• Pelargon

gröt i Frankrike?

Här har vi en som gör egen gröt. Jag köper, nu ska vi se om jag minns etiketten rätt, "flocons d'avoine, precuit a la vapeur" tror jag det står, nåt sånt. Havregryn, helt enkelt. Finns inte hos de vanliga kedjorna (Champion, Franprix etc.) utan jag handlar i en "bio-butik". Hälsokostaffärerna har det nog, och Naturalia med. På ekologiska marknader kan man också hitta havregryn.

Dubbelt så mycket vatten som havregryn (min tvååring äter fem matskedar havregryn) och så en eller två minuter i micron. Hur lätt som helst. Jag blandar i lite smör, lite mjölk för att få lösare konsistens, och så river jag i äpple, eller mosar i banan, eller har i frysta bär (blåbär, hallon eller röda vinbär brukar jag ha). Toppenmat; det köpte lilla damen direkt vid fem månaders ålder. (Ja, då hade jag ju inte i mjölk och annat man inte ska ge ännu, förstås)

Välling har jag köpt svensk, från svenska affären, men eftersom min tjej absolut inte gillar nappflaska, fick vi ge upp det ganska snart, och hon har ätit gröt både morgon och kväll istället.

Ja det var det.

• Pelargon

Ja Quaker Oats borde ju vara vanliga havregryn, men jag är inte säker, för jag har aldrig köpt Quaker. Jag visste att de fanns men hade glömt det. Jag har huvudet helt inställt på ekologiska varor nämligen. (Ni vet väl att Frankrike är trea i världen på att använda bekämpningsmedel i jordbruket? Sverige har bannlyst import av vissa äpplen härifrån för att det fanns för mycket bekämpningsmedelsrester i dem. Ursäkta, lite off topic men kunde inte låta bli.)

• Pelargon

France; Åhå, och jag som trodde Quaker var amerikanskt (ännu värre än Frankrike med andra ord...). Därför har jag inte ens sneglat åt det hållet. Men det är ju bra att veta, om man inte hittar sitt bio-havregryn en dag så kan man ha lite Quakers som backup.

Jag tror förresten att man också kan hitta flocons d'avoine av bio-märket Björg (tror jag det heter) på hälsokostavdelningen på Auchan och Monoprix.

Där jag bor är Naturalias billigast: 1,49 för 500 gr.

Petite My: Jag kan verkligen rekommendera boken "Mat för barn och deras föräldrar" av Latifa Lindberg.

Svar på tråden gröt i Frankrike?