• Jewel

Huggormar!!!!!

Nu är det dags för de där äckliga djuren!!!! Min hund Dimon var utom synhåll ca 30 minuter (sitter på löplina) igår! Då får jag se att hans nos är ENORMT svullen, alltså hela nosen! Fort till mamma som har lite mer erfarenhet av hund och bett, frågar henne vad det kan vara! Hon säger att antingen är det geting eller orm. Som tur är så hade hon kortison kvar efter hennes hund, i med några sånna och snabbt på telefonen för att ringa till Ulltuna.
    De ville att vi skulle komma in på en gång, ufa det är ormbett! Det var bara att åka, men hua vad långt 4,5 mil är!
    Vi kom dit och Dimon fick komma in direkt. Vet. sa att det var ormbett och gav Dimon smärtstillande för han hade SÅ ont! Vi fick med oss smärtstillande hem så han skulle slippa lida.....
    Sen ska den lilla stackaren vara helt vilande i 2 veckor, 2 veckor dfter det ska han vara ganska vilande! Hur lätt är det med en 2-årig bushund!

Det värsta av allt är att Dimon blev biten hemma på tomten där vår son leker varje dag!!! Vi har letat efter den J***a ormen men inte hittat på den!
    Vi har aldrig haft orm för det kryllar av myror hemma hos oss! Så man ska aldrig säga aldrig!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-09 16:50:55:
    Nu är det riktigt jobbigt!! Dimon mår jättebra, man kan inte tro att han blev biten för bara tre dagar sen! Men gissa om det är svårt att hålla homom lugn! Han är annars ute och busar hela dagarna, men det går ju inte nu! Nu när det är så fint väder!
    Jag törs knappt gå utanför gården och rasta honom!
    Jag är jätteglad att vi hade kortison hemma, det är nog därför han är så pigg nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-13 19:40:40:
    Ush, idag fick Dimon vara lös en stund på gården och röra lite på sig!
    Det är jättesvårt att hålla honom stilla när han inte är ett dugg påverkad längre! Visst, det kan ju komma om jag inte är försiktig! Känner mig som en jättdålig matte just nu! Tänk om det skulle hända något nu!!! Fy på mig!!

• Svar på tråden Huggormar!!!!!
  • caroline1987

vid vårt sommarställe har vi jättemycket orm och då vi var där en gång med vår katt som var rätt liten då kanske 8-9 månader så blev han biten på nosen . det svullnade rejält och han fick feber men sen sprang han och gömde sig men då han kom tillbaka var han helt okej igen

• Jewel

Jag tittade precis på nyhetsmorgon och Jonas från skansen zoo var där med just huggormar (vilken tillfällighetGlad)
    Han sa att ormen är fridlyst och att man ska försöka flytta på dem om de är på din villatomt, kan man inte det så får man slå ihäl dem! Bra att veta!
    Sen sa han att om hunden blir biten i nosen så ska man "springa" till vet. Det var ju skönt att jag "nästan" gjorde det!

• Nininosen

jag blev biten när jag var liten... jag är så rädd för ormar nu. ursh tänker på det så fort min vovve nosar... dilemma

• Snowgirl

Min dotter blev huggomsbiten för 2 sommrar sedan, det var ingen höjdare . Vi var i Bohuslän och hon var då 7 år. Vi var ute och simmade i vattnet när hon blev biten! 4½ mil till närmsta sjukhus hade vi också. Hade ingen aning om att de kunde finnas i vattnet innan, men nu efteråt har jag hört från flera olika håll om folk som varit med om liknande, antingen att de har sett en huggorm i vattnet eller att de har blivit bitna.

• ImLost
    Snowgirl skrev 2007-05-08 08:33:10 följande:
    Min dotter blev huggomsbiten för 2 sommrar sedan, det var ingen höjdare. Vi var i Bohuslän och hon var då 7 år. Vi var ute och simmade i vattnet när hon blev biten! 4½ mil till närmsta sjukhus hade vi också. Hade ingen aning om att de kunde finnas i vattnet innan, men nu efteråt har jag hört från flera olika håll om folk som varit med om liknande, antingen att de har sett en huggorm i vattnet eller att de har blivit bitna.
    usch för att möta orm i vattnet..har bara sett orm i vattnet en gång oc då var jag själv på land...men fy fan vad äckligt.
  • Nickname

Men va? Håller huggormarna också till i vatten? Trodde bara att det var snokar.
    BLÄ!

• Zimlis

Stampa ordentligt i backen när ni går ut om ni är nervösa - ormen är mer rädd för er.. och vibrationerna i backen får den att "smyga" iväg
    En huggorm hugger ju inte bara för att - den hugger för att den blir trängd eller känner sej i fara.

Jag är inte ett dugg nervös här för vi har en igelkott som "inneboende" o gissa vad de äter?? Bla huggorm

• Estinita

Usch, jag hatar huggormar! Vår hund dog av ett huggormsbett när jag var liten. Hon försvarade mig när jag satt i sandlådan och lekte då det kom en huggorm. Efter bettet gick hon och gömde sig och vi hittade henne inte förrän det var för sent :(. Tur att ni hann in i tid!

• ECB

Är kortisontabletterna man ska ge receptbelagda? kan man ge samma till människa och hund? Känns som det är läge att skaffa sådana nu.

• Vilja00

håll ögonen på hunden, kolla allmäntillstånden noga. Hundar kan krascha efter ett tag. Hoppas självklart att din inte gör det (bra att det tog i nosen o inte i benet!). lycka till.

• Jewel
    ECB skrev 2007-05-08 10:28:00 följande:
    Är kortisontabletterna man ska ge receptbelagda? kan man ge samma till människa och hund? Känns som det är läge att skaffa sådana nu.
    Kortison får man på recept av vet. Jag tror man kan ringa och få det utskrivet om man är mycket ute i skog och mark!
  • Clis

Det finns receptfria piller som både människa och hund kan ta. Minns tyvärr inte vad dom heter. Men dom är suveräna att ha till hands!

• Rottis77

Oavsett om ni ger kortison eller inte vid huggormsbett MÅSTE ni åka till en veterinär, det är enormt viktigt.

• Rottis77

Jewel: Blev hon inte inlagd?? Eller det va inte så illa? Ska ni på återbesök för blodprov sen??

• Jewel
    Rottis77: Nej, han blev inte inlagd. Men vet. frågade om jag inte ville göra det.
    Eftersom Dimon har möjlighet att följa med husse i lastbilen när jag jobbar, så tyckte jag att vi hade koll på honom hela tiden.
    Och Dimon mår fortfarande bra! Glad och pigg, försöker smita ut och ta en sväng så fort vi öppnar ytterdörren! Skrattande
Svar på tråden Huggormar!!!!!