• Silverkatten06

Förbannade myror!

Vi har fått en smärre myrinvasion här hemma och jag blir galen snart! Ingenting hjälper!

Vi har hällt ut kanel, bikarbonat och vitpeppar inomhus, men det skiter myrorna i.

Längs husgrunden hällde jag först Myrr, men det hjälpte inte.

Testade då Baythion myrmedel som man blandar med vatten och vattnade längs med hela husgrunden 2 ggr under loppet av 3 dagar, då försvann de i nån vecka, men sen kom allihopa tillbaka igen.

Vi har satt ut Baythion myrdosor som myrorna ska gå in i och ta med sig det giftiga betet till boet så att alla myrorna ska dö. Inte en enda myra har jag sett gå in i myrdosan trots att den sitter mitt i myrstigen.

Måste man hälla myrgiftet direkt i boet? Och i så fall hur sjutton hittar jag boet?

Snälla hjälp mig, det måste ju finnas ett medel som funkar! Jag förlorar förståndet snart! Kan inte hälla ut nåt starkt gift eftersom vi har krypbebis och 2 katter inne samt grannkatter och rådjur på tomten...

• Svar på tråden Förbannade myror!
  • TerrorMorsan

anticimex??

**TerrorMorsan Speaking**
  • Mummynr1

Finns något som heter radar som man sprutar längsmed listorna i huset. Funkar toppen men man får inte vistas i huset på ca
     minuter efter man har sprayat. Sen måste man vädra ut men det funkar. har kört med det i ca år funkar varje år.

• Silverkatten06

Anticimex hjälper inte till om det inte blir extremt många vilket de tydligen inte anser att vi har på min beskrivning . De säger att myrorna flyttar ut igen när det blir varmt i jorden.

• Silverkatten06

Mummynr1 skrev 2007-05-08 10:36:25 följande:

Finns något som heter radar som man sprutar längsmed listorna i huset. Funkar toppen men man får inte vistas i huset på ca  minuter efter man har sprayat. Sen måste man vädra ut men det funkar. har kört med det i ca år funkar varje år.
    Ska man göra det inomhus? Vet du om det är säkert för mina katter samt min lilla bebis som kryper på golvet?
  • TerrorMorsan

dom hjälpte oss, vart hemma o sprutat 2 ggr

**TerrorMorsan Speaking**
  • aktuelle

vi hade också tidigare. anticimex skickar bara myrdosorna. det vi gjorde för att hålla dem borta var att kolla varifrån de kom, följ myrstigen till var de kommer in och se var de kilar. de hade gått in i diskmaskinen hos oss så jag moppade bort deras myrspår och håller diskmaskinen stängd nu. sen betade vi var de kom in. vi la marmelad på en bit platsförpackning och sen när det kryllade av myror där så satte vi ut dosan på exakt samma ställe.. när man betar så försvinner de ett tag. sen när man märker att de börjar leta ny föda så betar man igen osv.. tillslut är de väck.

• Taggtroden

Vi har samma problem här hemma. Men sambon köpte på färgaffären på orten någpt som heter Nippon, då får man med en s.k myrdosa, i den sprutar man in ett klet som man får på tub med. Myrorna dras till detta men blir förgiftade av det, men lever tillräckligt länge för att kunna komma tillbaka till boet och smitta ner alla andra. Det har funkat jättebra hos oss! Dock måste man fylla på dosan hela tiden så att det finns gift där, annars kommer de tillbaka illa kvickt! Vi har två dosor som vi ställt där det är som mest myror, på diskbänken och framför en garderobsdörr.

• aktuelle

(vi har bebis och hund så de kommer helst inte och sprutar för man får inte vara inomhus på över ett dygn sen..kanske tillochmed mer)

• Mummynr1
    Silverkatten06 skrev 2007-05-08 10:37:10 följande:
    Mummynr1 skrev 2007-05-08 10:36:25 följande:Ska man göra det inomhus? Vet du om det är säkert för mina katter samt min lilla bebis som kryper på golvet?
    Ja man gör det inom hus. Har inte gjort någon skada på mina barn. Har en som blir 2 om 2 veckor. Vädra bara ut ordentligt. När ni kommer in. Man får ju inte vistas inne på ca 20 minuter när ni sprutat så ni får nog sätta katterna någon annanstan under tiden. Vi får med myrinvasion vart år. Sen på det häller vi myrr runt hela huset. Läs ordentligt på flaskan innan ni sprutar där ståår mer exakt hur man gör.
Svar på tråden Förbannade myror!