• Ia 70

När ta hål för örhänge på litet barn?

Min sambo vill så småningom att vår lilla dotter skall ha örhängen. Har sett att rätt små barn (flickor) har det.
    Ni som tagit hål för örhängen på ert/era små barn, när har Ni som tidigast gjort det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-09 10:17:45:
    VILL PERSONLIGEN VÄNTA TILLS HON E STOR NOG ATT BESTÄMMA SJÄLV....
  • Svar på tråden När ta hål för örhänge på litet barn?
  • Cecese

Min äldsta dotter är 8,5 och frågade för typ 1-1,5 år sen första gången om hon fick ta hål i öronen, det är några tjejer i klassen som gjort det. Vi har sagt att när hon fyllt 10 kan hon få göra det om hon vill. Vi har också berättat att det gör jätteont att ta hål och då tycker hon inte att det är lika roligt längre. Jag var 10 år när jag fick ta hål och jag minns med fasa hur ont det gjorde och det var nog nära att jag inte tog hål i båda öronen pga smärtan.

• Morbid Mistress

När barnet är så stort att en seriös piercare kan tänka sig att utföra det. Dels har piercaren minst ett år bakom sig som lärling (vilken utbildning har de som tar hål med pistol?), man tar med en steril kanyl som både är mer hygieniskt samt skonsammare för vävnaden. En pistol kan du aldrig sterilisera samt att den skjuter sönder vävnaden istället. En piercare har dessutom hygienutbildning så blir det problem med infektioner kan man få hjälp där.

Här i Sthlm ligger åldersgränserna på 10-12 år.

• Ia 70

Okey; tack för era svar. Ska ta det med sambon. Tror att det kan ha i göra med traditionen fr hans land kanske? Hans mamma var på mig om det, att "Ja sen ska hon ju ha örhängen...o hon fick ett par av sin farbror...

Jag vill personligen vänta tills hon kan bestämma själv, men är intresserad av andras åsikter att ha som grund.

TACK

• Supermamsen

Jag tycker när de börjar skolan om de vill själva förståss

• Catta85

jag tog på eba i helgen hon e 2½ år nu den 28 nov och kewin tog också och han e 4

• Heranell

I en del länder gör det ju hål i öronen på flickor nästan direkt. En flicka som var med på vår babyrytmik i fjol, sprang på dom för ett tag sedan och då hade flickan örhängen och hon är väl mellan 1-1,5 år. Jättesött, men skulle man se det på ett helsvenskt barn skulle man nog reagera annorlunda...

Men personligen skulle jag vänta till runt 7 år i alla fall. Fick själv hål i öronen när jag var 8, men det var på den tiden man fick läkringar i och man skulle snurra på dom, det blev helt infekterat... så de fick växa igen och nya hål togs när jag var 12. Då kunde jag sköta om det bättre själv. Det är ju inte bata en hygienfråga, men man bör ju tänka på nickelallergi också! Ju tidigare man gör hål desto större risk... har jag för mig.

• pellepluttskrutt

Ja och skaderisken!! När barnen busar tex. på dagis. Då är det lätt hänt att hon/han fastnar någonstans med örhänget. Eller att någon råkar rycka i det. Nä fy!!

• Maddeliix

en jag känner gjorde de på dottern närhon va 3 1/2 månad för hon tycker de e fint

• pellepluttskrutt

maddelix: fy va hemskt!

Svar på tråden När ta hål för örhänge på litet barn?