• Lm71

CRP värde på 175"rätt långt"

Vad som räknas som högt CRP är ju lite beroende på hur gammalt barnet är & i vilken status barnet befinner sig i. Min yngste son var svårt sjuk som liten & hade då runt 250 i CRP i omgångar (& svarade inte på behandlingen), men då var tillståndet livshotande (sepsis) men då var han som sagt bara en månad gammal, & hade gått igenom en hel del innan. För ett så litet barn var värdet skyhögt, men ju äldre de blir desto mer klarar de ju .

Men känner du på dig att han inte svarar på behandlingen & fortsätter att vara slö så åk in, hellre en gång för mkt... Det ångrar man aldrig, däremot ångrar man sig med all säkerhet om det skulle visa sig att man väntat för länge...

Hoppas han kryar på sig nu & berätta gärna hur det går...

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • Lm71

hotten: Men du har ju rätt där, små barn klarar ofta höga värden, men jag menar i det här fallet mkt små barn(barn under tre månader). Så i TS fall tror jag inte att det räknas som alarmerande högt. Det är ju generellt så att barn under tre månader & gamla, kan ha betydligt tuffare att ta sig igenom svåra infektioner än övriga....

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • Lm71

Sen är det ju faktiskt så också att man inte ska stirra sig blind på crp, ett barn kan ju faktiskt vara väldigt sjukt & ändå inte ha nämnvärt högt crp & vice versa, det är ju bara en indikation på att det är en bakteriellt infektion...

Svar på tråden CRP värde på 175"rätt långt"