• Taggtroden

Hjälp, Uppsatsventilering?!

Hjälp, jag är så sjukt nervös inför uppsatsventileringen nu så jag vill bara kräkas!
    Jag har aldrig skrivit uppsats på högskolenivå förr och nu håller jag på med min C- uppsats. Har inte världens bästa handledare heller, han är ovan att handleda på distans, jag läser på distans.

Ska ner på seminarie i Juni och "ventliera" ska då oppnoera på någon annans uppsats. Sjukt jobbigt bara det. Men tänk om jag inte blir godkänd? Jag har hållt på med denna sedan i november, jag skulle dö om jag måste hålla på en termin till.
    Det blev en extra hel termin till eftersom jag fick för mig att byta ämne då jag ångrade det jag valde först. Har haft studieuppehåll denna termin fast jag har skrivit på uppsatsen hela tiden.

Någon som har erfarenheter och kan lugna ner mig? Hur hårda är de när de bedömer? Alltså självklart är det olika från skola till skola, men på ett ungefär? Klarar man sig inte om man gjort något fel? Eller måste det vara mycket fel för att man ska "kugga"?

Jag vill bara kräkas på detta nu, är så less. Jag bryter ihop om jag inte klarar mig ...

• Svar på tråden Hjälp, Uppsatsventilering?!
  • ahlcec

Äh, men vet du vad. Förbered dig svinnoga på den opponeringen du ska göra - ibland kan en bra opponering väga upp en svag uppsats.
    Och blir du inte godkänd behöver du säkert inte skriva om hela, utan komplettera den befintliga uppsatsen här och där.

Men har du inte skrivit en b-uppsats innan du skriver c-uppsatsen? Det trodde jag var obligatoriskt.
    Vad har du för ämne?

• Taggtroden

Nej, jag hoppade av mitt program jag gick och missade då de sista 5 poängen på B- kursen som var uppsats. Jag sökte C - kursen och kom in, man måste ha minst 30 p från a och b kurs. Jag läser religionsvetenskap.

Okej, jag ska göra allt jag kan för att göra en bra opponering då!

• ahlcec

Jaha, jag fattar! Ja, b-uppsatsen har väl inget självändamål egentligen, det är ju i princip en övning inför c-uppsatsen.

Gör det, det finns en del böcker om opponering, eller så googlar du bara opponering så hittar du! Lycka till!

• giftgrodan

på vår utbildning skrev man c-uppsats utan att skriva b-uppsats innan.

Självklart ska du förbereda dig noga, men jag tror knappast att du kommer bli underkänd. Handledarna brukar bara släppa igenom sådant som de anser vara tillräckligt bra Vad är det för ämne du skriver om?

• Taggtroden

Jag skriver om bönhus i min hembygd. Frågeställningen är först om väckelsen som kom på 1800- talet, när den kom och hur den spred sig. Sedan när och varför bönhusen byggdes, varför det finns så många av dem i min hembygd, och vad de betydde för folket i byarna .. intressant tycker jag, men just nu vill jag bara kräkas på det!

• giftgrodan

jotack, jag förstår det... Men det kommer att kännas såå bra när du är klar och när du får ut den tryckta uppsatsen: "Bönhusen i min hembygd, av Taggtroden"

• Taggtroden

Hihi jaaa det kommer ju kännas såååå bra! Om jag klarar det vill säga.. aja, jag får snällt vänta tills på torsdag då min handledare kommer säga vad han tycker... åh vad nervös jag är. Bara kallsvettas och har magknip... :/

• Gnosis

Om du vill ställer jag gärna upp och "mini-opponerar" på din uppsats. Har en fil. mag i religionshistoria, en fil. kand. i retorik och en fil.kand i pedagogik - så jag är lätt van vid opponeringstillfällen!
    Skicka mig ett PM så kan vi byta mail adresser. Jag kan ge dig lite tips och så, både ang. din egen uppsats och hur du opponerar på andra.

• Taggtroden

Åh vad snällt! Jag blir jätteglad om du vill göra det!

• Mint

Jag tror att det kommer att gå bra! Alla opponeringar jag varit på har varit i positiv, konstruktiv anda. Opponenterna är ju inga monster och inte ens allvetande - de är ju på samma nivå som du.

Själv skriver jag magisteruppsatsen nu, och den ska ventileras om några veckor. Jag känner verkligen igen oron och nervositeten!

• Taggtroden

Hihi jaaa.. just nu känns det ganska lugnt... min handledare har inte kommenterat min sista version av uppsatsen, och jag har gjort ganska mycket sen sist så jag är lite orolig, men jag tror att det kommer att va rätt bra nu, en del småändringar bara ... :) Och jag tycker mig se att de andra som kommer att opponera inte har så jättemycket erfaranhet heller... och det känns skönt!

• Skarpa

Jag tycker du ska se opponeringen som ett tillfälle att verkligen få veta vad du kan förbättra med din uppsats. Försök att läsa igenom din uppsats med så kritiska ögon som möjligt, och fråga opponenten om det du är osäker på. Se också till att du förstår den kritik du får, och var inte rädd att be om ett förtydligande av det som sägs. Se till att opponenten inte bara säger "Det här hade du kunnat göra bättre", utan fråga och hur du kan förbättra.

Tror inte heller att du behöver gå om en hel termin om uppsatsen inte godkänns på en gång, utan det blir mest troligt fråga om komplettering.

Ang. den opponering du ska göra på någon annans uppsats, fokusera på större/viktigare delar och inte på småsaker som stavning (om det inte är något som blir oklart pga dålig stavning). Se till att din kritik är konstruktiv! Tala om vad som är positivt, men var inte rädd för att tala om vad du tycker kan förbättras, och hur det kan förbättras (har varit med om att inte få en enda kommentar om vad som kunde förbättras med min uppsats, och det är faktiskt väldigt trist och är inte det minsta hjälpsamt av opponenten).

När jag har opponerat på uppsatser har jag skrivit ut ett ex av uppsatsen jag opponerar på, och markerat också stavfel, missar i layout osv. och sedan gett det exemplaret till personen som skrivit uppsatsen. Det har varit mycket uppskattat, så det kan jag rekommendera!

Ooook!
  • Taggtroden

Ja, tack för tipset om att skriva ut och markera! Det är ju jättebra att få ett sånt från den som opponerat! Då ser man dirket vad som är fel eller går att förbättra

• Skarpa

Ja, plus att man faktiskt på det sättet kan påpeka en massa småsaker som förstör helheten, men som är för små att ta upp under seminariet.

Ooook!
Svar på tråden Hjälp, Uppsatsventilering?!