Det här har jag kopierat från en annan tråd på FL. Kanske kan ge dig lite tips?
Söderhavsmix: 1 honungsmelon, 1 färsk ananas och 3 bananer - Bara att ta bort skalen och mixa ihop.
---
C-vitaminnektar: 5 apelsiner, 1 färsk ananas och 3 passionsfrukter - Använd fruktkött och juice från apelsinen, skala ananasen och ta bort det hårda i mitten, skrapa ur köttet ur passionsfrukten och lägg det i en sil ovanför skålen med apelsin och ananas för att "gnugga bort" allt kött från kärnorna. Kasta kärnorna. Man kan antingen mixa allt eller skära i småbitar för apelsin och ananas är väldigt tuggvänliga även för bebisar.
? Äppelmos ? Skala, kärna ur och skär äpplena i bitar. Täck botten på en kastrull och lägg i äpplena. Låt koka några minuter tills frukten är mjuk. Hårdare äpplen kan kräva mer vatten för att inte brännas. Mixa med stavmixer eller hushållsberedare.
? Äpple med kanel ? Gör äppelmos men låt kanel koka med.
? Äpple med kardemumma ? Gör äppelmos men låt kardemumma koka med.
? Äpple och Mango ? Skala, kärna ur och skär frukten i bitar. Täck botten på en kastrull och lägg i äpplena. Låt koka några minuter tills frukten är mjuk. Brukar ta ca 1,5 - 2 kg äpplen och 2 st mango.
? Aprikos ? Lägg en påse torkade aprikoser i en kastrull tillsammans med ca 5 dl vatten. Låt sjuda tills aprikoserna ?svullnat? och blivit mjuka. Häll av vatten i en tillbringare som du sparar. Mixa aprikoserna och tillsätt lite vatten eftersom för att få slät konsistens som möjligt. Oftast tillsätter jag ytterligare några deciliter kallt vatten för att få den tjocklek jag vill ha.
? Äpple och Aprikos ? Blanda äppelmos och aprikospuré. Dubbelt eller tre gånger så mycket äppelmos. Testa dig fram.
? Päron - Skala, kärna ur och skär päronen i bitar. Täck botten på en kastrull och lägg i päronen. Låt koka några minuter tills frukten är mjuk. Hårdare päron kan kräva mer vatten för att inte brännas. Medan riktigt mjuka päron kan vattna av sig så mycket under kokning att man gör bäst i att hälla av vatten och spara det för att kunna mixa päronen släta med så lite vatten som möjligt. Häll sedan i vattnet igen och blanda in.
? Äpple och Päron - Skala, kärna ur och skär frukten i bitar. Täck botten på en kastrull och lägg i frukten. Låt koka några minuter tills frukten är mjuk. Mixa med stavmixer eller hushållsberedare.
? Päron och Mango - Skala, kärna ur och skärfrukten i bitar. Täck botten på en kastrull och lägg i frukten. Låt koka några minuter tills frukten är mjuk. Mixa med stavmixer eller hushållsberedare. Jag brukar använda 1-1,5 kg päron till 2 st mangos.
? Päron och Kiwi ? Gör päronpuré. Skala kiwi och mixa med stavmixer eller hushållsberedare. Blanda ihop. Jag brukar använda 1 kiwi till ca 2 päron.
? Päron och Blåbär ? Gör päronpuré. Mosa blåbär och blanda med päronen.
? Päron och Björnbär - Gör päronpuré. Mosa björnbären och blanda med päronen.
? Banan och Kiwi ? Mixa banan och kiwi. Går även att mosa, men jag tycker det är lättare blanda jämt om man mixat bananen.
? Banan och Mango ? Koka mango till mangopuré. Mixa banan och blanda med mangon.
? Banan och Hallon ? Mixa banan och hallon. Se champis förslag nedan på proportioner.
? Banan och Skogsbär ? Mixa banan, hallon, blåbär och björnbär.
? Skogsbär - Mixa hallon, blåbär och björnbär
? Katrinplommon ? Gör som när du gör aprikospuré.
? Blandad frukt ? Perfekt om man inte vill stå och skala en massa frukt utan har lite bråttom. Jag brukar köpa en påse blandad torkad frukt och så brukar jag plocka bort några katrinplommon för jag tycker att det bara smakar katrinplommon annars. Gör likadant som om du gör katrinplommon eller aprikospuré.
Champis:
Banan och hallon/blåbär: Ta 1 st banan och 100 g hallon eller blåbär.
Solfrukt: 1/4 ananas, 1 banan och 1,5 kiwi eller 2 passionsfrukter.
Päron, kiwi och aprikos
Banan, mango, blåbär och honungsmelon
Äppelmos med russin: Lägg med några russin i äppelkoket och låt dem vara med när du mixar till äppelmos. Sött och gott!