• Med två små

Hur få ut hela journalen?

Hur gör man egentligen för att få ut hela förlossningsjournalen och inte bara det första bladet som det står FV1 på?

Jag fick det och mitt partogram utskrivet genom att ringa förlossningen, men jag tror inte att all info är med där. Alla raderna där man kan skriva diagnos/benämning/åtgärdskod är fulltecknade och i slutet står det f..., som ju borde betyda att det finns en sida till.

Dessutom har jag hört att andra har fått barnmorskans egna anteckningar, vad som hände i löpande text alltså, men när jag frågade efter det hos sekreteraren på förlossningen sa hon att man bara får två sidor. Men jag måste väl ha rätt att se min egen journal?

Jag har själv lite luddiga minnen från förlossningen samtidigt som jag inte riktigt kan släppa den, så det skulle ju verkligen kännas skönt att kunna läsa vad som egentligen hände och när.

Är det någon annan som har fått ut hela journalen, och i så fall, hur katten bar ni er åt?

• Svar på tråden Hur få ut hela journalen?
  • Bejjan

Absolut, om inte annat är det kul att ha kvar =) Lycka till!

• hellgren

Skriver barnmorskan alltid löpande text om förlossningen? Det har jag missat.

• Skusan

Ja helt klart ett väldigt sentimentalt minne att spara ihop med "armbanden" och ul-bild/erna och födelseannons... Även skönt att gå tillbaka i och läsa och återuppleva minnet av förlossingen, både ev negativa delar som positiva.

Om du tycker att du har lite minnesluckor ska du absolut begära att få kopia på din journal, det hjälper enormt att få bitarna och tidsuppfattningen på plats. Exempelvis tyckte jag att jag badade i flera timmar med mitt första barn, men det var bara runt 35-40 minuter innan jag hade fått nog o ville upp...

• hellgren

Frågar igen: Skiver bm alltid löpande text i samband med förlossningen?

• fruis

hellgren,

Det beror ju på vad som händer, hur det händer osv. Något måste de väl skriva men i mina journaler finns inte så mycket mer än när jag kom dit, att jag verkade lugn och att barnet är fött typ. Jag har haft snabba förlossningar där det nästan inte hänt någonting. Finns inte ens ett partogram i den ena journalen utan bara en födelsetid noterad.

Från BB däremot finns en del skrivet.

• Med två små

Hellgren: Jag vet inte säkert, men jag tycker att det vore konstigt om rutinerna var helt annorlunda på olika sjukhus och i olika landsting? Någon annan som vet vad som gäller?

Ett par dagar efter min förlossning var jag inne på MVC och kollade upp stygnen och då såg jag att barnmorskan läste anteckningar om min förlossning i löpande text på datorn, så jag är rätt säker på att det i alla fall i mitt fall går att få veta mer.

• hellgren

jo, på min journal som jag fick så stod det inte speciellt mycket. Förlossningen gick väldigt fort och bra.. Behövde inte sy någonting, barnet och jag mådde bra.. Så jag vet inte det kanske inte fanns så mycket att skriva?

• fruis

hellgren

Det som står i mina journaler är en patient anamnes och en anamnes för barnet och det måste de väl skriva. Men som jag sade så är mina väldigt kortfattade, typ en mening på varje ställe så det är ju lätt att tro att det borde ha skrivits mer men om man som du och jag haft väldigt snabba och komplikationsfria förlossningar så finns det ju inget att skriva.

• Lonicera

Jag har fått FV1, FV2, omvådnadsdokumentationsjournal (med löpande text på flera sidor om förlossning och BB-tid) och partogram, men dessa dokument fick jag inte förrän ca 6 månader efter förlossningen och då i samband med att jag skulle klaga på vården. Sedan visade det sig att det fanns felaktig information i journalerna, som jag också fått ta en tur med.

Men det kan vara värt att begära ut journalerna om man har funderingar kring förlossingen som ligger och maler. Du skriver ju att du inte riktigt kan släppa den. Att läsa journalen kan vara ett sätt att bearbeta förlossningen/sätta punkt. Det kan dock vara bra att gå igenom den med en barnmorska som kan förklara div förkortningar och rutiner.

• Plutterhulda

De kom in och lämnade min när jag blev utskriven. Väldigt kul att läsa faktiskt!

Svar på tråden Hur få ut hela journalen?