• Siili

Byta styrka på linser?

Vad som kan hända är ju som du säger att det blir fel styrka så du måste köpa fler par att prova innan det blir rätt. Det blir ju dyrare i slutänden än att göra en undersökning. Dina ögon kan ju också ha ändrats olika så det t.ex. blivit -0,25 sämre på ett öga och -0,5 på andra.

Det är ju också bra att göra en undersökning med linserna i minst en gång/år så de ser att allt ser bra ut med ögat.

• Siili
    Minikatt skrev 2007-05-08 12:32:01 följande:
    Bra poäng det där med att ögonen kan ha ändrats olika Vad kostar en linsundersökning? (har gjort det flera gånger men kommer inte ihåg :-P)
    Det hände mig förra året att det ändrade precis så och jag hade inte märkt att jag såg ännu mer sämre på ena öga.

Det har varit lite olika beroende på vilken stad och butik jag har varit till. Men det brukar ligga runt 250-300 kr.
  • Siili
    ananda74 skrev 2007-05-12 19:08:02 följande:
    det var det löjligaste jag hört att det skulle vara så himla farligt att testa 0.25 starkare linser. gör det! det är ju inte hela världen om du skulle behöva ännu starkare sen. det blir ju iallafall bättre än som du har det nu. folk är alldelse för rädda för allting i allmänhet. vad kan hända? man trillar ner och dör sekunden efter man har fått på sig en lins som är för svag?
    Det är väl inte det att det är farligt. Men det kan ju bli dyrare än att göra en undersökning, speciellt om ögonen har ändrats olika. Man kan ju också få t.ex skavsår på hornhinnan (har haft det utan att jag har märkt det själv) så det är bra attt kolla upp hur linserna sitter en gång/år iaf.
Svar på tråden Byta styrka på linser?