• SandraSandra

7-8 veckors kattunge

På fredag hämtar vi en liten kattflicka som blir 8 veckor på lördag. Hon som äger katterna måste bli av med ungarna nu i veckan eftersom att de ska resa bort nästa vecka, därför ska alla ungar hämtas på fredag.

Nu vill jag gärna ha lite tips på vad man ska tänka på när man hämtar en sån liten katt. Jag vet ju att ungarna egentligen inte ska skiljas från mamman innan de är 12 veckor, men vi har som sagt inget val.

Vad ska man inhandla? Hur länge klarar sig en sån liten misse ensam om dagarna?? Ska den avmaskas?? Jag har egentligen massor med frågor. Ni som är duktiga på det här med kattungar kan väl hjälpa mig lite??

• Svar på tråden 7-8 veckors kattunge
  • Bejjan

Vi fick hem vår lilla katt när den va 8 veckor. Handla hem kattmat, en kattlåda med sand... sen står det still =)

• mammas gumsegos

Alldeles för ungt att hämta den så tidigt, minst 12 veckor. Enligt nya regler får man inte skilja kattungar förräns 12 veckors ålder. Usch, stackars liten

• wakkie

är inte lika "hemma" på kisseungar men hundvalpar=)
    Vi hämtade vår valp Laika när hon var 8 veckor och då  köpte vi hem valpfoder, men hon fick även gröt som jag gjorde, köpte även vanlig bebisvälling o kokade o gav, det är bra mat för små magar,, en skön liten hörna som kissen kan sova i, med filt eller så, o ngn leksak kasnke, mat o kärlek är nog det vikrigaste=))

• Bejjan

Du kanske har rätt, men det är inga fel på våran katt =)

• Razzla

Vi fick också hem våran katt vid 8 veckor. Vet att de enl Sverak mm sägs 12 veckor men jag har alltid tagit mina vid 8-9 v utan problem.

Om dom inte diar längre så är de väl ingen fara? eller? 

Om jag kunde skulle jag ta en del av din sorg och sprida den i vinden.
  • mammas gumsegos

Nej en del katter tål den stressen, håller med om det. Men har man otur kan katten bli stressad, må så dåligt att den senare börjar kissa/bajsa inne ( någon uppfödare berättade detta för mig).

Snuttar kanske på allt, visst har man inget val, mamman e sjuk eller död det är en sak. Men en ursäkt som att åka på semester, nej det tycker jag är dålig ursäkt. Skaffa kattvakt då.

• tjugofem

Jag fick hem 3 kattungar dom var 5veckor. kokade anderssons vällin och gav dem.

Anderssons välling - Bra till kattungar och kattmammor

Koka ihop 5 dl standard mjölk, 1-2 msk
    maizena och 1 msk druvsocker och låt detta svalna.
    Genom kokningen bryts laktosen ner.
    Låt svalna och tillsätt därefter 1 msk smör och en äggula.

lycka till

• SandraSandra

Tack för alla svar.

mammas gumsegos: Okej, nog kanske det är en dålig ursäkt att åka på semester. Men vad gör man, jag kan ju inte bestämma att dom inte får åka för att dom ska ha min kisseunge 4 veckor till. Och jag vill ju inte sluta ut att ta katten bara för att den är 8 veckor.

• SandraSandra

Tack för alla svar.

mammas gumsegos: Okej, nog kanske det är en dålig ursäkt att åka på semester. Men vad gör man, jag kan ju inte bestämma att dom inte får åka för att dom ska ha min kisseunge 4 veckor till. Och jag vill ju inte sluta ut att ta katten bara för att den är 8 veckor.

• SandraSandra

Jag har tänkt ha katten som innekatt och lära den gå i sele så att den kan följa ut någon gång då och då i sommar. Kan man vänja den vid sele direkt, eller ska man vänta några veckor??

Svar på tråden 7-8 veckors kattunge