• lilltjorven

HJÄLP MIG, jag står inte ut :/

För en vecka sen fick jag diagnosen svamp och köpte pevaryl.. Det kliade och sved värre med pevarylen, vaknade på natten och det kliade och sved så mkt att jag grät.

Gick tillbaka idag och hon konstaterade att jag hade fått svinkoppor "därnere" då.. Fick nån salva som heter Microcid och när man smörjer den så svider det och kliar så mkt att jag bara gråter, det gör så j*vla ont! Har smort 2 ggr idag och jag känner jag klarar inte av det, det ska inte vara sådär,

Nån som har nå tips på vad jag kan göra? vill bara lägga mej ner och inte göra nått men det får inte slud på svedan och kliandet ju :/

• Svar på tråden HJÄLP MIG, jag står inte ut :/
  • Jagita

Om det inte hjälper och du får mer så får du ha penicillin.

• helene306

Om du läser i fass står det att Microcid används vid impetigo, en hudinfektion, och krämen innehåller väteperoxid. Tror inte användningsområdet är till underlivet!
    Ring gyn och rådgör.

F+H=D
  • MabyeBaby

Hej tjejen!
    Svinkoppor har jag också haft - dock inte i eller vid underlivet utan på häcken/ryggen. Jag fick då microsid + pencillin (åt typ 5kurer innan det gav med sig).

Tycker du ska ringa gyn alt. familjeläkarna igen. Tror knappast att krämen är till för invärtes bruk. Du måste få pencillin!! Man får inte använda den nära ögonen p.g.a. hinnor m.m. så det låter helt sjukt att du skulle smörja dig där nere med den! Ring direkt på måndag om du inte kan ringa akuten redan imorgon för pencillinet gör ju att de släpper på bara ett par dagar.

Berätta hur det går & var tuff! Vet att sjukvården (iaf här) tar lite lätt på saker ibland....(ofta)

• bulans mamma

impetigo är svinkoppor! Hade själv det för 2 årsedna fick äta tre penicillin kurer innan dom försvann. Jag blev rådd att byta lakan i sängen varje dag och torka händerna på pappershanddukar och alltid torka mej på en ren handduk efter att jag hade duschat!! Jag lider med dej det kliar ju och svider nåt så kopiöst!!! hoppas aatt dom snart försvinner!!

• helene306

bulans mamma: Jag vet att impetigo är svinkoppor Har själv haft det i ansiktet och fick då Fucidinsalva.

F+H=D
  • snowdrop

Stackare, har själv haft jätteproblem men svamp och kunde inte använda pevaryl. Är du verkligen säker på att det är svinkoppor, har aldrig hört talas om att man kan på det i underlivet.

Iaf när jag testade pevaryl första gången kliade det och sved något helt otroligt. Tog det på kvällen och kunde sedan inte sova på hela natten, var tvungen att hålla is mot underlivet för att lätta lite.
    Dagen efter var jag på gyankuten eftersom jag inte stod ut och gynekologen som jag pratade med där sa att för vissa kvinnor är pevaryl helt enkelt för stark och detta gör att symptomen blir ännu värre än innan. Pevarylen tar död på svampen men man reagerar på avfallet (döda svampceller och pevarylrester). Fick därefter diflukan (receptbelagt medel mot svamp) samt rådet att använda lactal för att lindra klådan. Lactal är en receptfri mjölksyragel som finns på apoteket jag tyckte det lindrade lite.

Blev iaf bra efter det (för den gången). Men det enda råd jag kan ge dig är som de andra, gå tillbaka till läkaren för sådär ska det inte vara. Om det gör så ont att smörja sig så är det något som är fel.

För att undvika svamp så gäller bara: lufta lufta lufta, sov alltid utan trosor, ha luftiga kläder tex kjol nu när det är så varmt. Tvätta alltid bara med jummet vatten och byt underkläder ofta samt använd bara bomull. Du vill verkligen inte ha en ny svampinfektion nu när ditt underliv är så uttorkat och känsligt.

Hoppas det blir bra snart.

• riccolina

Dränk en binda full med alosolsprit och sätt det i trosan, sedan sätter du på den. Det kan hjälpa...lycka till, låter inte skoj det där....

• Green tea

Jag fårstår precis hur du känner dig. Jag har levt med svamp och div andra problem i underlivet i 10 år. Varit till alla läkare som finns. Få som har varit bra. Jag vet inte hur många gånger jag har gråtit mig till sömn och hoppas att jag inte vaknar morgonen där på.
    Men du ska absoult inte acceptera att det gör så där ont. Jag bröt ihop förra året och satt bara och grät på jobbet. De skickade mig till akuten där de inte gjorde ett smack. Jag fick en snabb tid hos deras gyn avd. Där hittade de på att jag hade den ena sjukdomen efter den andra. De slutade med att jag fick en salva jag skulle smörja på (hur nu det skulle gå till eftersom jag redan då inte kunde gå på toa och torka mig eller beröra där nere. Jag var sprucken och blodig och skrek varje gång jag kom åt.) De sa åt mig att smörja på med Xylocain= bedövningssalva, hur skulle jag få på den?

jag började använda medicinen/salvan, efter två veckor var det ännu värre. Sökte då till en annan klinik. Det visade sig att salvan hade gjort att jag var skinflådd där nere. Klitoris har aldrig varit så rött ocg svullet någon gång i hela mitt liv, de var oxå skinnflått. Jag slutade med salva och den nya läkaren upptäckte att det var en hudsjukdom Lichen. Jag kommer alltid att få gå på en slags cortisonsalva som håller den i chakt men ibland blir det värre och då får jag öka dosen. Jag hoppas verkligen att du inte har samma helvete som jag har haft/ har. Hoppas att det löser sig. Men jag håller med att kyla ner där nere speciellt till kvällen, det hjälper. Jag köpte en gelkudde på apoteket som man lägger i kylen som blir kall. Linda bara in den i en handuk så att di inte får skador från den.

Berätt hur det går. Jag är med dig i tankarna.

Har aldrig hört att man kan ha svinkoppar där nere men det går säkert.

Svar på tråden HJÄLP MIG, jag står inte ut :/