• Trinity78

Irriterande språkfel! Kom med bidrag :-) Del 7

Detta är en fortsättning på serien av trådar där vi som bryr oss ondgör oss över allehanda språkliga felaktigheter (och fnissar glatt åt språkliga tokigheter)!

Språkfel, stavfel, uttalsfel - alla varianter av språkvandalism som får våra ögon eller öron att vrida sig i dödssmärtor, är välkomna!

Om tråden är seg kan man alltid roa sig med att läsa igenom www.avigsidan.com - en guldgruva för oss - fylld av mer eller mindre misslyckade språkliga akrobatismer!

Gamla tråden: Irriterande språkfel! Kom med bidrag Del 6

I think this line is mostly filler
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-29 10:18:51:
    Svenska språkrådets frågelåda:
    www.sprakradet.se/frågelådan

Svenska Akademiens Ordbok (SAOB):
    g3.spraakdata.gu.se/saob/

Svensk-engelskt lexikon:
    lexin2.nada.kth.se/sve-eng.html

Synonymordbok:
    www.synonymer.se/
  • Svar på tråden Irriterande språkfel! Kom med bidrag :-) Del 7
  • Mirva
    Nio skrev 2007-06-11 19:51:20 följande:
    Ännu ett fynd i ett annat forum:"Idag kostade akut tiden med rönken 350 kr. /.../Irritersammt.."Mmm, rönken! Och irritersamt, vad ska det vara en sammanslagning av? Fundersamt och irriterande, eller vad är tanken? :D
    Irritersamt är ju faktiskt ett intressant ord
  • Auroratiger
    revik skrev 2007-06-11 19:34:25 följande:
    Just det! Uttalsfel... Som när svärmor uttalar Rioja som det stavas på svenska (och fortsätter envisas med det, när jag diskret försöker rätta henne genom att säga 'rätt" - då hon försöker 'rätta' mig tillbaka... Och en väninna som även uttalar "baguette" som det stavas (bagUett)... Ja, jag kan inte låta bli att släppa fram språkpolisen inom mig då (och även vid  många andra tillfällen, min besserwisser...).
    Eller när folk uttalar "Chianti" med sje-ljud... Värst är när det är folk som varit i Italien och är vinintresserade. Annars må det väl vara förlåtet, sje-uttalet följer ju ändå svenska uttalsregler.

Baguette är för övrigt ett ord som går att misshandla på många sätt. Bagett, baugett, baguete osv.
  • Liveit1971
    pajo skrev 2007-06-11 19:55:34 följande:
    Nio: Klockrena inlägg! Läste detta i en vigselannons; Vi har vigt oss! Är det inte vigselförättaren som viger ett par medan paret gifter sig? Eller finns det någon gör-det-själv-variant på giftermål som jag missat? Eller har jag helt enkelt fel?
    Men ändå... det hade faktiskt kunnat stå "vikt oss"!
  • miliasmamma

Har haft en konversation med en bekant idag, då vi pratade om hur eller om man kan böja på ordet "migrän"

Jag läste igenom min blogg idag och såg att jag skrivit "Migränen sitter fortfarande i lite grann". Tyckte det kändes helt fel med "migränen", är det korrekt att böja det ordet så?

• Lehena
    miliasmamma skrev 2007-06-11 22:17:06 följande:
    Har haft en konversation med en bekant idag, då vi pratade om hur eller om man kan böja på ordet "migrän"Jag läste igenom min blogg idag och såg att jag skrivit "Migränen sitter fortfarande i lite grann". Tyckte det kändes helt fel med "migränen", är det korrekt att böja det ordet så?
    Jag skulle nog satsa på att skriva "min migrän" sitter fortf i...
  • zebran i Stilla havet

Migran ar en sarskilt plagsam form av huvudvark..?

Funkar bra i Zebrans Bok.

• Nio

Folk som lägger till ett helt onödigt "att" efter "eftersom" stör mig.

T.ex.: "Jag tog av mig hatten eftersom att det var varmt."

• zebran i Stilla havet

"Irreterad" blev jag nu. Vore det inte fiffigt om FL hade en rattstavningsfunktion?

• Knutkerstin

Nämen, då skulle ni ju inte ha något att prata om!

Svar på tråden Irriterande språkfel! Kom med bidrag :-) Del 7