(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - zwei¸.•°´¯)
Ny tråd för oss svenskar i Tyskland!!!
Ny tråd för oss svenskar i Tyskland!!!
da puffar jag lite har!
grymt bra med en ny trad! Da kan man pusta ut
Hej pa er kära tysklandssvenskar. (och svensktyskan ) Jaaa, en ny trad som jag antagligen inte kommer att skriva mycket i men som ända gillas skarpt!
Ni med tysksvenska barn : Säger er son/dotter "varmt" eller "heiß" till varma saker?! Jag har hört att barnen som kan välja oftast tar det tyska ordet för att det är lättare att säga? Stämmer det??!
(Min flicka säger också heiß istället för varmt även om hon fattar vad jag menar när jag säger "Nej, det är varmt!")
Min son säger bada. Beroende pa humör, han har inte börjat skilja pa med vem han talar vilket sprak ännu, han blir tva i juli. Rätt ofta säger han bada orden, tex "heissheissvarm". Det blir ju lite knasigt för pa tyska säger min man " nein, das ist nicht heiss, nur ein bisschen warm". Och jag säger, "försiktigt, det är varmt!". Vissa grejer tror jag är förvirrande, som ordet varm tex. Eller "aj" - "ai". Ni vet, när man ska vara snäll o klappa fint sa säger tyskarna "mach ai" ocksa klappar man barnet eller hunden eller vad det nu är fint. Jag tror hela tiden min son ska smocka till det andra barnet för "aj" pa svenska är ju en helt annan grej. Men än sa länge har det inte hänt!
Otroligt sa bra det gar med tvasprakigheten tycker jag!
HJÄLP! Har en fraga som jag jättegärna vill ha snabbt svar pa. Hoppas ni kan hjälpa mig!
Min dotter ska döpas i Sverige nästa fredag (den 18/5). Prästen har sagt att hon behöver ett personnummer da sa jag skickade in papprena om namnanmälan till Solleftea och trodde att det var okej (hade dessutom fatt den informationen fran en av handläggarna pa skatteverket). Nu visade det sig att det inte alls innebär att Hannah far ett personnummer, utan för att fa det MASTE man ansöka om pass (vilket vi tänker göra, men tyckte inte det var sa brattom med det).
Hur har ni gjort? Behövde ni ocksa personnummer till dopet (om era barn döpts hemma) eller räckte det att barnet är registrerat som mitt barn i folkbokföringen?? Usch - är sa nervös att det inte ska funka. Var präst är jättebra men lite väl petig när det gäller det formella kan jag tycka. Har inte fatt tag pa henne än, det är därför jag fragar här först, tänkte nagon av er kunde veta.
KRAM!
Prästen maste vara petig eftersom hon/hon begar ett brott om inte allt stämmer.
Vilken lag bryter hon mot da? Det kan väl knappast sta i svensk lag att man maste ha ett personnummer för att fa döpas i svenska kyrkan. Eller??
Tycker det vore mycket underligt om min dotter (som ju är svensk medborgare) inte far döpas i svenska kyrkan "bara" för att hon inte har ett personnummer.
Fast mest irriterad är jag egentligen pa mig själv som inte kollade upp det ordentligt
Nagon mer som vet nagot/har egna erfarenheter?
Och jag vet ej heller hur "hårt" det är med kravet på ett svenskt personnr för att få döpas i svenska kyrkan. Någon lagstiftning har jag inte hört talas om - men de ville ju ha Michaelas personnr inför hennes dop.
Kanske du kan ringa till Skatteverket och skynda på pappersarbetet när det gäller hennes personnummer? För om hon är svensk medborgare borde det väl gå hur lätt som helst?!