• SandraSandra

7-8 veckors kattunge

På fredag hämtar vi en liten kattflicka som blir 8 veckor på lördag. Hon som äger katterna måste bli av med ungarna nu i veckan eftersom att de ska resa bort nästa vecka, därför ska alla ungar hämtas på fredag.

Nu vill jag gärna ha lite tips på vad man ska tänka på när man hämtar en sån liten katt. Jag vet ju att ungarna egentligen inte ska skiljas från mamman innan de är 12 veckor, men vi har som sagt inget val.

Vad ska man inhandla? Hur länge klarar sig en sån liten misse ensam om dagarna?? Ska den avmaskas?? Jag har egentligen massor med frågor. Ni som är duktiga på det här med kattungar kan väl hjälpa mig lite??

• Svar på tråden 7-8 veckors kattunge
  • Kamikazee

Nu har jag inte orkat läsa hela trådan men oavsett vad man tycker om "uppfödare" som lämnar bort katterna förtidigt så kommer denna "uppfödare" göra det. Jag skulle då hellre se till att dessa kattungar kommer till bra hem istället för att stå och gnälla över oseriösa uppfödare och att de som tar hem katterna är dumma i huvudet. Vill man bli av med kattungarna tidigare så ser man till att bli det - och har då antagligen väldigt liten koll på vem kattungarna kommer till. TS har uppmärksammat problemet och tycker själv att kattungen är i minsta laget - det är därför hon frågar om råd här. Det visar att hon är seriös och vill kattungens bästa. Vad som händer om hon inte tar kattungen är att det kan komma en väldigt oseriös person som inte bryr sig ett dyft om katten. Vilket är bäst??
    "Uppfödaren" skiter ändå i att kattungar bör vara kvar hos sin mamma till 12 veckors ålder.

TS - tänk på att en sådan liten kattunge kommer ha många mammiga beteenden kvar. Det är jätteviktigt att ni "hanterar" kattungen - dvs gör den van vid människor genom mycket gos och lek. Kattungen kommer också känna sig ensam i och med att den skiljs från både syskon och mamma innan den egentligen är redo (det ultimata är ju att skilja kattungen från mamma när kattmamman själv säger ifrån). Ha mjölkersättning tillhands tillsammans med torr/våtfoder för kattungar. Låt katten vara med er så mycket den själv vill. Antagligen kommer kattungen att mjölktrampa, ett beteende som många gånger följer med  upp i vuxen ålder när katten tagits för tidigt.

• Sommarkatten

Hjortrongull: Jag har inte ens tänkt på att hon kan ta hem mamman oxå ett par veckor, det är ju en jättebra idé! Om dom ändå skulle på semster måste dom ju ändå ha kattvakt.

• Hjortrongull

Kamikazee

De oseriösa uppfödarna kommer inte att fortsätta med att lämna ut katter om ingen tar emot kattungarna!

Det är precis lika oseriöst att veta om att kattungen ska vara 12 veckor vid leverans som att lämna ut kattungen före 12 veckors åldern!

Det som är värst är att det oftast är människor med stora hjärtan och omtanke, som väljer att ta kattungarna för tidigt, då den oseriösa kattuppfödaren kommer med div hotelser.

• Shaun the sheep

Hjortrongull:

Men förstår ni inte, att det finns ALLTID folk som tänker "det händer inte oss, klart att katten inte kommer ta nån skada"!

Det spelar liksom ingen roll, precis samma sak som med knark. Det GÅR inte att få bort helt, det kommer alltid finnas. tråkigt, men sant :(

Bebis i maj♥♥
  • Hjortrongull

Sommarkatten

Det är ju så enkelt att fråga om det!

Jag har haft kattmammor & kattungar hos mig från uppfödarevänner som har råkat ut för lite allt möjligt tex för tidig BBvistelse, sjukdomar, olyckor osv.
    Det har fungerat utmärkt!

Dessutom så vet jag kattungar vars mammor inte kunnat ta hand om dom pga sjukdom/död, som har fått ammor.
    Fungerar även det utmärkt!

• Hjortrongull

dollheart

Jag vet att det finns folk som lever på skrönor och eget hemsnickrat tyckande & med skygglappar. Det jag hoppas på är att något litet frö ska börja gro hos någon!

Hoppet är det sista som överges!

• Shaun the sheep

hjortrongull:

Jo, jag förstår hur du tänker, dessvärre är vissa människor sådär fruktansvärt envisa!
    Min faster är sån, hon har minsann alltid rätt, även om hon får bevisat för sig att så inte är fallet. Det är väldigt trist, men OM det nu är så.. Är det inte bättre att någon som TS tar hand om katten, någon som vet att det är för tidigt, men är villig att göra det bästa av situationen?

Bebis i maj♥♥
  • Hjortrongull

dollheart

Sicken faster!
    Undrar om hon & jag är släkt på något sätt....

Det bästa av situationen är att faktiskt att inte ta kattungen, eller att ta den tillsammans med sin mamma.
    Annars så ger det enbart signaler till uppfödaren att det är ok att hålla på så här!

• Shaun the sheep

haha, det verkar vara många som är så ;)

Men om TS förklarar för uppfödaren att hon absolut inte tycker det är OK,
    men att hon tar katten för att hon inte vill att den ska avlivas?

Kan man inte göra NÅNTING? Finns det inga lagar?

Bebis i maj♥♥
  • Hjortrongull

dollheart

Är övertygad om att vi är många! **S**

Det finns tyvärr inga lagar idag. Flera djurrättsorganisationer försöker arbeta med den saken, men det går trögt då många tar katter för en slit & släng vara.
    De kostar inget att skaffa in & släpper man ut dem så fångar de råttor typ. Lite torrfoder då & då och vatten. Folk är sedan stolta om de vaccinerar dem. Försäkringar, chipsmärkningar, bra foder osv existerar inte.

• Shaun the sheep

Jag får panik när jag läser om folk som behandlar sina katter (eller djur öht) dåligt.
    Jag tittar på mina egna älsklingar som sover så vackert, och tänker på hur mycket jag vill hjälpa alla andra katter. Men det RÄCKER inte för mig. Det räcker inte att donera pengar varje månad till katthem. Jag vill rädda alla, men det går ju inte..

Hursomhelst hoppas jag på lite fler lagar som hjälper djur. Exempelvis tycker jag det är hemskt att vem som helst får skaffa djur. Hur många hundar blir inte tränade till att vara kamphundar? Usch. Fruktansvärt.

Bebis i maj♥♥
  • Kamikazee

Det man i så fall bör börja med är att se till att ALLA katter kastreras. Oseriösa "uppfödare" är ofta sådana som låter sin katt gå vind för våg utan något skydd - vilket resulterar i kattungar som man måste bli av med.
    Men jag vidhåller fortfarande att det inte är kattungarna som ska straffas för att människan är knäpp. Och att det är bättre att de kommer till någon som bryr sig, än att de hamnar hos någon idiot som bara ser katten som en råttfångare. Grejen med hot om "avlivning" är inte heller att katten avlivas på ett humant sätt med en spruta (herregud, nej - det skulle vara alldeles för dyrt). Kattungarna avlivas antingen genom dränkning eller ett slag mot huvudet.
    Jag tycker att ett kattliv är mer värt än så.

Med andra ord bör man lobba för en allmän kastrering av katter som inte ska användas till seriös avel, vilket resulterar i att det inte kommer födas några ovälkomna kattungar som bara är till besvär och som lämnas bort när de är alldeles för små. Så länge det är tillåtet för vem som helst att ha katter som springer omkring och blir dräktiga när som helst, så länge kommer det alltid att finnas oseriösa "uppfödare". Även om det inte finns köpare till katterna. Det som händer är att katten blir dräktig ändå och om det inte finns någon om vill ha kattungarna så gör man sig helt enkelt av med dem - genom dränkning eller slår ihjäl dem eller något annat påhittigt.

• LuRiGaBlAdLuSeN

Ser att du fått många svar redan (och har inte läst hela tråden)

Viktigt med kattunga är att de inte ska hör för stor yta att röra sig på. Att låta dem vara på tex en toalett eller i en tvättstuga till att börja med är tydligen att föredra, kanske med lite glänt på dörren eller ett kompostgaller för.
    Den är ju jätterädd när den kommer till er (ännu mer eftersom den är 4 veckor yngre än vad den egentligen skulle varit) så det är jätteviktigt att man inte skrämmer den. Man bör låta den vara ifred ganska mycket, så att den kan sitta och kolla läget runtomkring i sin egen takt. Men samtidigt visa den mycket kärlek, svår balans där.

8 veckor är som andra här sagt, alldeles för tidigt att skilja den från mamman (ganska illa av "uppfödaren" faktiskt)
    Men förstår att du ändå går med på att ta den vid den åldern, har man fastnat för ett djur så har man Jag hade säkert gjort samma sak.

• SweetPearl

Ni som undrar om katten kan få fysiksa och psykiska besvär om man tar dem innan 12 veckor. Svar: JA det kan dom.

Hämta min minsta misse (Selma) när hon va 8 veckor gammal. Fick veta att det var okej. Tills jag börja prata med kattkunniga människor. Idag skulle jag inte ta en kattunge från dennes mamma förns den är 12 veckor. En andledning är detta (har postat länken förut med gör det igen): kattforum.se/viewtopic.php&postdays=0&postorder=asc&start=0

Selma är idag 2 år och snuttar fortfarande på våran andra katt Tiger (som tog emot henne som sin egen unge, vilket var en väldans tur då hon inte alls visste hur en katt skulle beete sig). Hon är extremt mattig och det skulle nog många tycka vara jätte sött, men tänk er att ha en två åring efter er hela tiden som klänger på er. Hon får ångest när vi är borta men det blir bättre ju äldre hon blir. Hon är liten, ser ut som en 6 månaders kattunge. Kastrera henne när hon va över 1 år och då fanns det inga tecken på att hon var könsmogen.
    Vi misstänker nu att hon är damm allergiker eller har astma, det hade hon nog inte fått om hon stannat tills hon var 12 veckor.

Jag kan förstå dig TS och hämtar du katten iaf så rekommenderar jag att du köper Royal Canins mjölkersättning (finns i zoo butiker) och ger henne + Royal Canins babycat torrfoder. Ett stort plus skulle vara om du hade en vuxen katt hemma som kan lära henne kattvett. Boka tid hos vetrinär så fort som möjligt för vaccinering och chipmärkning. Och avmaska katten snarast.
    Försäkring är också viktigt (får rabbat om katten är chipmärkt lr ID-märkt. ID-märker man så måste katten sövas och det kostar. Så chip är att rekommendera.). Har en bekant vars kattunge hoppa ut genom fönstret när hon bara hade haft honom hemma i några dagar. Och hon hade inte hunnit att försäkra katten. Så hon fick lägga ut 10 000. Hade hon hunnit försäkra så hade hon fått betala självrisken på 1000 kr.

Sen så behövs ju kattlåda, sand, matskålar, borste och klösträd.

Hoppas att det gjorde dig något klokare om vad missen behöver.

Svar på tråden 7-8 veckors kattunge