• Post partum

Lärare! Hur gick era anställningsintervjuer till?

Det vore jättesnällt om någon vänlig själv ville dela med sig av de (i synnerhet) svåra frågor som ställts under era anställningsintervjuer.

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-07 22:39:42:
    Någon vänlig _själ_ menade jag givetvis.

• Svar på tråden Lärare! Hur gick era anställningsintervjuer till?
  • bonaqua

min pojkvän är lärare. På hans intervju vet jag att de talade mycket om den pedagogik som bedrivs på just den skolan. Kan vara bra att ha kollat upp sånt innan och komma med kommentarer, visa att man är på samma linje liksom (om man nu är det vill säga) Lycka till!

• Maiaa

Hmm knepiga frågor som kan dyka upp är väl hur du skulle agera som lärare i en viss situation...tex hur du skulle agera om du har problematiska elever i klassrummet. Andra frågor kan vara hur du ser dig själv i ett arbetslag ( engagerad, lyssnar mycket etc). Lycka till!!

• Post partum

Super- ska skriva ned alla dessa och fundera innan det är dags, så att man vet vad man vill framföra. Man kommer ju att vara oerhört nervös när det gäller!

Tack Maiaa!

• Marvelina

Har nyligen gått ledarskapsutbildning för blivande rektorer, och där pratades det en hel del om rekrytering. Man kollar i första hand hur du kommer att fungera som individ i den miljö man har, och sedan är det väldigt mycket chefens/intervjuarens egna idéer, men vanligt är att man ber dig berätta hur du tänker om undervisningen och dina visioner och varför.

Min nuvarande chef är väldigt mycket för att studera dig intensivt medan han ber dig berätta varför du vill vara lärare, vad du vill förmedla och hur. Och då är han ute efter vad du brinner för. Är det ämnet, någon särskild del av ämnet, kontakten med eleverna... det finns inga rätta/fel svar så, förutom om man kan tro att du kommer att vara "polare" mer än lärare.

Felet är väl om man är vag i det man säger. Det är viktigare än man tror att inte försöka ge hela "smörgåsbordet" med svar - alltså försöka få in alldeles för mycket så att det slutar med att man rapat upp varenda pedagogisk floskel som finns (lite Miss Universum typ). Fundera ut ett par bra vinklingar kring dina ämnen, kring arbetsmetoder osv så att du känner dig säker på vad du pratar om. Man blir nervös nog av en intervju, och bludder och otydlighet är sämre än ett svar som inte helt stämmer med chefens syn, men som verkar genomtänkt, men ändå flexibelt.

Ett tips är att, efter att man svarat så man är nöjd, säga något i stil med "Är det i linje med era tankar?" Känner man sig osäker, t.ex. om man börjat bluddra eller kommit ur spår lite, är det bra att fråga "Jag kanske tappade bort mig lite där. Var jag tydlig nog?"

Det är alltid bra att ställa en fråga efter det att man svarat. Tänk ut exakt vad du vill veta.
    Fel är att ge dem känslan av att du vill ha jobbet till vilket pris som helst. Förklara vad som är viktigt för dig.

Är man ny lärare är det allra viktigaste att man inte verkar osäker. Du ska kännas trygg men inte kaxig eller övermodig. Nyutexade förväntas vara entusiastiska, men faller ofta på att de verkar ha en övertro på det de lärt sig på utbildningen. De flesta som jobbar inom skolan vet att utbildningen är, i allra bästa fall, "sådär". 

Du ska ställa alla de frågor som behövs för att du ska få en tydlig bild av vad som förväntas av dig. Går du därifrån utan att veta hur dina grupper ser ut på ett ungefär, vad det finns för material osv (detta kan de också säga att ni kan diskutera vid en eventuell andra intervju, men du kan även säga att du gärna tittar på det nu eftersom du har andra intervjuer och jobb att ta stälning till), var din huvudsakliga arbetsplats är och hur den ser ut, samt utan att ha fått se åtminstone några av de andra lokalerna (personalrum t.ex.) så har de inte tagit sig tid ordentligt med dig. Om det inte föreslås en rundvandring innan de börjar tacka för sig bör du fråga om du kan få se dig omkring innan du går. Det visar på intresse och trygghet - att du inte har panik och vill därifrån  

Oj vad mycket det blev. Hoppas något av det hjälper!

marvelina - not new and definitely not improved
  • sidekick

Emma Tvärtemot - när ska du på intervju? Hoppas det går bra...

• Post partum

Oj, Marvelina! Vilken uppsats. Men tack så jättemycket, där fick jag ju massor med tips.

Sidekick- Intervjun är till veckan, jag hoppas också på det bästa. Även om det inte går vägen den här gången så kommer det ju hur som helst fler chanser. Men just nu är det bara att hålla tummarna!

• Evve81

3 bra och 3 egenskaper man behövre jobba mer med Kan vara bar att fundera ut svaret innan för det är inte det lättaste när man sitter där!

• Pindus

prommis: har du ngt tips på vad som är bra att svara på dom??

• Evve81

Nej jag fick ju inte jobbet. Men det gjorde mig egentligen inget men jag blev lite tagen på sängen Så innan nästa intervju kommer jag att fundera ut vad jag ska svara om frågan uppkommer

• catorinen

Frågan med 1-3 bra respektiva dåliga egenskaper är ju en klassiker som i någon form nästan alltid dyker upp på intervjuer.

Jag svarade att min bästa och min sämsta egenskap egentligen är tätt besläktade. En bra egenskap jag har är att jag är engagerad och ambitiös och vill göra ett bra jobb, detta kan leda till att jag har svårt att acceptera att jag inte alltid räcker till och att detta är något jag jobbar på.

Jag svarade också att jag kan vara lite virrig och klantig men bara när det gäller oviktiga saker som t ex att jag tappar saker och ställer in shampo i kylskåpet och sånt. Å andra sidan har jag desto större koll på jobbet och ibland känns som att jag lägger så mycket energi där att jag slappnar av på min fritid och inte tänker så mycket.

Vad jag svarade på de sista egenskaperna kommer jag faktiskt inte ihåg, men mitt koncept var att välja bra egenskaper som är positiva för det jobbet jag sökte och dåliga egenskaper som antingen inte påverkar kvaliteten på mitt arbete avsevärt eller som kan vändas till något positivt.

Jag fick jobbet i alla fall och har snart jobbat min första termin som lärare, än så länge trivs jag jättebra .

• Marvelina

catorinen: det svaret är ju även det en klassiker.

inte för att det behöver vara osant för det alltså.

marvelina - not new and definitely not improved
  • catorinen

Marvelina: Nej, så himla många eganskaper som är "godtagbara" finns det ju inte så det blir ju klassiker på ett eller annat vis.

Jag gjorde det ganska personligt och gav exempel, det tror jag att man alltid måste göra och gör man det kan till och med uttryck som att "jag är flexibel och kan hålla många bollar i luften" fungera.

• LillaLinan

frågade hur man tänkt jobba och vad man tyckte va viktigt i skolan. om man arbetade efter ngn speciell pedagogik. har bara vart på två intervjuer å fick båda jobben så mitt tips är att vara sig själv och prata gott om ditt yrkesval...

~*~mamma till Engla 061227~*~
  • Pindus

jag tänker också att jag vill gå o vara mig själv...men ändå dyker kluriga frågor upp o man blir tyst o det känns pinsamt :)

• sidekick

Emma Tvärtemot - hur gick intervjun och fick du jobbet?

Svar på tråden Lärare! Hur gick era anställningsintervjuer till?