• balisto

Sammandragningar vecka 28. Är det ok?

Hej,
    sedan några dagar sedan får jag flera sammandragningar per dag. Det gör inte ont och jag mår bra annars men jag är lite oroligt att det kanske är tecken på att barnet kommer för tidigt. Hur många sammandragningar per dag är ok? Har ni andra sammandragningar så här tidigt?

Jättetacksam för svar!!!

• Svar på tråden Sammandragningar vecka 28. Är det ok?
  • LiJo

Absolut inte farligt så länge de inte är smärtsamma. De ska dessutom gå över vid vila. Det är kroppens sätt att förbereda inför förlossningen.

Känns det som att du har väldigt många sammandragningar ska du prata med din BM eftersom du kan ha en urinvägsinfektion (hade jag, utan några som helst symtom). Det botas med antibiotika.

• AHöst

Jag har haft sammandragningar nastan hela graviditeten. Min lakare sa att upp till 6 per timme ar ok.

Men det ar ju aldrig fel att fa det uppkollat ocksa.

• Glad lessen

Jag har med sammandragningar ibland och jag är i vecka 24. Men det gör ju inte ont, bara obehagligt när magen blir hård som sten

• turpis

Nej, som alla andra sagt, inte farligt. Vil bara säga att man kan få mer sammandragningar vid vila, och att det inte heller är farligt.

Jag brukade passa på att öva mig på att andas under sammandragningarna ! För mig var reflexen annars att hålla andan, vilket det också lätt blir när man får förlossningsvärkarna sen. Ta det som övningstillfällen, alltså!

• umpa

Har haft massor av sammandragningar sen v. 20. Nu (v.30) kan jag inte gå många meter innan det sätter igång. Har blivit MYCKET stillasittande.. Suck.

• balisto

Tack alla ni. Jag känner mig redan lugnare. Skönt att höra att jag inte är ensam om det. :)

Svar på tråden Sammandragningar vecka 28. Är det ok?