• petite my

gröt i Frankrike?

Hej!
    Jag ser att i Sverige så ger man ofta gröt till de små från 4, 5 månaders ålder. Kan man finna gröt här i Frankrike? Vad heter det i så fall? Ingen av mina franska kompisar ger sina barn gröt, kanske mindre vanligt än i Sverige?
    Jag funderar också på motsvarigheten till välling. Kan det vara "croissance"?
    Det har varit så smidigt att helamma, men nu är det tid att börja med annat till min lilleman. Ska såklart börja med grönsaks- och fruktpuréer men skulle gärna vilja testa gröt också.
    Tack för ev svar!

• Svar på tråden gröt i Frankrike?
  • Pelargon

Här har vi en som gör egen gröt. Jag köper, nu ska vi se om jag minns etiketten rätt, "flocons d'avoine, precuit a la vapeur" tror jag det står, nåt sånt. Havregryn, helt enkelt. Finns inte hos de vanliga kedjorna (Champion, Franprix etc.) utan jag handlar i en "bio-butik". Hälsokostaffärerna har det nog, och Naturalia med. På ekologiska marknader kan man också hitta havregryn.

Dubbelt så mycket vatten som havregryn (min tvååring äter fem matskedar havregryn) och så en eller två minuter i micron. Hur lätt som helst. Jag blandar i lite smör, lite mjölk för att få lösare konsistens, och så river jag i äpple, eller mosar i banan, eller har i frysta bär (blåbär, hallon eller röda vinbär brukar jag ha). Toppenmat; det köpte lilla damen direkt vid fem månaders ålder. (Ja, då hade jag ju inte i mjölk och annat man inte ska ge ännu, förstås)

Välling har jag köpt svensk, från svenska affären, men eftersom min tjej absolut inte gillar nappflaska, fick vi ge upp det ganska snart, och hon har ätit gröt både morgon och kväll istället.

Ja det var det.

• siamusen

Vi köper blédidej till barnen, är väl ungefär som svensk vâlling skulle jag gissa.

är det speciella havregryn du köper pelargon? För annars finns ju Quaker Oats i vanliga affärer, men det kanske inte är samma sak?

• Pelargon

Ja Quaker Oats borde ju vara vanliga havregryn, men jag är inte säker, för jag har aldrig köpt Quaker. Jag visste att de fanns men hade glömt det. Jag har huvudet helt inställt på ekologiska varor nämligen. (Ni vet väl att Frankrike är trea i världen på att använda bekämpningsmedel i jordbruket? Sverige har bannlyst import av vissa äpplen härifrån för att det fanns för mycket bekämpningsmedelsrester i dem. Ursäkta, lite off topic men kunde inte låta bli.)

• siamusen

Visste jag inte men är inte speciellt förvanad heller

• Herr Anders

Flocons d'avoine finns väl överallt. Däremot är de billigast på Leader Price.

Det finns särskilda vällingpulver att köpa. Just nu har jag glömt vad de heter men de går att köpa på Carrefour med flera ställen och blandas i mjölkersättningen. Inte lika enkelt som svensk välling. Men det är väl sånt man får ta när man tillhör diasporan.

• Annaïck

Hmm
    själv importerar jag och tjatar på besökare att ta med sig ett paket från sverige... Är så less på alla "vällingar" med socker och som stinker vanilj.. Håller med om att vanlig havregrynsgröt måste vara bättre. Kanske kompletterat med bröstmjölksersättning för att bebisen inte ska få järnbrist??

• siamusen

Jag har aldrig provat svensk välling. Vad är skillnaden (förutom sockerhalten)?

• Annaïck

Ja det som jag hittat är alltid smaksatt med vanilj eller choklad osv

"Nature" fanns i ett litet paket för 4månaders

• siamusen

och den svenska är inte smaksatt?

Mina barn dricker bara fransk välling men jag haller med om att det är mycket socker i.

• petite my

Tack för era svar! Jag gör också gärna gröten själv, ska testa ditt tips Pelargon. Jag handlar aldrig i "bio-butiker" men kanske dags att börja nu med tanke på lillen - och miljön förstås!!

• petite my

Herr Anders, om du kommer på vad vällingpulvret heter återkom gärna! Jag är dock inte intresserad av sockrad välling...

• Pistou

Här gör vi havregrynsgröt på Quaker Oats eller kellogs havregryn (rätt så nya i handeln tror jag). När sonen (nu 18 mån) var mindre mixade jag havregrynen och kokade dem med vatten och "lait de croissance", nuförtiden använder jag vatten och "lait entier". Annars är mammagrynsgröt gjord på semoule från Panzani en favorit.

Jag har försökt ge blédinas céréales ett par gånger, men sonen har aldrig tyckt om det, så det slipper han.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Pistou

hihi, "mannagrynsgröt" ska det stå .

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • petite my

Åh mannagrynsgröt är ju gott! Tack för tipset Pistou! När kan man börja ge bebisen det?
    Jag funderade också på att mixa havregrynen, iallafall nu när han är så liten.
    Har ni tips på fler "franska nybörjarrätter för de minsta?
    Jag ska börja kika lite på bebismat-hyllorna nu när jag går i affären, av naturliga skäl har det inte varit så intressant hittills.

• France

Pelargon och Siamusen; Jag vill ocksâ vara lite OT
    Pâ paketet stâr det att Quaker oats är gjorda i Danmark

Petit my i Bio affärer finns det (annars kan man be dom beställa in) grötar frân Holle.
    holle.fr om du vill se de olika blandningarna.

• orlando

Hej, vår lille kille äter havregrynsgröt som vi gör morgon som kväll gjord på biohavregryn som vi köper på Le Clerc. Märket är Terres Cèréales.
    Hinner jag inte åka till Le Clerc så köper vi Quaker oats istället som är helt ok (inte bio...).

Jag har sett att det finns HIPP-gröt också att köpa här, men iom att Nils är känslig mot komjölk så köpte jag det inte. Jag minns ej om det var på Super U eller någon annan kedja, men du kan kanske maila och fråga HIPP var du kan finna deras gröt inärheten av där du bor?

• Pelargon

France; Åhå, och jag som trodde Quaker var amerikanskt (ännu värre än Frankrike med andra ord...). Därför har jag inte ens sneglat åt det hållet. Men det är ju bra att veta, om man inte hittar sitt bio-havregryn en dag så kan man ha lite Quakers som backup.

Jag tror förresten att man också kan hitta flocons d'avoine av bio-märket Björg (tror jag det heter) på hälsokostavdelningen på Auchan och Monoprix.

Där jag bor är Naturalias billigast: 1,49 för 500 gr.

Petite My: Jag kan verkligen rekommendera boken "Mat för barn och deras föräldrar" av Latifa Lindberg.

• Laurentia

Jag gör egen havregrynsgröt på flocons d'avoine (även om jag alltid passar på att köpa med mig havregryn när jag är i Sverige). Jag kokar den på lait de croissance (för järnet och de extra vitaminerna) och blandar i osockrad fruktpuré. I början gjorde jag den på ersättning och med mixade gryn. Är det förresten bara jag som upplevt att franska havregryn är mindre förkokta än de svenska?

Annan gröt vi brukar göra är mannagrynsgröt och risgrynsgröt (riz au lait). Mannagryn har ju redan avhandlats och rundkornigt ris (riz rond) hittar jag i vanliga rishyllan. Om det inte framgår att det är rundkornigt, så brukar det finnas recept på riz au lait på baksidan.

Svar på tråden gröt i Frankrike?