• Anonym (Tant Röd)

Kan man sätta in spiral under menstruation?

He he, dum fråga kanske, men jag vet inte svaret så jag frågar ändå. Kan man sätta in kopparspiral när man har mens? Jag har tid hos gynekolog imorgon och fick mens idag (första efter graviditet, därför oförutsedd).

Klinikens telefontid är slut för idag, så jag kan inte ringa dem och fråga. Däremot kan jag avboka tiden på nätet.

Jag antar att det inte är så trevligt att göra det under mens. Men å andra sidan gissar jag att man blöder närman sätter in den och då är det ju praktiskt att göra det närman redan blöder. Någon som vet?

• Svar på tråden Kan man sätta in spiral under menstruation?
  • Anonym

när jag skulle sätta in hormonspiral så skulle den helst sättas in under mensen. Borde vara samma sak för koppar..

• Anonym (Tant Röd)

Jaha, det låter ju lovande (och lite äckligt )!

Tack för ditt svar!

Fler?

• sheeba

De brukar säga att man ska sätta in den i slutet av en mensturation för då är livmodersmunnen (tror jag) öppen så den är lättare att föra in.
    Men jag tror inte dte ska vara några problem, om du inte har en jätte tidigt tid så kan du kanske ringa på morgonen och höra?

Det finns ingen bättre mamma än mig till mina barn, precis som du är till dina!
  • Anonym (Tant Röd)

Jag har tid kl 11. Jag avbokar inte tiden idag, utan ringer imorgon bitti och hör med dem. Tack för svar!

• Miss Lau

När jag skulle sätta i min kopparspiral sa de att de helst ville att man gjorde det under mensen. "Dum" som jag är frågade jag bm om det inte var äckligt för henne. Men hon bara skrattade och undrade om jag visste hur det såg ut när man födde barn......

• sheeba
    Miss Lau skrev 2007-05-09 14:10:54 följande:
    När jag skulle sätta i min kopparspiral sa de att de helst ville att man gjorde det under mensen. "Dum" som jag är frågade jag bm om det inte var äckligt för henne. Men hon bara skrattade och undrade om jag visste hur det såg ut när man födde barn......
    klockrent svar
    Det finns ingen bättre mamma än mig till mina barn, precis som du är till dina!
  • Anonym (Tant Röd)
    Miss Lau skrev 2007-05-09 14:10:54 följande:
    Ha ha, det är sant. De borde ha sett kladdigare saker än en mensblödning

Då är det kanske för att jag ville sätta in den så snart som möjligt efter förlossningen som ingen brydde sig om att säga till mig att det är bra att göra det under mens. Eftersom man ju omöjligt kan veta när mensen ska behaga komma.
Svar på tråden Kan man sätta in spiral under menstruation?