Ska jag skriva ut mig från arbetsförmedlingen??
Jag har varit inskriven på arbetsförmedlingen sedan 19 jan, dvs snart 4 mån. När jag kom för att skriva in mig fick jag träffa en jättetrevlig lite äldre kvinna som sa att de hade en speciell handläggare för ungdomar under 24 (eller 26, kommer inte ihåg) år och att jag skulle få en kallelse hem för möte med henne. Jag skulle även få en kallelse till ett introduktionsmöte.
I månadsskiftet januari/februari fick jag ett tidsbestämt vikariat och gick därför till AF och berättade att jag inte kunde närvara vid introduktionsmötet som jag fått kallelse till, eftersom jag skulle jobba. Jag fick en ny kallelse en månad senare och detta är mitt fel; jag skrev upp fel dag i kalendern. Så jag kom två dagar för sent till AF och fick då en ny tid till introduktionsmöte ytterligare en månad senare. Jag undrade när jag skulle få en kallelse till möte med min handläggare som jag aldrig hade träffat (nu hade det gått 2 mån) och då sa de att man inte fick det förrän man hade varit på introduktionsmötet.
3 Månader efter att jag skrev in mig var jag på detta introduktionsmöte. Det handlade så gott som uteslutande om vad man var tvungen att göra för att inte mista sin a-kassa. JÄVLIGT kul att ha gått och väntat på det mötet i flera månader när man inte har rätt till a-kassa pga att man aldrig jobbat (är 23 år och har pluggat alltid)! Men jag tänkte att nu har jag det gjort, så kanske jag får lov att träffa min handläggare någon gång så att hon kan hjälpa mig att söka jobb (är ju inte så bra på det eftersom jag aldrig gjort det förr). Mmm visst, ingenting händer förrän en hel månad efter introduktionsmötet, då min handläggare ringer och frågar om jag har fått något jobb. Hon hade en jätteotrevlig ton i telefon! Jag blev helt förvånad. Jag hade ju bara väntat på att de skulle skicka en kallelse. Sen sa hon att de kunde ordna praktik om jag ville, jag sa att jag har redan den yrkespraktiken jag behöver eftersom vikariatet räknades som det. Då blev hon helt sur och sa att det stod i hennes papper att jag behövde praktik. Som om jag hade fel. Sen frågade hon skitsurt "jaha, vad vill du att vi ska hjälpa dig med då?!"...... Tjaa...söka jobb och hjälpa mig hitta nåt jobb kanske, sa jag. Ja, då skulle hon skicka en kallelse. Vilket hon fortfarande inte har gjort och nu är det över en vecka sen.
Det är alltså snart 4 månader sen jag skrev in mig på arbetsförmedlingen och jag har inte ens fått träffa min handläggare! VAD, VAD, VAAAAAD är meningen med att vara inskriven på AF?? Är det bara för att politikerna vill ha statistik, eller? Under hela tiden har jag aktivt sökt jobb själv men inte fått något, och jag har inte fått nån som helst hjälp av AF att göra mina ansökningar bättre, att bli anvisad något ledigt jobb osv. Ska jag skriva ut mig?! Vad tycker ni?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-08 10:52:12:
Var på AF igår och sa att dom får skärpa sig! Hur lägligt som helst så var dom PRECIS på väg att skicka ut en kallelse för möte med min handläggare! Och den tiden skulle vara om 3 veckor. Alltså 9 veckors väntan mellan introduktionsmötet och möte med handläggaren. Är det acceptabelt? Jag vet inte, men imponerar handläggaren inte på mig vid mötet så tänker jag kräva att få en ny.