• LaFontaine

Hur gör man med nackspärr?

Jag vaknade imorse med nackstelhet som har tilltagit och nu är en ordenligt nackspärr. Vad sjutton kan jag göra åt det? Ska jag be sambon massera, eller bör man inte göra sådant? Ska jag kyla eller värma? Jag har nämligen hört att man ska kyls adag ett och värma sen, men på bland annat vårdguiden står det att man ska värma. För tillfället sitter jag med en halsduk hårt virad om nacken, men nu börjar jag tappa luften av den Dessutom har jag transkriberat intervjuer hela dagen, men varken axlarna eller nacken ansåg att det var bra och började istället göra ännu ondare.

Finns det någon vänlig själ som vet vad katten jag ska göra för att mjuka upp nacken igen? Vad ska jag göra och vad bör jag hålla mig ifrån?

• Svar på tråden Hur gör man med nackspärr?
  • Bakeapple

Värme är bra
    värktabletter typ Ipren som även är lite antiinflammatoriska
    Försiktiga axelrullningar framåt och bakåt
    Försiktig massage kan vara bra för att mjuka upp musklerna lite
    stretcha

• Kusin Knase

Be att få akuttid hos kiropraktor, det är suveränt, några få minuter så blir du av med värken helt!

• LaFontaine

Kusin Knase: Egentligen har du rätt. Dock vill jag dra ut på det för att se om det verkligen är nödvändigt. Jag har gjort det tidigare gånger, men då har det landat på cirka 1200 kronor för tre (jag har lite lustiga rygg- och nackkotor som flyttar sig hejvilt) behandlingar. Därför vill jag se om det kan gå över av sig självt så jag kan lägga de 1200 kronorna på frisörbesök istället (fy vad ytlig jag lät nu. Riktigt så illa är det inte )

Har det inte blivit bättre till imorgon får jag nog ringa i alla fall.

• Kusin Knase

iseika: Ytlig, hihi.

Har du så jobbiga kotor kanske du eg borde gå mer regelbundet till kiropraktor? Tycker synd om dig!

Min kiropraktor rekommenderade mig när jag fick akut nackspärr men inte kunde komma till henne att jag skulle köpa en påse frysta ärter och sätta fast under bh-bandet! Enligt henne kan värme förvärra det om det är en inflammation.

Lycka till!

• LaFontaine

Kusin Knase: Tack, där sa du det! Jag har också hört att man inte ska värma, utan kyla, men jag kunde inte minnas vem som sagt det. Det var ju kiropraktorn.

Jag går till kiropraktorn en gång per år ungefär. Det är inte bra att gå för ofta heller enligt karln jag går till. Nu träffade jag honom häromdagen eftersom vi handlar mat i samma affär, men han tyckte det var onödigt att jag kom dit nu. Uppenbart vill han inte tjäna pengar...

• Kusin Knase

iseika: Nä, för ofta är ju inte bra heller, men akut ska man ju kunna söka... Tyckte han att det var onödigt?! Konstig typ!

• LaFontaine

Kusin Knase: Jaja, nu har jag ett snyggt ispaket inlindat i kökhanduk fastbundet kring nacken. Jäkligt läckert... Jag får bara hoppas att sambon inte kommer hem än på ett tag

• Kusin Knase
    LaFontaine skrev 2007-05-09 17:11:02 följande:
    Kusin Knase: Jaja, nu har jag ett snyggt ispaket inlindat i kökhanduk fastbundet kring nacken. Jäkligt läckert... Jag får bara hoppas att sambon inte kommer hem än på ett tag
    *busvisslar*

• På Tiden

Vad gör du under året för att dina kotor inte ska åka hipp som happ? Om du inte gör något åt en instabil kotpelare så kommer du ju aldrig ifrån problemet?

• På Tiden

Jag vill också starkt rekommendera att du använder värme istället för kyla. Nackspärr beror inte på inflammerade muskler. Det är en annan sak oc en annan värk/smärta. Vid nackspärr ska muskeln förbli varm och rörlig.
    Med tanke på att du gärna ska röra dig ordentligtoch se till att blodflödet genom musklerna i området är bra så är kyla bara dumt. Muskler som arbetar i kyla riskerar att skadas och blodcirkulationen hämmas.
    Så fram med halsduken igen Kanske har du en värmedyna eller vetepåse du kan lägga på. Försök sedan att röra på dig.
    Vad gäller en nackspärr och en kiropraktor så kan du lika gärna gå till en sjukgymnast då det är musklerna som ska arbetas med och inte kotorna. Billigare!!
    Du kan komma att ha ont i flera dagar. Efter en vecka rekommendera att man uppsöker läkare.

• LaFontaine

På Tiden: Jag försöker träna med ett program jag fått av en sjukgymnast. En del av det går dock inte att träna bort. Jag ramlade ordentligt för några år sedan och flyttade höfterna och numera är de ytterst instabila.

Nu tänker jag låta nacken vila från värme och kyla en stund. Sen (eftersom den redan är isad) ska jag lägga mig med värmekudden. Och jag tänker inte ha ont i flera dagar. Jag ska vara bra imorgon

• På Tiden

Iseka: Lycka till då vännen! Det är hemskt att ha så ont i nacken! FY! Har precis som du instabila delar i rygg och höfter. Jag ska erkänna att jag slappar bort min träning ofta!

• LaFontaine

På tiden: Mitt problem är att jag inte kan träna det jag vill. Jag är gammal kampsportare, men det är fullständigt uteslutet numera. Jag vrids sönder och samman. Löpning försöker jag mig på då och då, men jag får så ont i höfterna av det. Pilates funkar, liksom styrketräning med min egen vikt och gummiband. Men det är ju sååå tråkigt

• På Tiden

Iseika: Ja det är just det att det man ska träna är så himla trist! Gummivakt och skit! Provade simning men orkade liksom inte hålla upp skallen så länge..
    Sen är det så omständigt att gå och simma..

Men vi kanske skulle ta oss i kragen någon gång? *ler*

• VictorWallander

Hej,
    Det jag har nyligen fått lära mig är att man ska INTE lägga värme på. Man ska hellre lägga på kyla och sen gå till en kiropraktor. Det är det enda som har fixat nackspärr för mig. Om man nu inte vill vänta 5 dagar... Trodde först inte det med kylan men det funkade faktiskt! 

Bor man i Stockholm kan jag tipsa om en sjukt bra kiropraktor -> www.stateofspine.se .Hanne är Stockholms bästa kiropraktor!! 

MVH
    Victor

Svar på tråden Hur gör man med nackspärr?