• Dää

Fryst Torskfile, nån som har bra recept?

Äter så sällan fisk!
    Och nu så vill jag koka potatis o ha torskfile (fryst) till middag idag.
    Finns det nån som har ett lättsamt och gott recept?
    Tack!

• Svar på tråden Fryst Torskfile, nån som har bra recept?
  • Dää

Tack så mycket!!
    Lagade du nåt?

• SVejsan

Jag vill ha min torskfile kokt åtminstone, Fryst blir så kallt i magen och inte så nyttigt... (f'låt kunde inte låta bli... )

• Vintervit

Hederlig kokt torsk med kokt potatis och äggsås är en favorit här. Återkom om du vill ha detaljer...

• Dää

Vintervit:
    Har aldrig gjort det. Men det kanske står i recept boken hur jag ska göra.
    Ska fara till affären om ett tag , så jag ska kolla om jag hittar nåt recept.
    Är det krångligt att göra?

• Eeva

Har ett jättegott, lätt och snabbt recept med fryst torskfilé.
    Vispa ihop:
    1 burk kokosmjölk
    1 burk matlagningsyoghurt
    1 påse saffran
    1 msk vetemjöl
    1 fiskbuljongtärning
    1 tsk sambal oelek

Låt koka upp och lägg i fisken skuren i bitar. Låt småputtra i 5-10 min till fisken är klar.

• Vintervit

Jätteenkelt!
    Jag brukar koka fisken i micron i en ugnsform med några matskedar vatten och lite salt på full effekt i ca 10 min. Hårdkoka ägg. Gör en vit sås. (Mjöl, margarin, mjölk, salt och peppar). Hacka i äggen i såsen och vanlig kokt potatis till. Oj, vad hungrig jag blev trots att klockan bara är tjugo i nio på morgonen

• HaJoMi

Håller med Vintervit om kokt torsk med äggsås men jag kokar fisken i bitar i en kastrull med kryddpeppar och mycket salt. Kokar även äggen i fiskvattnet. När jag sedan gör äggsåsen använder jag fiskvattnet som då redan är smaksatt och saltar bara mer om det behövs

Fan vad äckligt det lät med fiskvattnet Men det är det alltså inte.

• Dää

Vintervit:
    Ska testa det idag.
    Tack så mycket!

Eeva: Ska skriva ut receptet o spara det till nästa gång det blir torsk. Låter jättegott. Bor på landsbyggden, så coccos mjölk mm finns ej på affären. Men ska köpa det nästa gång jag far in till orten!

• annca

Kokt torsk med persiljesås (inga ägg till fisk! hua!) är en favorit!

Koka torksen i en "trång" kastrull så att vattnet täcker, men det inte behövs så mycket vatten. Lägg i ganska många svartpepparkorn och salta rejält i vattnet.
    Mot slutet av kokningen häl i ca 1 dl finklippt presilja.
    När fisken är kokt, tag upp den och gör en toppredning som du vispar i kokvattnet och låter koka upp och sjuda någon minut. Smaka av med salt och peppar.
    Lägg tillbaka fisken och låt bli varmt igen.
    Servera med kokt potatis.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • MissGoodie

Vintervit - Nu kommer jag och lägger mig i, haha... Är fisken tinad eller fryst när du lägger den i micron?
    Och till den vita såsen, hur mycket ska det vara av allt? :)

• Vintervit

Man kan koka den både fryst eller tinad. Men om du lägger i den fryst får du nog räkna med 15 minuter innan den är genomkokt.

Såsen går väl till ungefär så här (svårt med måtten då jag gör den så ofta så det blir på måfå...):
    Smält 3 msk margarin i en kastrrull. Rör ner ca 3 msk mjöl. Späd med ca 3-4 dl mjölk tills den fått önskad konsistens. Smaka av med salt och peppar och hacka slutligen ner 2 hårdkokta ägg. Detta brukar bli lagom till 2-3 personer.

Lycka till och kom gärna med resultatrapport!

• zasata

vi brukar göra ett jätte bra enkelt recept!

ta fisk, torsk, lax eller vad man har hemma
    potatis
    lite olika grönsaker tex, broccoli, tomat, ärtor, morot, paprika

sätt ugnen på 200-250 grader

skiva potatisen i tunna skivor

folie,
    så lägger du smör och olja (tror vi har nån citron olja) i botten.
    potatis och fisken på och grönsakerna över där. och salt och peppar. och knyter ihop som en litet knyte typ. och in i ugnen ca 45-60 minuter så det kokas/ångas där inne.
    går även perfekt att ha på grillen! går snabbt att göra och behöver inte passas och e gott!

• zasata
    Vintervit skrev 2007-05-09 08:37:09 följande:
    Hederlig kokt torsk med kokt potatis och äggsås är en favorit här. Återkom om du vill ha detaljer...
    hur kokar man fisk egentligen?
  • MissGoodie

*tihi* Nu har vi ätit (jag och snart 5-årige sonen) och vi gillade det jättemycket båda två! :)

Det här vill han ät aimorgon också, haha...

• Dää

Vi har oxå ätit torsk o äggsås idag. Sonen (snart 2) o sambon tyckte det var gott.
    Så nu blir det torsk oftare.

• coollatina81

Cornflakesfisk!! EN favo bland barn även kallad för "frukost mat" av dom! hihi

Cornflakesfisk

4 port
    500 g fiskfilé, Torsk
    4 msk smör-&rapsolja
    1/2 dl ströbröd
    2 dl corn flakes
    2 krm salt
    1 pressad vitlöksklyfta

Gör så här
    Sätt ugnen på 225°. Lägg fisken i en ugnssäker form. Blanda smör-&rapsolja, ströbröd, flingor, salt och vitlök. Krossa ev flingorna lite. Fördela över fisken. Stek i mitten av ugnen ca 20 min. Servera med potatis och rårivna morötter.

LYCKA TILL!!

• Little Bouncy

Torsk med kaviar

Torsk block
    1/2 l grädde
    kaviar
    mjölk
    smör

Lägg torsken i en ugnsfast form och häll grädden över,fyll där efter upp med mjölk.Lägg på kaviar efter smak och avsluta med några klickar smör ovanpå. Sätt in den i 200 grader och låt den stå tills fisken är mjuk.... Jätte gott!

Svar på tråden Fryst Torskfile, nån som har bra recept?