• TrollHelga

Konstiga ord!

Min mamma är väldigt duktig på att använda sig av "egna" konstiga ord! Bla så säger hon better istället för bättre, Söffsa= springa omkring! Hon tappar också bokstäver ibland...typ vattekanna! Eller etterätt! Vilket betyder efterrätt! Vi skrattar ganska ofta åt henne!
    Nu skulle jag vilja höra fler som använder "egna" ord!
    Vad säger ni?

• Svar på tråden Konstiga ord!
  • Mika86

min farmor säger halleda, typ när det är små barn, som sist vi va där så stod tobias (min son) vid bordet o skulle åt glassen o det tyckte hon va söt o sa halleda

• Tisseltott

Jag har skapat ett ord: Pita. "Måste du vara en sån pita?!". Pain In The Ass alltså

• TrollHelga

Haha vad har hon fått det ifrån? Halleda?
    Själv är jag väldigt duktig på att kasta om de första bokstäverna/vända på ord. Det har min pappa lärt mig. Bla brukar jag utan att jag tänker på det säga att jag ska koka fittkask=kattfisk. Eller äta pilska finnar=finska pinnar.

• Nyfiken gul

är du hälsingetös måntro?

Söffsa används här nämligen o betyder slöa, lata sig, bara springa omkring o yra osv....  Så det används ju flitigt i vokabulären!

FJÖS är något jag använder mig av...

När något inte blir som det ska...  Då kallas det FJÖS

- Jag kom inte in på krogen igår - det blev bara fjös...

- Vilket dåligt hö min häst har fått , det blir bra fjös när man tar av det...

Boss brukar jag även använda...

Boss är det onämnbara oidentifierbara krafset som blir på kläderna... hårstrån, smulor,trådar, ludd, noppor, mjäll osv...

- Du har nåt boss på tröjan.... ( Vilket lätt kan borstas bort...)

Pappa har ett favorituttryck också...

När något är bestämt o man inte kan ångra sig:  "Lagt kort ligger stånkat"

• Kristin24

min sambo har lite roliga ord han kör med...säger jag att jag vill ha kanelbullar så säger han... Va ska du äta kaninballar?

Min mamma har också roliga uttal ibland på ord...limosin blir lemonsin, punkt blir punt osv.
    Ja och så kallar hon Läkerol för bigaråer vilket jag inte fattar alls.

Go och glad Kexchoklad
  • Valkyriah

haha fjös för mig är smeknamn på kvinnans underliv.....

Fittanus är ett ord jag kan vråla om jag tex stöter i foten i bordsbenet eller nåt liknande,vet inte hur jag kom på det utan det bara kom en dag...

• TrollHelga

nä är inte hälsingetös! Haha då måste jag berätta för henne att det ordet finns ju:) Hon brukar säga spragg också! Finns det med månne? Det betyder lite pinne, kvist eller liknande.

• Mika86

TrollHelga
    Ha ingen aning, är kanske nåt gammalt ord, hon är ju inte så ung, 77 år

• TrollHelga

Har hört halledudå som betyder herre gud så sött ungefär..men inte halleda:)

• 19Sofia79

Fjös är dialektalt där jag kommer från för liten ladugård alt boxen eller platsen där kon står.

Second place is the first loser.
Svar på tråden Konstiga ord!