• Jewel

Huggormar!!!!!

Nu är det dags för de där äckliga djuren!!!! Min hund Dimon var utom synhåll ca 30 minuter (sitter på löplina) igår! Då får jag se att hans nos är ENORMT svullen, alltså hela nosen! Fort till mamma som har lite mer erfarenhet av hund och bett, frågar henne vad det kan vara! Hon säger att antingen är det geting eller orm. Som tur är så hade hon kortison kvar efter hennes hund, i med några sånna och snabbt på telefonen för att ringa till Ulltuna.
    De ville att vi skulle komma in på en gång, ufa det är ormbett! Det var bara att åka, men hua vad långt 4,5 mil är!
    Vi kom dit och Dimon fick komma in direkt. Vet. sa att det var ormbett och gav Dimon smärtstillande för han hade SÅ ont! Vi fick med oss smärtstillande hem så han skulle slippa lida.....
    Sen ska den lilla stackaren vara helt vilande i 2 veckor, 2 veckor dfter det ska han vara ganska vilande! Hur lätt är det med en 2-årig bushund!

Det värsta av allt är att Dimon blev biten hemma på tomten där vår son leker varje dag!!! Vi har letat efter den J***a ormen men inte hittat på den!
    Vi har aldrig haft orm för det kryllar av myror hemma hos oss! Så man ska aldrig säga aldrig!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-09 16:50:55:
    Nu är det riktigt jobbigt!! Dimon mår jättebra, man kan inte tro att han blev biten för bara tre dagar sen! Men gissa om det är svårt att hålla homom lugn! Han är annars ute och busar hela dagarna, men det går ju inte nu! Nu när det är så fint väder!
    Jag törs knappt gå utanför gården och rasta honom!
    Jag är jätteglad att vi hade kortison hemma, det är nog därför han är så pigg nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-13 19:40:40:
    Ush, idag fick Dimon vara lös en stund på gården och röra lite på sig!
    Det är jättesvårt att hålla honom stilla när han inte är ett dugg påverkad längre! Visst, det kan ju komma om jag inte är försiktig! Känner mig som en jättdålig matte just nu! Tänk om det skulle hända något nu!!! Fy på mig!!

• Svar på tråden Huggormar!!!!!
  • Silverkatten06

Huvva!

Kände en gång en familj som hade utekatt och den katten var galen, han fångade huggormar och släpade hem så det hände att de hittade en orm i hallen ! Jag hade dött om min katt gjorde så.

Klipp ner gräset ordentligt, ormar brukar vilja gömma sig i lite högre gräs/sly...

• mia6622

kolla på varma ställen där solen ligger på under dagen. eller bland stenar

• Jewel
    mia6622: Det är ju det med! Jag har en jättefin rabatt med mycket sten i, så jag tror att den kan ligga där någonstans! Men det är inte kul om jag ska börja riva i den. Jag vet inte ens vad jag skulle göra om jag såg den! Låsa in mig tror jag, och vänta på gubben :)
  • Zaria

Tänk på att det är olagligt att slå ihjäl ormen...men flytta dem borde man väl få göra?

• Silverkatten06

Zaria - Får man inte slå ihjäl en huggorm på sin egen tomt? Är de fridlysta?

• melker03

De är fridlysta, ja. Men det är nog inte ovanligt att folk gör små undantag på sin egen tomt om man säger så...

• Zaria

Silverkatten: Japp de är fridlysta...dock tror jag man kan flytta dem.

• Silverkatten06

Jag visste faktiskt inte det, men häromkring finns inga ormar tror jag. Har läst nånstans att om man har igelkottar finns det inga ormar och igelkottar ser vi ibland

Hade förövrigt aldrig vågat varken slå ihjäl eller flytta en huggorm. Vem kan man ringa om hjälp för sånt? Anticimex?

• Thezz mamma till två

När vi ser huggormar här hemma på vägen stannar vi och kör över dom.
    Hade inte en aning om att dom var fridlysta..

ღ Matteus 25/1-06 ღ Tilde 13/4-07 ღ
  • Thezz mamma till två
    Nickname skrev 2007-05-07 23:10:27 följande:
    ThezzMOAHAHAHA! Sluta inte nu, låtsas som om du aldrig har läst den här tråden, tuta och kör bara!
    Säg det till min mamma som backar och kör över igen oavsett vilken orm det är..
    ღ Matteus 25/1-06 ღ Tilde 13/4-07 ღ
Svar på tråden Huggormar!!!!!