. Jag hade 121 kr i grundlön då. Sen tillkommer OB-tillägget som är högre än här så jag hade ungefär 176 kr/timmen på helger. Ca 150 på vardagskvällar. Storhelgstillägget är din grundlön + 144%. Jag jobbade inom hemtjänsten i kommunen. Sjukhusen betalar mer i lönerna. Jag kan säga så här, att om man bosätter sig och arbetar i norge så har man samma liv som i sverige, eftersom allt är så mycket dyrare där. Ska man tjäna pengar så ska man bo i sverige och jobba i norge. Du kan oxå dra av resor och till viss del boende i din svenska deklaration då oxå.

Språket:
    Nej inte svårare ju längre upp man bor. I nord-norge pratar de en dialekt som låter ungefär som dalmål. Tyckte personligen att dialekten i södra norge var svårast då den påminner mycket om danskan. Men man kommer fort in i språket och norrmännen förstår oss väldigt bra. Sen är det ju så att på de större orterna och längs gränsen är de vana vid svenskar. Varning bbara för att använda orden, pula och bärs! Ha ha! För dom orden betyder något helt annat där!

Bostad:
    Inte bara bostaden är dyrare i Norge, allt är dyrare. Men vill man jobba tex på sjukhus så brukar de ha någon form av boende som sk ferie-arbetare kan hyra. Vanligt i Norge är att man hur in sig i någons hus. Att man hyr ett rum eller två med eget bad och ingång. De brukar vara bra hyror där. Jag och min sambo hade en sådan trea som vi hyrde för 4000/mån. Då hade vi en hel våning i en villa.

Tror jag fick med allt. Men som sagt, att ordna en autorisatjon, papper på att du har likvärdig utbildning lönar sig! Det kan du göra i förväg från sverige. Kostar dock 600 kr! Man SKA visst enligt konstens alla regler kunna få denna "gratis" via arbetsförmedlingen utland här i sverige men noop. Dock är det väldigt bra att kontakta af ang detta då du slipper andra kostnader. Jag kan gå in på det närmare hur du/ni gör om ni vill veta mer.

Har ni fler frågor så kan jag säkert svara på dom här i forumet eller maila mig om ni vill på:

lindajakobsson@hotmail.com

• Thedde

Hejsan. Jag har jobbat och bott i Oslo i ett år som barnflicka och där är det inte svårt att förstå norskan. Men i nordnorge är det lite svårare. Lycka till kram

• Ida 84

Lilla Kimi: Jag funderar att söka mig till Norge när jag är färdig med min USK-utbildning. Behövs alltså autorisatjon även då? Trodde det mer var om man hade legitimation som SSK och liknande. Men den kan man få hjälp att skaffa genom AF? Eller hur fungerar det egentligen?

• Lilla Kimi

Ka du seg? tykke dokken nornorsk ae vansklit å kjönne?! Da ska dokken ta seg til sörlandet der di sier at di kjäme når de kommer! Og sier dykken isted for dokken og sier ae isted för jeg.. ha ha ha!

Stackars de i tråden som vill jobba i norge. Nu tror jag att jag har skrämt dom!

..sorry bara retas lite!

• Lilla Kimi

Ida 84:

Ja de räcker inte att visa upp våra betyg för arbetsgivaren. De godkänns inte. Du får då jobba som vårdbiträde. Det du behöver göra är att gå till arbetsförmedlingen här i sverige. Ta med dina betyg från skolan samt arbetsintyg om du har det från jobb inom vården, deklaration går oxå bra om du jobbat hos ett vårdföretag eller kommunen. Sen ska du oxå ha ditt pass med dig. Arbetsförmedlingen gör kopior på sina papper och stämplar och skriver sen under dom. Skulle du göra detta i norge så tillkommer en kostnad på 1000 kr!! Så gör detta gratis på AF istället.

Sen sänder du in dina papper till norge, ska försöka hitta adressen sen, de godkänner din utbildning och du får ett slags diplom utskrivet som talar om att du r utbildad undersköterska/hjelpepleijer. Du betalar först när du har sänt in dina papper och fått räkningen.

Kom på en till sak till. För lönen du får har du väldigt lite ansvar, en USKa i norge har ungefär lika mycket ansvar som ett vårdbiträde har i sverige. Sjuksköterskorna gör i norge det som vi USKar gör här i sverige. Bara för att du har mindre ansvar innebär det inte att du tex städar mer. Det finns städpersonal i norge som gör det. Däremot gör du mycket OMVÅRDNAD vilket inte är lika prioriterat här i sverige.

Svar på tråden Arbeta i Norge