• TrollHelga

Konstiga ord!

Min mamma är väldigt duktig på att använda sig av "egna" konstiga ord! Bla så säger hon better istället för bättre, Söffsa= springa omkring! Hon tappar också bokstäver ibland...typ vattekanna! Eller etterätt! Vilket betyder efterrätt! Vi skrattar ganska ofta åt henne!
    Nu skulle jag vilja höra fler som använder "egna" ord!
    Vad säger ni?

• Svar på tråden Konstiga ord!
  • Nyfiken gul
    TrollHelga skrev 2007-05-08 15:32:55 följande:
    Har hört halledudå som betyder herre gud så sött ungefär..men inte halleda:)
    halledudane då... har jag fått lära mig att uttrycket heter.. Jag använder det inte men min mormor gör... 83 år...
  • TrollHelga

haha ja det var det jag skulle skriva ju, men missade halva ordet!

• fridamin

skratt - min pappa brukade oxå vända på orden såjag har svårt (än idag) att veta om det heter vässpennare eller pennvässare, lådbreva eller brevlåda...

Favoriten är ändå Tant Arne och Farbror Estelle (våra grannar...) ett gammalt snällt par som inte gjort en fluga förnär...

En kompis tyckte det knulla i mun när hon var hemma hos mig och vi fikade, dvs det var så himla gott fika...  sedan var det fniss kväll hela kvällen lång och jag råkade slinka med tungan när jag skulle berätta att någon skulle piffa upp sig (dvs sminka sig och göra sig redo för en kväll ute...) men istället för piffa så blev det pippa, dvs pippa upp sig den har stannat kvar, så vi pippar upp oss både nu och då

/f

• TrollHelga

haha ja jag har en faster jag med som heter Ann-britt o hennes sambo heter Holger. Istället för Holger o ann-britt blir det då Alger and Homebritt

• TrollHelga

Eller mina svärföräldrar...Lusse o rat istället för Lasse o Rut.
    Inget illa menat!

• Vimset

Mina grannar heter Masse och Haggan :)

• TrollHelga

Hört talas om smullfockad?

DVS Fullsmockad!

• Tjej 83

boss på tröjan?
    nää böös heter det (långt ö)
    -du har någe böös på tröjan

hhihi om någe inte går som de ska så säger man ju vörne
    -får du inge vörne på bilen? hihi.

fast de är la inge påhittat ord? hela säkten säger så.. hmm

• lurv

Hos oss så kallas mormor numera för romrom efter att ena sonen skrivit detta till henne. Han skrev ett tag en del ord baklänges.

Vi har även anammat en del av Kottes ord så de ingår numera i vår vokabulär. De ord vi använder är tyttlebrum istället för motorcykle och taffo istället för kaffe.

• Kjekjo

Köttfärn säger alltid min gubbe till köttfärs...

Och jag säger alltid att jag SKVATT när nån skrämmer mig eller att jag blir rädd, och vissa tittar då på mig som om jag vore ett ufo... Men det heter ju så! Eller?

• Jewell

Min dotter döpte ketschupen till kuff när hon var liten och det har fastnat...
    Min son döpte smörgås till bosson så nu heter det oxå så hos oss...

• TrollHelga

Skvatt säger jag med ju:) Gud va han är skvatten!= Gud va han har lätt föratt bli rädd, lättskrämd..

• TrollHelga

någon som hört "oppe på botten" då? = Vinden

Svar på tråden Konstiga ord!