• Skusan

Hur få ut hela journalen?

Du har rätt att få ut din journal. Jag fick skriva på ett papper på förlossningen, en journalbeställning, sen skickade arkivet den med post nån vecka efter.

Ring förlossningen igen och fråga hur du ska gå tillväga, eller be din mvc bm om hjälp att begära ut din förlossningsjournal.

• Skusan

Jag betalade typ runt 60-80:- tror jag i administrativa kostnader som arkivering hade och för kopiorna och porto. En del betalar inget alls så det finns olika bestämmelser. Men jag tycker inte det var dyrt.

• Skusan

Ja helt klart ett väldigt sentimentalt minne att spara ihop med "armbanden" och ul-bild/erna och födelseannons... Även skönt att gå tillbaka i och läsa och återuppleva minnet av förlossingen, både ev negativa delar som positiva.

Om du tycker att du har lite minnesluckor ska du absolut begära att få kopia på din journal, det hjälper enormt att få bitarna och tidsuppfattningen på plats. Exempelvis tyckte jag att jag badade i flera timmar med mitt första barn, men det var bara runt 35-40 minuter innan jag hade fått nog o ville upp...

Svar på tråden Hur få ut hela journalen?