Flyga med Maclaren-vagn, behöver råd!!!
Hej!
Jag och min son ska ut flyga i helgen och ta med oss vår (nyinköpta!) Maclaren-vagn. Har hört av andra att den lätt kan skadas vid flygning. Några tips?
Hej!
Jag och min son ska ut flyga i helgen och ta med oss vår (nyinköpta!) Maclaren-vagn. Har hört av andra att den lätt kan skadas vid flygning. Några tips?
Vi hade en graco på flyget....den gick sönder.Jag rek att INTE ta med en ny vagn. Kan du inte låna nån slit och släng vagn typ?
Det hade vi gjort som tur var.....usch om vi hade tagit vår nya som vi hade då.
Flygen är kända för att inte vara allt för försiktiga med vagnarna.. Linda in den ordentlige med en massa påsar eller ngt.. Så KANSKE den kan klara sig.. :))
Vet att det är vanligt med skador på vagnarna men måste erkänna att vår vagn har vi flugit med ca 1-2 ggr i månaden och det har aldrig blivit någon skada på den. Ibland har vi haft med den in i planet men oftast är den incheckad i påse.
Hej! Tack för svaren! Ja, problemet är att jag och pojken ska flyga själva. Efter att bagaget är incheckat har jag honom och handbagage att bära på. Sonen är nu 9 mån och börjar bli tung att bära. Tror ni att jag får ta med mig sulkyn in i planet, kanske mer varsam hantering där?
Har flygit mellan sthlm malmö några ggr och då har vi aldrig fått ha med våran mclaren vagn men vet att man kan få det på större flygplan. Därremot finns det sulkys att låna på de flesta flygplatser som du sen lämnar vid gaten.
Om vagnen blir skadad vid flygningen så ska flygbolaget ersätta den men måste anmälas direkt så kolla vagnen noga direkt på flygplatsen! Annars rekommenderas en bärsele typ ergo eller en sjal så har du båda händerna fria men det är väl inget man köper bara för en resa förstås...
Om ni tar er nya fina vagn är mitt tips att ni läser det finstilta på flygbolagets hemsida! Vi har flugit flera ggr med vår Maclaren vagn och det har gått bra alla ggr utom nu sista ggn då vi flög till Warzawa med Norwegian air. När vi kom fram så var suffletten sönder, vi gjorde skaderapport på flygplatsen enligt konstens alla regler men det visade sig att Norwegian air kräver att man har hårt emballage till specialgods som tex barnvagnar, så de betalade inte ut en krona till oss (vem släpar med en kartong till vagnen????). Vi fick byta hela suffletten och det gick på 700 kr, så den billighetsbiljetten blev ngt dyrare... kommer INTE att flyga med det bolaget igen.
Så läs det finstilta är mitt tips!
Enligt alla resebolag så ska man utgå från principen att det inte är en fråga OM vagnen ska gå sönder utan HUR MYCKET. Så att ta med en ny vagn låter heldumt, bättre då att köpa en riktigt billig en.
Apropå Maclaren-sulky! Vet någon här hur bred en Maclaren Tvillingparaplysulky är?
Detta hittade jag på SAS hemsida.
Resa med barnvagn
Om du reser med ett spädbarn har du rätt att ta med en sittvagn / barnvagn utan extra kostnad. Barnvagnar checkas in och lämnas i disken för specialbagage på flygplatsen. Som skydd för vagnen kan vi erbjuda speciella plastsäckar till en extra kostnad.
Det finns en barnvagn som nästan alla flygbolag tar den heter quicksmart, den kan användas från 6 månader och upp till 17kg.
den blir endast 56cm x 28cm x 27cm när den är ihopfälld 1049:- och då kan man ha den som handbagage, hör allt för ofta att dom inte är försiktiga med bagage över huvuvdtaget, kände en som jobbade på SAS, han berättade en hel del
www.alabarn.se/index.php&iProduct=8&sName=Barnvagn-Quicksmart