Förvara svamp?
Jag undrar hur man bäst förvarar champinjoner. Vet att de inte ska ligga i plastpåse och att de trivs bäst i mörker, men bortsett från det finns det nåt man kan göra för att de inte skall bli tråkiga efter bara en-två dagar?
Jag undrar hur man bäst förvarar champinjoner. Vet att de inte ska ligga i plastpåse och att de trivs bäst i mörker, men bortsett från det finns det nåt man kan göra för att de inte skall bli tråkiga efter bara en-två dagar?
Haha. Trodde att du menade typ fotsvamp när jag läste rubriken.
Köper du mycket svamp(rea) så är mitt råd att skiva och torka den.
Bara att blötlägga när du ska använda sen.
Jo, svamp ska förvaras mörkt och svalt, inte för tätt. Aldrig i plastpåse utan i papperspåse. Förvarar man den i plastpåse riskerar den att börja mögla. Om champinjonen skulle börja bli brun så är det inget fel på svampen, däremot blir den lite mer smakrik och mustig i smaken. Kritvita champinjoner är bra endast (enlig mig själv då :) om man ska ha dom färska i sallader... :)
Med "tätt" menade jag inte i något för tätslutande... De behöver en gnutta luft. :)
Jag förvarar mina i kylskåpets grönsakslåda (de ligger alltså inte nån påse överhuvudtaget)
Bra att veta att svampen inte är dålig för att den börjar bli lite brunaktig
Förvara dom gärna i papperspåsen som du (förhoppningsvis) kan få med i butiken när du köper dom. Risken finns att de kan torka ut snabbare om du bara förvarar dom direkt i grönsaklådan, men det kan variera från kylskåp till kylskåp.
Tog precis ut svamp ur kylen för att laga middag och upptäckte då att det var lite blött (eller snarare fuktigt) under svampen. I de fall då jag inte får en papperspåse med från butiken och blir tvungen att lägga dem direkt i grönsakslådan funkar det då att lägga en bit hushållspapper underst?
Har inte provat, men det låter väl vättigt! :) Se till att det inte ligger i ngt drag bara! :)
Funkar det för dig TS att äta svampen om den har varit fryst?
För isåfall kan du "storhandla" champinjoner när de är billiga, skiva dem och frysa in dem.
Då tar man fram efter behov och får "färsk" svamp i maten.
Frysta borde fungera, för då försvinner väl inte så mycket vätska ur dem(?) Älskar svamp och det funkar så bra med GI
Låter jättebra, då är det bara att passa på att storhandla när det är billigt.