• Tessanssida

Arbeta i Norge

Någon här som arbetat i Norge inom hälso och sjukvård?
    Är det några problem att förstå språket? behöver man mkt reell erfarenhet innan man söker sig till norge?
    Har ni arbetat för ett bemanningsföretag eller hur gjorde ni?
    Vore tacksam med så mkt info som möjligt, då jag och några kompisar är sugna på att åka dit och tjäna lite pengar

• Svar på tråden Arbeta i Norge
  • Miss USA

hjelpepleier = undersköterska
    sykepleier = sjuksköterska
    vernepleier = någon slags blandning av sjuksköterska och mentalskötare

Stolt mamma till två huliganer
  • Ida 84

Lilla Kimi: Norskan är jag inte ett dugg nervös över då jag bor i Strömstad och knappt reflekterar över om folk här pratar norska eller svenska..
    Tack, nu vet jag mer om hur det fungerar med alla papper som skall göras.
    Ansvarsbiten har jag också hört om, men jag har hört att man kan få gå en vidareutbildning för att tex få ge insulin och liknande i Norge. Men det kanske inte stämmer?

• Lilla Kimi

jo det stämmer. Man går en liten utbildning ungefär som vi har här: delegering. Det är arbetsgivaren som bestämmer om du ska få det eller inte. Du gör det ihop med en läkare. Då ska du visa att du kan sätta insulin. Detta kostar inget.

• Ida 84

Okej, då var jag inte helt ute och cyklade då..
    Funderar och kanske återkommer senare med fler frågor.. Men jag tror att jag har det mesta klart för mig på ett ungefär nu..
    Tack för hjälpen!

• Lilla Kimi

Så bra! Jo man klarar sig utan denna utbildning. men om man går den så höjs lönen en aning.

Skulle vilja sammanfatta lite så här till allt annat som skrivits i tråden. Är man ute efter att bara ta ett jobb i norge under en kortare period. Tex tre veckor. Skulle jag personligen satsa på att gå via ett av våra större sjukhus som har utbyte med norska sjukhus eller via ett bemanningsföretag. Då får man allt ordnat för sig. Vill man däremot bo ett tag i norge och jobba lite längre lönar det sig att söka egna jobb och göra andra saker själv då du lägger uupp ditt jobb själv samt var du vill jobba. Sen är det lite roligare att göra saker på egen hand! För det är inte så svårt och konstigt som det låter!

Vill man jobba i norge under en kort period och tjäna gräs. RENSA FISK! Det låter sjukt jobbigt å trist men där tjänar man ruskigt med pengar. Men du bor som en råtta, äter som en råtta å fryser röven av dig i en båt full med is.. Å du stinker nog fisk i månader efteråt men du har tjänat riktigt mycket pengar. ;)

• Tessanssida

Någon som jobbat som sjuksköterska i Norge? vad har ni tjänat då? och var har ni arbetat?
    Är nursepartner seriösa?

• Man80

Ja, givetvis är nursepartner seriösa! Annars hade jag inte tipsat om dem.

• Tessanssida

Man80: frågan var riktad rent allmänt ifall, andra här på forumet har andra åsikter än dig om företaget. man har ju hört en hel del om olika bemanningsföretag att vissa anställda inte fått sina löner osv.

• Tessanssida

syns det i den svenska deklarationen att man arbetat i Norge samt vad man tjänat?
    Är det inte stor risk att man får en rejäl efterskatt året efter eller hur fungerar det?

• Nebulosan

Hej, hoppas det är ok om jag hoppar in här med en liten fråga också?
    Jag och min sambo och dotter ska ev. flytta till Oslo, och jag undrar om någon kan hjälpa mig med lite bostadstips? Hur är prisvärt att bo? Var är bra/ mindre bra bost.områden? ...

• Lilla Kimi

Tessansida:

Nej det syns inte i den svenska deklarationen att du jobbat i norge. Du skattar och deklarerar i norge. Du kan alltid betala lite mer i skatt i norge än vad du egentligen behöver om du e rädd för att få kvarskatt där. Tex betalade jag 21% i skatt fast de räknat lägre skatt på mig. Och nu fick jag tillbaka pengar därifrån! :)

Nebulosa:
    Jag har aldrig bott i Oslo så jag vet inte mycket om områdena där. Vet bara att grönland (en förort) är riktigt illa. Där ska man inte bo.

Att bo i norge kostar ungefär som här. Hyrorna ligger i stort sett samma som i storstäderna här i sverige. Prisvärt att bo är att hyra in sig så som vi gjorde i någon annans villa. Det är vanligt i norge att man hyr tex bottenvåningen i en villa. Det är prisvärt. Vill man ha lägenhet mitt i stan så kostar det därefter, precis som här.

Ni kan alltid kolla lite på priser och utbud här:
    www.finn.no/

Klicka på eiendom och sök sen på leie.

• Lilla Kimi

Glömde säga.. När ni kollar efter att hyra bostad, välj inte "hybel" om ni är tex barnfamilj. Hybel är bra om man ska åka över och jobba själv ett litet tag. Oftast är det bara ett rum som hyrs ut i någons hus eller lägenhet. dvs VÄLDIGT smått!

• Lilla Kimi

tessanssida:

Glömde en sak till! I norge finns inte kylskåp/frys/spis som standard i lägenheter. Det är saker man köper själv och tar med sig när man flyttar.

• Ida 84

Lilla Kimi: Men så är det väl inte överallt? När mina kompisar hyrde i Oslo satt det i lägenheten, även sen när de flyttade vidare till egen lägenhet i Norge. Men visst, nägot att ha i bakhuvudet att det kan vara så.

• Lilla Kimi

Nej jag har hört att det finns i Oslo på vissa ställen men det ingår liksom inte i standarden över lag. Så på dom flesta ställen finns det inte. Bara så man vet så man inte hyr sig en lägenhet och upptäcker att det inte ens finns kylskåp, kanske inte den roligaste kostnaden man vill ut med när man precis flyttat!

• susannn

det är inte vanligt att det ingår vit varer men i vissa fall kan det stå delvis møblert.

om ni vill hitta någon stans att hyra så kan ni gå in på www.finn.no

jag bor själv i oslo och har barn och norsk man här.

har bott och jobbat här sen 2003.

Svar på tråden Arbeta i Norge