Avokadon är ju omogen
Hur får jag en avokado att bli mogen lite snabbt?
Jag blir galen på avokadosar...
Dom är ju fasen alltid omogna
Hur får jag en avokado att bli mogen lite snabbt?
Jag blir galen på avokadosar...
Dom är ju fasen alltid omogna
Lägg den varmt ställe, gärna på ett ellement eller likanade så mognar den fortare...
japp, hatar att man inte kanspontanköpa avocado, utan måste planera flera veckor innan! har haft ett gäng avocados i kylen i ca 4 veckor, de är perfekta att äta nu. trist att jag ville ha dem för 4 veckor sedan!
Äpplen har jag för mig att skyndar på mognaden.
Lägg den tillsammans med äpplen. De utsöndrar etylengas som gör att det mognar fortare.
Stoppa den i en papperspåse tillsammans med banan el äpple. Går på nån dag
jag har inga äpplen ...*typiskt* testar lägga den på elemenet.
Crazy Baby
Lösningen är simpel... ha dom inte i kylen. dom håller ändå, är dom hårda när du köper dom så klarar dom sig upp mot en vecka utan att dom blir dåliga.
På Ica Kvantum här i Skellefteå finns det alltid att köpas Avocado i förpackning som det står MOGNA avocados på. Tog ett tag innan jag hittade det... Dom är ofta i en annan avdelning i fruktdisken.
Lägg dom i en plastpåse tillsammans med Äpplen, funkar även med tomater och paprika fast inte lika bra.
Att det funkar beror på att frukterna släpper ifrån sig etylen som gör att avocadon mognar snabbare
Blir dom klara till i eftermiddag då??
Lägg i rumstemperatur tillsammans med äpplen eller/och tomater.Tyvärr,är det så att man måste planera när man har med avocados att göra.
Låt de ligga framme i rumstemperatur till de mognar ( gärna tillsammans med äpple/tomater) när de är lagom mjuka lägger du inde i kylen så stannar mognadsprocessen upp. De håller då ca en vecka till.
Klaga på affären om de inte har mogna att köpa! Jag älskar avokado men tycker det är knäppt att köpa för att kunna äta om ca 2 veckor.
Jag konfronterade kvinnan i fruktdisken med att fråga hur lång tid avokadon jag höll i handen behöver på sig för att mogna. Hon visste inte, men istället gav hon mig ät-mogna avokados (som kostar 30 kr för 2 st!) till priset för vad de kostar per styck, 5kr. Inga jättesummor men jag tycker att de skall finnas ätmogna samma dag jag vill ha dem. Lite OT men jag blir lite upprörd när jag är på affären och stöter på detta...