• Manjari

Mäklare och budgivning, lita på?

Tycker det inte känns helt bra vid budgivning på hus. Man vet ju inte om det är en verklig person man budar med eller om mäklaren lägger bud för att få upp priset. Vad tror ni, vågar man lita helt och fullt på dem?

Är med i en budgivning nu och det känns lite knepigt att inte veta om det är en verklig person bakom buden.

• Svar på tråden Mäklare och budgivning, lita på?
  • Brollie

Ja, det vågar man! Om mäklaren "fuskar" kan han/hon bli av med licensen o är kapputt i branschen! Varför undrar du om personen är verklig?

• Marlyn

Om ni lägger det högsta budet så ska du be om den andra budgivarens telefon-nummer. Om du tycker att personen låter mysko så ska du självklart ifrågasätta.

• Marlyn

Brollie: Många mäklare fuskar på det sättet. Det är ingen som vågar ifrågasätta dom... vilket man ska.

• Brollie

Ja, det ska man! Fast jag tror inte många gör så, eftersom man kan förlora så mycket. Man ska helt klart anmäla, då kan man ju få ner priset lite också...

• Manjari

Tack båda för era svar.

Brollie: vet inte varför jag undrar, det känns bara som man gör det. Inget konstigt har sagts egentligen, men man undrar ju...

Marlyn: Bra tips om att fråga efter telefonnumret. Men jag gissar att hon aldrig skulle lämna ut det, med hänvisning till sekretess eller nåt sånt. Men det vore väldigt bra om det funkade så. Jag skall definitivt fråga i alla fall.

Fler funderingar och synpunkter?

• Marlyn

När vi blev överbjudna så frågade mäklaren om han fick lämna vårt nummer till köparen så han skulle kunna fråga om vi verkligen bjudit på huset.

• Brollie

Om man anmäler till fastighetsmäklarnämnden så kan man vara anonym, alla vet inte det. Alla anmälningar kollas! Om man skulle förklaras skyldig svartar man ner hela byrån, så däför tror jag det är få mäklare som vågar mixtra med buden. Så anmäl om du är sugen!
    Det är bra att göra som er mäklare gjorde, Marlyn, mäklaren ska inte lämna ut personuppgifter utan ert medgivande.

• Maddiss

Nja, det finns tyvärr mäklare som lägger bud själva. De kan ju exempelvis använda någon bekant om man frågar efter telefonnummer.

• Brollie

Ja, det klart att det finns, rötägg finns överallt, men det är bara att anmäla så blir vi av med dem!

• Manjari

Nej, jag har inte tänkt att anmäla. Vet inte vad jag skulle anmäla ens, att man är osäker om det verkligen är en budgivare eller mäklaren själv som bjuder? Det håller nog inte som anmälan. Sen hur som helst så går det ju inte att kolla upp ens om det är mäklaren eller en budgivare som gett buden. Det går ju liksom inte att bevisa. Så anmälan verkar ganska meningslöst, särskilt som man inte ens är säker.

Marlyn, härligt att höra att det faktiskt funkade så, det låter ju himla bra. Det borde vara lag på att man alltid skall få veta vilken den andra budgivaren är. Nu finns ju ingen reglering alls i lagen

Har ni något bra förslag vad man säger om man får till svar av mäklaren att de inte vill ge ut telefonnumret till den ev andre budgivaren. Vad säger man då? Man har ju inget att sätta emot mer än att kanske bara ta tillbaka budet och det känns ju trist.

• Brollie

Jag tycker anmälan är bra, så funkar ju vårt samhälle. Det är precis såna saker man ska anmäla! Bevisningen är inte upp till dig, det är det inte om du anmäler till polisen heller.
    Jag vill inte ha en lag att man ska veta vem den andre är, ingen har med att göra vem jag är, vilket bud jag lägger o hur min ekonomi ser ut. Hade jag varit med på en budgivning o mäklaren bett mig prata med de andra i budgivningen hade jag inte gjort det, man har rätt att vara anomym. Hade inte velat att andra skulle ha det _övertaget_ i en givning. Lycka till med husköpet!

• Manjari

Ja, nu har vi dragit oss ur budgivningen, det kändes knepigt och när man väl fått den känslan blev det svårt att fortsätta. Typiskt att man skall vara så nojjig.

Men i alla fall så håller jag inte med dig Brollie om att budgivarna bör vara anonyma, det hade känts mycket bättre om det var öppet då det blir mindre risk för fusk. Men uppgifter om ens ekonomi skall man ju inte lämna ut, bara vilket bud man lägger och vem man är. Allt för att göra det mer rättsäkert.

Svar på tråden Mäklare och budgivning, lita på?