• Ellan03

Börja skolan i utlandet (Basel Schweiz)

Min man har fått jobb i Basel Schweiz, och vi kommer att flytta dit i sommar. Vi har en 7-åring som skall börja skolan till hösten. Så vitt jag vet finns ingen svensk skola i Basel så det måste bli antingen internationell skola eller kommunal skola. Undervisningsspråket blir då ant engelska eller tyska. Ni som har erfarenhet av liknande situation, hur gjorde ni? Hur har det funkat? Tog det lång tid för barnet att lära sig språket? Som ni förstår har jag tusen frågor och funderingar. All information mottages tacksamt..

• Svar på tråden Börja skolan i utlandet (Basel Schweiz)
  • tymamma

hej hej, lite sent o svara på din fråga men min man e uppvuxen i basel,har gått dår på internationella skolan,kalasbra!!kan verkligen flytande engelska och kan mycke om andra kulturer,då det går många olika nationaliteter på skolan!!lycka till!!kramar emmaps.var i basel ska ni bo??

• Minialp

Hejsan,
    jag började själv i svensk skola i frankrike som 10-åring. Liten å bra skola, men inte så många elever så d kan bli svårt med klasskompisar i en liten skola. Sen när jag börde högstadiet började jag på internationell skola. Jag verkligen älskade det!!! Vist va d lite jobbigt med srpåket i början, men man lär sig jättefort! Små barn lär sig ännu snabbare! Jag skulle absolut sätta mina egna barn i en internationell skola om jag hade möjlighet till det! Man får så himla mkt, språk, nya vänner med så olika bakgrunder, olika kulturer...

Svar på tråden Börja skolan i utlandet (Basel Schweiz)