Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Swifty

PCB

Undrar lite över PCB/västerviksmetoden. Det verkar som de flesta får/vill ha ryggmärgsbedövning vid förlossningen, men finns det någon med erfarenhet av PCB?
    fungerade metoden bra som smärtlindring?
    gör det jätte, jätte,jätte ont att få den? Vad gäller EDA så verkar det som endel tycker det gör ont medan andra inte ens kände av det, beror väl kanske på om någon man kommer emot någon nerv!?
    Skulle bli jätte glad om någon vill dela med sig av sin erfarenhet angående detta då jag förmodligen inte kan få EDA pga ryggproblem .-(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-09 17:50:54:
    Oj, inte ryggmärgsbedövning utan ryggbedövning menar jag såklart

• Svar på tråden PCB
  • yeboyes

Hej jag fick västervik vid min första förlossning och tyckte att det funkade jättebra. Första ggn tog den inte lika bra på höger som på vänster sida så jag kände fortfarande värkarna i halva kroppen, men det viktiga var att jag fick den paus jag behövde. Senare fick jag den en andra gång och då tog den jämnt :) Visst gör det lite ont att få den men inte så att det inte är värt det, dessutom verkar den direkt, inte som EDA efter 15 - 30 min.
    Jag puffar gärna för PCB, den har inte alls samma biverkningar som EDA och stannar inte upp förlossningen på samma sätt heller. Förutom att jag behövde värkförstärkande dropp precis mot slutet så hade jag inga biverkningar alls. För att vara på säkra sidan för bebisens skull blir man uppkopplad hela tiden för att hålla koll på bebisens hjärtljud, men det kan ju kännas som en extra trygghet istället för ett aber..
    Min nästa förlossning sker förhoppningsvis vilken dag som helst (bf idag 11 maj) och i första hand ber jag om subkutana sterila kvaddlar, emn om det inte är ngt för mig vill jag ha västervik igen. Lycka till med din förlossning!

• Sussie75

yeboyes: Hoppar in i tråden och säger tack, kanonbra skrivit! Har också tänkt ha västervik, men varit lite tveksam. Det är jag inte längre. Bra förklarat.

• Swifty

oh, tusen tack för ditt inlägg. Nu känner jag mig inte orolig längre inför förlossningen när jag vet att det finns bra smärtlindring förutom ryggbedövning.

• Swifty

oh, tusen tack för ditt inlägg. Nu känner jag mig inte orolig längre inför förlossningen när jag vet att det finns bra smärtlindring förutom ryggbedövning. Lycka till med din förlossning nu i dagarna !

• Pess

Jag är oxå positiv till PCB....Kommer sannolikt välja den före EDA om förutsättningarna finns.

Svar på tråden PCB