• carro 81

extremt torra läppar

Mina läppar har dom senaste månaderna varit extremt torra och fnasiga, dom har aldrig varit såhär förut. Dom flagar till och med, typ som att dom ömsar skinn eller något. Skitmysko. Jag tror det började i samband med att jag använde vaselin som lypsyl och nu går det inte att bli av med. Har ni några dunderkurer som hjälper mot såhär pass torra läppar? Det är riktigt jobbigt och inte speciellt snyggt om man känner för att sminka läpparna någon dag.

• Svar på tråden extremt torra läppar
  • nosslina

Försvarets hudsalva som finns på apoteket!

• carro 81

Det är det jag använder för tillfället. Det har väl blivit lite bättre, men går inte bort helt tyvärr. Ändå smörjer jag hela tiden typ.

• mollan75

Min 8 åriga flicka har samma problem med jätte torra läppar, jag kör oxå med försvarets hudsalva men har bara hjälpt lite tycker jag, i bland så ser det bra ut, men oftast dagen efter så ser det lika ut

• nosslina

hmm, knepigt, du får smörja jätte mycket och försöka att pilla lös den torra huden som går utan att det blir sår och sen fortsätta smörja!

• Rosana

carro, på apoteket finns det en kräm som heter Locobase - den är för extremt torr hud. Funkar även på läpparna. Du kan testa att smörja in läpparna med den innan du går och lägger dig. Ibland, när jag har haft extremtorra läppar, så har jag även använt den under fuktgivande läppstift på dagarna. Nuförtiden "grundar" jag alltid läpparna med Lypsyl Lip repair läppbalsam, innehåller b.l.a Tea Tree och funkar jättebra för mig. Såå jobbigt med äckeltorra läppar!!

• Moniqe1979

smörja i all ära, är så lätt att bli beroende av lypsyl etc
    finns en sak med torra läppar som de flesta glömmer bort, hur är det med vätske balansen i kroppen? glömmer ganska ofta bort det där med att man skall få i sig vattene tc under dagen och det första som märks när jag slarvat ett par dagar är att läpparna blir fnasiga/såriga.

• carro 81

Jo, ibland känns det bättre, och jag smörjer innan natten men sedan på morgonen kan det nästan vara värre igen. Det blir inga sår eller så iaf, huden flagar ändå, och jag pillar bort den. Vatten dricker jag mycket, har alltid ett glas eller en flaska till hands. Men ska kolla upp Locobase. Är beredd att testa det mesta nu, har aldrig haft såhär förut.
    Tack för alla tips!

• the Makeupartist

undvik apotekets salvor eftersom de innehåller mineralolja allt utom försvarets hudsalva,den e bra. borsta läpparna med tandborsten och smörj med ett naturligt läppbalsam efteråt (inte lypsyl) testa moyana corigans lipbalm med lavendel som innehåller bla sheasmör som hjälper mot hudprickor.

• pluie

Själv blir jag snusktorr av försvarets hudsalva, blir alldeles röd runt munnen och kan dra bort stora flagor av hud... Har aldrig hänt med någon annan produkt och jag tror inte jag är jättekänslig annars heller.

• neoaliya

Elisabet Arden eight hour creme, testa den, super

• Marie IE B

Lypsyl och andra cerat tycker jag bara gör torra läppar ännu torrare. Däremot tycker jag Apotekets Vichy läpp-salva funkar bra.

• tuva80

Peela läpparna försiktigt med hjälp av en tandborste, så den torra huden lossnar, men försiktigt så det inte börjar blöda.
    Rekommenderar Tender Care från Oriflame ("den lilla rosa burken").
    Jag måste smörja på sånt på läpparna varje kväll innan jag somnar, annars vaknar jag o är helt torr o fnasig..!

• carro 81

Åh tack för alla svar. Verkar ju vara jättebra tips. Ska absolut testa det med tandborsten...måste bara köpa en ny så jag slipper borsta tänderna med den sedan. Sedan får jag prova mig fram med olika läpp-produkter.

• Trossens mamma

När jag var yngre läste jag att man kunde sätta honung på läpparna... Låter klibbigt men de skulle tydligen va bra mot torrt å fnasigt.

Mamma till Lova och Alvin
  • Tussie

Jag hade samma problem, började då använda Idomin Läppbalsam från apoteket. Stryker på efter tandborstning morgon och kväll. Har inga problem alls längre!

• Pokergirl

Säger som tidigare talare, testa naturliga cerat, dom är toppenbra! Har själv ett cerat från suki som gör mina läppar jättemjuka och fina. Egyptian magic är också superbra, crazy rumors likaså.
    Om du flagar så testa sara happ lip scrub, gör dina läppar superlena och fina!

• carro 81

Tackar! Alla tips mottages mer än gärna.

Pokergirl - Var köper man de produkterna? Låter ju bra med lip scrub.

Svar på tråden extremt torra läppar