• Minikatt

Byta styrka på linser?

Jag använder linser och brukar beställa dem på nätet. Nu har jag på senare tid märkt att jag skulle behöva en aningen starkare linser (ser lite suddigt på långt håll). De linser jag har nu börjar ta slut, så det är dags att beställa nya.

Min fråga är nu; kan jag beställa linser som är 0,25 - 0,5 starkare än de jag har nu?

Jag var på synundersökning för några månader sedan i samband med att jag fick nya glasögon (pga försämrad syn) så jag ser ju sämre.

Vet att man egentligen ska göra linsundersökning, men vad kan hända? Jag VET ju att jag behöver starkare, så då borde jag väl kunna prova lite starkare? Storleken, sorten och allt är ju samma. Det enda som skiljer är styrkan.

• Svar på tråden Byta styrka på linser?
  • holy

Det som kan hända är väl att du inte får rätt styrka. Nej gör en ny undersökning-synen är väldigt viktig!

• Siili

Vad som kan hända är ju som du säger att det blir fel styrka så du måste köpa fler par att prova innan det blir rätt. Det blir ju dyrare i slutänden än att göra en undersökning. Dina ögon kan ju också ha ändrats olika så det t.ex. blivit -0,25 sämre på ett öga och -0,5 på andra.

Det är ju också bra att göra en undersökning med linserna i minst en gång/år så de ser att allt ser bra ut med ögat.

• Minikatt

Ja, jag är väldigt rädd om synen. Men jag tycker ändå inte det kan skada att testa lite starkare. Man märker ju om det är fel styrka och då är det bara att sluta använda dem.

• Minikatt
    Siili skrev 2007-05-08 12:29:44 följande:
    Vad som kan hända är ju som du säger att det blir fel styrka så du måste köpa fler par att prova innan det blir rätt. Det blir ju dyrare i slutänden än att göra en undersökning. Dina ögon kan ju också ha ändrats olika så det t.ex. blivit -0,25 sämre på ett öga och -0,5 på andra.Det är ju också bra att göra en undersökning med linserna i minst en gång/år så de ser att allt ser bra ut med ögat.
    Bra poäng det där med att ögonen kan ha ändrats olika Vad kostar en linsundersökning? (har gjort det flera gånger men kommer inte ihåg :-P)
  • holy
    Minikatt skrev 2007-05-08 12:30:25 följande:
    Ja, jag är väldigt rädd om synen. Men jag tycker ändå inte det kan skada att testa lite starkare. Man märker ju om det är fel styrka och då är det bara att sluta använda dem.
    Du verkar ju redan ha bestämt dig! Men det blir ju väldigt dyrt om du måste beställa olika styrkor på linserna flera ggr innan du kanske får rätt.
  • Siili
    Minikatt skrev 2007-05-08 12:32:01 följande:
    Bra poäng det där med att ögonen kan ha ändrats olika Vad kostar en linsundersökning? (har gjort det flera gånger men kommer inte ihåg :-P)
    Det hände mig förra året att det ändrade precis så och jag hade inte märkt att jag såg ännu mer sämre på ena öga.

Det har varit lite olika beroende på vilken stad och butik jag har varit till. Men det brukar ligga runt 250-300 kr.
  • Minikatt
    Siili skrev 2007-05-08 12:35:35 följande:
    Det hände mig förra året att det ändrade precis så och jag hade inte märkt att jag såg ännu mer sämre på ena öga. Det har varit lite olika beroende på vilken stad och butik jag har varit till. Men det brukar ligga runt 250-300 kr.
    Jo, det brukar vara så för mig också faktiskt, att de ändrats olika. Kanske får bege mig till en optiker ändå. Kan ju som sagt bli dyrt i slutänden annars... Är så bekväm bara! Måste man ju boka tid och sånt. Nåja
  • LadyK

Gör en linsundersökning, om det händer något med dina ögon så är du i goda händer. De kan också tipsa om alla nyheter som faktiskt kommer. Och, om du t. ex åker bort över helgen och har glömt dina linser hemma, så har du ett giltigt recept (gäller i ett år/soc.styrelsens regler).Då kan en optiker i staden du besöker ringa och få rätt recept av din optiker hemma, och kan utan risk sälja linser till dig. Finns inget giltigt recept får han inte sälja utan att göra ny undersökning. Och då får du ju betala ändå.

• Bakeapple

Det kan ju också vara så att du har ett brytningsfel som har ändrat sig lite och inte bara styrkan.

• ananda74

det var det löjligaste jag hört att det skulle vara så himla farligt att testa 0.25 starkare linser. gör det! det är ju inte hela världen om du skulle behöva ännu starkare sen. det blir ju iallafall bättre än som du har det nu. folk är alldelse för rädda för allting i allmänhet. vad kan hända? man trillar ner och dör sekunden efter man har fått på sig en lins som är för svag?

• xxmeyaxx

Jag får nya linser varje månad från linsboxen. Optikern fixade det.
    De har dock ett krav. Synundersökning EN gång per år. Och det betalar jag inte ett smack för, då jag betalar linserna på autogiro och undersökningen ingår i priset.

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • Siili
    ananda74 skrev 2007-05-12 19:08:02 följande:
    det var det löjligaste jag hört att det skulle vara så himla farligt att testa 0.25 starkare linser. gör det! det är ju inte hela världen om du skulle behöva ännu starkare sen. det blir ju iallafall bättre än som du har det nu. folk är alldelse för rädda för allting i allmänhet. vad kan hända? man trillar ner och dör sekunden efter man har fått på sig en lins som är för svag?
    Det är väl inte det att det är farligt. Men det kan ju bli dyrare än att göra en undersökning, speciellt om ögonen har ändrats olika. Man kan ju också få t.ex skavsår på hornhinnan (har haft det utan att jag har märkt det själv) så det är bra attt kolla upp hur linserna sitter en gång/år iaf.
  • xxmeyaxx

Man ska inte bara testa linser hur som helst.
    Utan gå till Optikern och få en synundersökning.

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
Svar på tråden Byta styrka på linser?