• 060810

Egen fruktpuré (tips önskas)

Hej!

Någon här som gör egen fruktpuré?
    Jag vill gärna börja med det och har köpt mig en mixer! :p
    Izabelle är nu 9 månader och äter stora bitar mat, men dock ej frukt, bara banan, men det blir hon förstoppad av.
    Vilka frukter kan jag mixa, och vad behövs i? Vatten? Något annat som ska i förutom frukten? Kan ju tillägga att Izabelle är mjölkallergiker vilket inte alltid underlättar för lilla mamma! :p

Snälla hjälp mig! :)

• Svar på tråden Egen fruktpuré (tips önskas)
  • Kenzie

Jag gjorde egen fruktpuré när min son var mindre. Man kan, i stort sett, använda alla frukter. Äpple, päron, mango, ananas, kiwi, persika, jordgubbar, hallon, blåbär, björnbär är några av dom frukterna jag använde. Hårda frukter som äpplen och päron kan man koka en stund så är det lättare att mixa.

Älskade Theodor 060329
  • nelie

titta på fruktpuréerna i affären, där kan du ju i alla fall ta lite tips och idéer. annars kan du väl mixa vad helst du kommer på. du märker ju på konsistensen om du behöver lite vatten, men min lillkille älskar puréerna som är lite krämiga. lycka till

• aronnax

jag körde äpple och kiwi tillsammans, läskande och lite lösande för magen. Körde alla puréer själv, banan och apelsin, bara kiwi, päron funkar fint. Prova att mixa en påse frusen mango, ge till naturell yoghurt, gott för mamma oxå! testa, det kan inte bli så fel!

• Amita

Det här har jag kopierat från en annan tråd på FL. Kanske kan ge dig lite tips?

Söderhavsmix: 1 honungsmelon, 1 färsk ananas och 3 bananer - Bara att ta bort skalen och mixa ihop.
    ---
    C-vitaminnektar: 5 apelsiner, 1 färsk ananas och 3 passionsfrukter - Använd fruktkött och juice från apelsinen, skala ananasen och ta bort det hårda i mitten, skrapa ur köttet ur passionsfrukten och lägg det i en sil ovanför skålen med apelsin och ananas för att "gnugga bort" allt kött från kärnorna. Kasta kärnorna. Man kan antingen mixa allt eller skära i småbitar för apelsin och ananas är väldigt tuggvänliga även för bebisar.

? Äppelmos ? Skala, kärna ur och skär äpplena i bitar. Täck botten på en kastrull och lägg i äpplena. Låt koka några minuter tills frukten är mjuk. Hårdare äpplen kan kräva mer vatten för att inte brännas. Mixa med stavmixer eller hushållsberedare.

? Äpple med kanel ? Gör äppelmos men låt kanel koka med.

? Äpple med kardemumma ? Gör äppelmos men låt kardemumma koka med.

? Äpple och Mango ? Skala, kärna ur och skär frukten i bitar. Täck botten på en kastrull och lägg i äpplena. Låt koka några minuter tills frukten är mjuk. Brukar ta ca 1,5 - 2 kg äpplen och 2 st mango.

? Aprikos ? Lägg en påse torkade aprikoser i en kastrull tillsammans med ca 5 dl vatten. Låt sjuda tills aprikoserna ?svullnat? och blivit mjuka. Häll av vatten i en tillbringare som du sparar. Mixa aprikoserna och tillsätt lite vatten eftersom för att få slät konsistens som möjligt. Oftast tillsätter jag ytterligare några deciliter kallt vatten för att få den tjocklek jag vill ha.

? Äpple och Aprikos ? Blanda äppelmos och aprikospuré. Dubbelt eller tre gånger så mycket äppelmos. Testa dig fram.

? Päron - Skala, kärna ur och skär päronen i bitar. Täck botten på en kastrull och lägg i päronen. Låt koka några minuter tills frukten är mjuk. Hårdare päron kan kräva mer vatten för att inte brännas. Medan riktigt mjuka päron kan vattna av sig så mycket under kokning att man gör bäst i att hälla av vatten och spara det för att kunna mixa päronen släta med så lite vatten som möjligt. Häll sedan i vattnet igen och blanda in.

? Äpple och Päron - Skala, kärna ur och skär frukten i bitar. Täck botten på en kastrull och lägg i frukten. Låt koka några minuter tills frukten är mjuk. Mixa med stavmixer eller hushållsberedare.

? Päron och Mango - Skala, kärna ur och skärfrukten i bitar. Täck botten på en kastrull och lägg i frukten. Låt koka några minuter tills frukten är mjuk. Mixa med stavmixer eller hushållsberedare. Jag brukar använda 1-1,5 kg päron till 2 st mangos.

? Päron och Kiwi ? Gör päronpuré. Skala kiwi och mixa med stavmixer eller hushållsberedare. Blanda ihop. Jag brukar använda 1 kiwi till ca 2 päron.

? Päron och Blåbär ? Gör päronpuré. Mosa blåbär och blanda med päronen.

? Päron och Björnbär - Gör päronpuré. Mosa björnbären och blanda med päronen.

? Banan och Kiwi ? Mixa banan och kiwi. Går även att mosa, men jag tycker det är lättare blanda jämt om man mixat bananen.

? Banan och Mango ? Koka mango till mangopuré. Mixa banan och blanda med mangon.

? Banan och Hallon ? Mixa banan och hallon. Se champis förslag nedan på proportioner.

? Banan och Skogsbär ? Mixa banan, hallon, blåbär och björnbär.

? Skogsbär - Mixa hallon, blåbär och björnbär

? Katrinplommon ? Gör som när du gör aprikospuré.

? Blandad frukt ? Perfekt om man inte vill stå och skala en massa frukt utan har lite bråttom. Jag brukar köpa en påse blandad torkad frukt och så brukar jag plocka bort några katrinplommon för jag tycker att det bara smakar katrinplommon annars. Gör likadant som om du gör katrinplommon eller aprikospuré.

Champis:
    Banan och hallon/blåbär: Ta 1 st banan och 100 g hallon eller blåbär.

Solfrukt: 1/4 ananas, 1 banan och 1,5 kiwi eller 2 passionsfrukter.

Päron, kiwi och aprikos

Banan, mango, blåbär och honungsmelon

Äppelmos med russin: Lägg med några russin i äppelkoket och låt dem vara med när du mixar till äppelmos. Sött och gott!

• 060810

här ska handlas frukt imorn! :)

jag köpte en mixer billigt på Netto och den lär jag ju tjäna in snabbt då dottern kan äta 2 burkar fruktpuré per dag!
    kommer ju bli miljonär då jag även ska börja laga mer o mer mat hemma! de gånger jag inte köper en burk utan lagar maten hemma så ska jag lägga 10 kr i en burk och sen ska Izabelle få de pengarna på ett konto! :) *smart va?*

• 060810

dum fråga:
    kan man frysa in fruktpuré? alltså om jag gör för mkt till henne, kan jag då frysa in för att ta fram senare?

• Soffis79

schnappi: jag hörde att man inte ska frysa in det utan bara göra portioner man äter upp på ett par dagar, förvara i kylskåp. detta för att det nyttiga i frukten försvinner om den fryses och sedan tinas.

Den vackraste stunden i livet var den när du kom Edwin
  • zaradenrara

Vilken toppen-tråd!

Här har ni en som abolut inte gillar att stöka i köket, men efter att ha läst härinne idag så satte jag igång och gjorde äpple/kanel-puré. Stolt över mig själv nu

Så tack för idéen!

• 060810

zaradenrara:
    klart detta är en toppen-tråd! :) *tar åt mig*

jag ska försöka mig på lite fruktpuré nu ikväll medans dottern sover.
    blir bara med äpple, men ändå! :) kanske testar lägga i lite kanel om jag har det hemma.

ang. att frysa så läste jag på en Hipp-burk med fruktpuré att man kan frysa resterna, så då måste det ju gå, inte för att jag ska göra så jättemycket fruktpuré men ändå! :)

• 060810

sådär ja! :)
    nu har även jag gjort min första egna fruktpuré till Izabelle! :)

det blev bara äppelpuré eftersom mixern som jag köpte på Netto gick i sönder mitt i allt ihopa!
    fick ta till stavmixern och det gick ju det med, men det känns så surt när man lagt ut 300 kr och levt fattigt för att den sen ska gå i sönder på första mixningen...

men Izabelles fruktpuré blev god! hoppas hon gillar den!

• Madde A

Du har ju fått jättemycket o bra tips men tänkte bara säga att det är ju supersmidigt att riva frukt med, typ äpple och päron.

Mamma till Kevin 990701 Elias 060902
  • Madde A

Min lilla kille är med mjölkallergiker, inte alltid så smidigt.

Har du hittat mjölkallergitråden?

• 060810

japp den har jag hittat! :)
    läser ibland när jag har tid! :)

• Madde A

Va bra för där kan man få mycket hjälp

• zaradenrara

Här har det blivit ytterligare 3 st puréer idag

Men vad kan man söta bären med? Det blir ju så syrligt utan, men helst vill man inte använda för mycket socker heller... Nåt tips?

• Kenzie

zaradenrara: Blanda ut bärpurén med någon frukt som är söt, t.ex banan eller mango kanske. Bara att testa sig fram

Älskade Theodor 060329
  • Kicksen79

Jag gjorde 2 olika sorter idag, en med äpple, päron, hallon +1/2 banan som sötning. Kokade och mixade. En med äpple, päron, apelsin + en halv banan som sötning, jättegott tycker jag med! Går jättebra att frysa!

Svar på tråden Egen fruktpuré (tips önskas)