• Sadie

Ska jag skriva ut mig från arbetsförmedlingen??

Jag har varit inskriven på arbetsförmedlingen sedan 19 jan, dvs snart 4 mån. När jag kom för att skriva in mig fick jag träffa en jättetrevlig lite äldre kvinna som sa att de hade en speciell handläggare för ungdomar under 24 (eller 26, kommer inte ihåg) år och att jag skulle få en kallelse hem för möte med henne. Jag skulle även få en kallelse till ett introduktionsmöte.

I månadsskiftet januari/februari fick jag ett tidsbestämt vikariat och gick därför till AF och berättade att jag inte kunde närvara vid introduktionsmötet som jag fått kallelse till, eftersom jag skulle jobba. Jag fick en ny kallelse en månad senare och detta är mitt fel; jag skrev upp fel dag i kalendern. Så jag kom två dagar för sent till AF och fick då en ny tid till introduktionsmöte ytterligare en månad senare. Jag undrade när jag skulle få en kallelse till möte med min handläggare som jag aldrig hade träffat (nu hade det gått 2 mån) och då sa de att man inte fick det förrän man hade varit på introduktionsmötet.

3 Månader efter att jag skrev in mig var jag på detta introduktionsmöte. Det handlade så gott som uteslutande om vad man var tvungen att göra för att inte mista sin a-kassa. JÄVLIGT kul att ha gått och väntat på det mötet i flera månader när man inte har rätt till a-kassa pga att man aldrig jobbat (är 23 år och har pluggat alltid)! Men jag tänkte att nu har jag det gjort, så kanske jag får lov att träffa min handläggare någon gång så att hon kan hjälpa mig att söka jobb (är ju inte så bra på det eftersom jag aldrig gjort det förr). Mmm visst, ingenting händer förrän en hel månad efter introduktionsmötet, då min handläggare ringer och frågar om jag har fått något jobb. Hon hade en jätteotrevlig ton i telefon! Jag blev helt förvånad. Jag hade ju bara väntat på att de skulle skicka en kallelse. Sen sa hon att de kunde ordna praktik om jag ville, jag sa att jag har redan den yrkespraktiken jag behöver eftersom vikariatet räknades som det. Då blev hon helt sur och sa att det stod i hennes papper att jag behövde praktik. Som om jag hade fel. Sen frågade hon skitsurt "jaha, vad vill du att vi ska hjälpa dig med då?!"...... Tjaa...söka jobb och hjälpa mig hitta nåt jobb kanske, sa jag. Ja, då skulle hon skicka en kallelse. Vilket hon fortfarande inte har gjort och nu är det över en vecka sen.

Det är alltså snart 4 månader sen jag skrev in mig på arbetsförmedlingen och jag har inte ens fått träffa min handläggare! VAD, VAD, VAAAAAD är meningen med att vara inskriven på AF?? Är det bara för att politikerna vill ha statistik, eller? Under hela tiden har jag aktivt sökt jobb själv men inte fått något, och jag har inte fått nån som helst hjälp av AF att göra mina ansökningar bättre, att bli anvisad något ledigt jobb osv. Ska jag skriva ut mig?! Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-08 10:52:12:
    Var på AF igår och sa att dom får skärpa sig! Hur lägligt som helst så var dom PRECIS på väg att skicka ut en kallelse för möte med min handläggare! Och den tiden skulle vara om 3 veckor. Alltså 9 veckors väntan mellan introduktionsmötet och möte med handläggaren. Är det acceptabelt? Jag vet inte, men imponerar handläggaren inte på mig vid mötet så tänker jag kräva att få en ny.

• Svar på tråden Ska jag skriva ut mig från arbetsförmedlingen??
  • Melancholic

inte kvar alfa? jag har ju det..eller är det så att man inte kan söka till det längre nu och att jag efter min period är slut inte kan få mer?

har iaf samma erfarenhet av AF som du, dom gör inte mycket. bara kontrollerar att man söker jobb aktivt så man ska få ut ersättning. jag skulle INTE gå dit om det inte vore för a-kassan.

• Sadie

Nej, alltså jag måste inte åka dit. Jag är bara så sjukt trött på att gå och vänta på att nåt ska hända, och om man går dit och skriver ut sig så VET jag ialla fall att inget kommer hända så då slipper jag vänta i onödan...

• Maddiss

Regeringen har tagit bort studerandevillkoret. Så att ingen som inte jobbat ihop a-kassa ska kunna få ersättning.

• Sadie

Em02, fackförbund går jag med i när jag har fått jobb. Eller vad menar du? Det är väl ingenting som kan hjälpa mig i den sits jag är i nu? Mitt mål är inte att få a-kassa, mitt mål är att få lov att jobba och kunna försörja min familj.

Melancholic, ja eller så var det bara skitsnack från AF:s sida. De verkar ju inte pålitliga precis. Men det låter rimligt att moderaterna tagit bort stöd för de som redan har lite.

• Maddiss

Japp, står på Alfakassans hemsida. Har många kompisar som går ut högskolan nu i juni, och som får flytta hem till föräldrarna och bli försörjda. Finns ju inte så mkt alternativ om man inte får jobb direkt eller har en partner som försörjare.

• KisseNova

Hoppar in och tar tråden lite  *förlåt, men det är onödigt att starta en likadan*

Jag är inte inskriven på arbetsförmedlingen, skrev ut mig därifrån när jag fick order att söka alla heltidstjänster som fanns (även i andra orter). Jag sade att jag på inringninig och får jobba såpass mycket varje månad att jag överlever ändå, men jag räknades som arbetslös i hennes ögon. Skumt system, hur kan jag vara arbetslös när jag jobbar? visst det är inte fast eller vik men ändå ett jobb! Har nu hört att jag inte får ut vård av sjukt barn, eller ersättning när jag blir sjuk för man måste vara med i arbetsförmedlingen oavsett. Jag vill inte vara med i arbetsförmedlingen, dom har ju rätt orimliga krav för mig som är ensamstående till en 2, 5 åring Är inte med i A-kassan (har ej jobbat rätt timmar och månader än). Den dagen så år jag med i arbetsförmedlingen.

• 03mamma

Jag tycker du ska höra med "högsta hönset" på just din arbetsförmedling om du inte kan få byta handläggare. Att ha fel handläggare förstör så mycket, jag lovar det FINNS faktiskt bra såna också
    Sen tycker jag personligen att du ska stå kvar, det finns mycket jobb som aldrig kommer ut till platsbanken.. Där företagen frågar om inte AMS kan matcha lite profiler och sedan skicka handlingarna till dem, det är så väldigt många får jobb..

• Sadie

03mamma tja har AF matchat mig nån gång så har de inte berättat det iaf o inte har jag fått jobb på det. Men jag ska nog faktiskt göra som du säger... inte för att jag vet VEM tusan min handläggare ÄR. Men kvinnan jag träffade när jag gick dit för allra första gången, var ju väldigt trevlig och med en inställning att det skulle fixa sig, så bra handläggare finns nog. Så jag ska nog gå dit om inte idag så imorgon, och säga att dom får bry sig lite mer...och gärna byta handläggare om det går.

• 03mamma

Det tycker jag, att man inte klickar med alla människor är ju självklart och man ska ju inte behöva ha dem som handläggare i så viktiga saker som sin arbetssituation.
    Du verkar ju väldigt angelägen om att få ett jobb, kanske tom kan prata med företagskontakten på just din arbetsförmedling och fråga om det kommit in några arbeten som skulle passa dig och om de skickat med din ansökan på ngt? Då visar du också att du kämpar för att hitta ngt och sätter sammtidigt press på dem. Stort lycka till nu då!

• Annasmamma

Jag får pengar från Alfa-kassan...så nog finns dom alltid

• Stanna

Ring till kundtjänst 0771-416 416 och säg att du vill att din handläggare ska kontakta dig.

• Stanna

Alfakassan finns, men man kan inte få ersättning på studerandevillkoret längre. Man måste alltså ha jobbat ihop ett arbetsvillkor (6 månaders jobb eller nåt sånt).

• True Romance

TS: Väldigt tråkigt att du har fått vänta så länge med att träffa en handläggare! Så ska det inte gå till, men det kan ju förståss ha sina orsaker. Gå dit och träffa din handläggare innan du dömer ut henne, det är mitt råd i alla fall.
    Arbetsförmedlingens regelverk är ganska fyrkantigt och svårt att förstå när man inte är helt insatt. Men kort kan jag säga att det är en väldigt politikerstyrd myndighet. Arbetsförmedlingens uppdrag är att matcha arbetsgivare och arbetssökande till varandra och kontrollfunktion gentimot a-kassan.

Det är helt frivilligt att vara inskriven på Arbetsförmedlingen. Men om man väljer att inte vara det kan det ha konsekvenser om man t ex har socialbidrag eller a-kassa.

Det vi gör för dig som arbetssökande varierar beroende på din situation. Men vårt främsta uppdrag är att matcha dig och anvisa dig till lediga jobb. Funktionshindrade, långtidsarbetslösa och invandrare är i fokus.
    P ga direktiv från vår regering så är det nu totalstopp på allt vad praktik och utbildningar är, vi får idag bara direktiv om att matcha och anvisa.

Kissenova: Om du var nöjd med antalet timmar som du arbetade och att du själv inte såg dig som arbetslös, varför skulle du då vara inskriven på AF? För att vara inskriven krävs att man är aktivt arbetssökande.

• KisseNova
    True Romance skrev 2007-05-08 20:52:11 följande:
    .Kissenova: Om du var nöjd med antalet timmar som du arbetade och att du själv inte såg dig som arbetslös, varför skulle du då vara inskriven på AF? För att vara inskriven krävs att man är aktivt arbetssökande.
    Nej, jag gick ju ur AF eftersom jag inte såg vitsen eftersom jag har ett inringningsjobb som jag trivs med. Jag klarar mig på den månadslönen jag får ut varje månad, vilket innebär att jag slipper socialbidrag. Min syster hade hört från sin AF att man måste vara inskriven där för att få ut ersättning när man blir sjuk, vård av barn osv. Tycker att det verkar sjukt eftersom det är FK som betalr ut pengarna isåfall. Har redan varit  kontakt med FK ang vård av barn, det skulle göras en induvideull undersökning om jag var berättigad till ersättning. Tyvärr kom det pappret på villovägar i flytten och när jag väl hittade pappret så var det försent.
  • True Romance

KisseNova: Ja det där är ju Försäkringskassans regler. för att behålla sin sjukpenninggrundande inkomst måste man vara inskriven på AF, om man är arbetslös vill säga. Hur det ser ut för dig beror säkert på hur mycket du jobbat.

Svar på tråden Ska jag skriva ut mig från arbetsförmedlingen??