• Vitvå

Någon läkare (eller annan) som kan förklara dessa ord?

Finns det någon ssom kan föklara för mig vad följande betyder?

Ortostatisk eller post-ortostatisk intolerans
    Postural ortostatisk tachycardi
    Förlängd postural överkänslighet
    Palpitationer med eller utan arytmi

Jag skulle vekligen behöva svar ganska snabbt med dessa ord/meningar eller vad jag ska kalla dem.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon läkare (eller annan) som kan förklara dessa ord?
  • Vitvå

Någon som vet vad Artralgi betyder då? Är det ledvärk?

• Vitvå

Har gjort det...men det finns ingen förklaring som jag begriper mig på.

• dulong

sitter och letar i min medicinska termenolgi bok och vad jag kan förstå så är artralgi just ledverk, kan inte hitta just ortostatiskt men orto betyder rak och post det är före. och intollerns är nedsatt motståndskraft.
    ordet tachycardi betyder ökad hjärtverksamhet men vet inte vad de betyder i just de sammanhanget,
    när man palperar så känner och klämmer man utanpå kroppen
    och arytmi betyder rubbning i rytmisk verksamhet. och postural betyder kroppshållning

hoppas att det kan vara till någon hjälp i alla fall
    hade så bra!

• Vitvå

dulong:
    Tack för hjälpen...
    Då kanske palpitationer betyder att man själv känner att ens hjärta slåt, typ att det slår hårt.

Får forska vidare..
    Tack igen!

• Vitvå

Någon annan som kan något ord? (av dessa alltså)

• SysterHedvig

Vi testar Någon annan får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar..

Ortostatisk eller post-ortostatisk intolerans- man undersöker om man klarar av att hålla trycket när man ställer sig upp, eller om det svartnar för ögonen och man känner sig svimfärdig eller rent av svimmar. Intoleransen innebär att man inte klarar av att hålla uppe blodtrycket.

Postural ortostatisk tachycardi - tachycardi är detsamma som en snabbare puls än normalt. Postural har att göra med kroppshållningen, och ortostatisk återigen med att upprätthålla blodtrycket från liggande till stående.

Förlängd postural överkänslighet
    - den här går jag tyvärr bet på. Meningen i sig säger inte så mycket, överkänslighet för vadå? Kanske att man känner sig svimfärdig eller har en ökad puls en längre tid efter att man ställt sig upp?

Palpitationer med eller utan arytmi  Palpitationer är detsamma som hjärtklappning. Med eller utan arytmi är hjärtklappning med eller utan rytmrubbning, att hjärtat slår ojämnt.

• Vitvå

Syster Hedvig:
    Tusen tack för svaren. Det låter rimligt som du skriver det.
    Ja, är det så, då behöver jag inte vara orolig i alla fall, då lider jag inte av något av detta förutom Palpitationer med eller utan arytmi....

Tack igen!

• Vitvå

Fast jag tror att jag har en sjukdom, ME, som har alla dessa symptom och en hel del till.
    Skönt bara att jag slipper bocka av alla kriterier...då kanske man blir tagen på allvar *hoppas*

Svar på tråden Någon läkare (eller annan) som kan förklara dessa ord?