• Upptagen

Vilken båt till Tallinn?

Vi funderar att ta en kryssning till Tallinn i sommar, men vilken båt ska vi åka med? Vad har ni för tips?

Och vad får vi inte missa när vi väl är i Tallinn?

• Svar på tråden Vilken båt till Tallinn?
  • Upptagen

Ojdå, ingen som har tagit färjan till Tallinn?

• Ciceli

Jo då! Rekommenderar varmt M/S Victoria eller Romantika med Silja/Tallink. Nya och fräscha båtar Har åkt med båda två.

När ni väl är i Tallin ska ni absolut strosa i Gamla Stan. Finns många mysiga fik och restauranger. Vi hade Aftonbladets Tallin-guide med oss, som var riktigt bra. Bland annat gick vi till ett otroligt mysigt kafé som heter Bogapott, tror jag, på Pikk 9. Vid fint väder kan man sitta på deras innegård. De har även en keramikverkstad. Sen kan ni alltid kolla in Domkyrkan, och andra fina byggnader. Gamla Stan påminner om den i Sthlm, men är mycket mycket större - promenadvänlig.

Sen måste ni förstås köpa med er billig alkohol! Finns butiker överallt!

• RonjaLi

Vad ni än gör, åk INTE med någon av de äldre båtarna som tex Regina Baltica! 10 ggr värre än ålandsfärjor!!!
    Men de nya båtarna är fräscha och bra.
    Vi har åkt 3 ggr med Tallink. Mkt bra.

• Lilla Bus

Hur länge ska ni vara där?

Jag vill rekomendera att besöka en ort utanför Tallin om ni har tid. Det går bussar dit och det tar inte alls så lång tid att åka. Det är en stad som heter Haapsalu. En helt underbar liten stad, det är en svenskt ättlig stad så det kan faktiskt finnas människor som kan lite svenska. Men under andravärlsdkriget var det många svenskfödda som flydde därifrån.

Om du känner till Astrid Lindgrens illustratör (hon heter Ilon Wikland) har målat och ritat mycket i Astrids Lindgrens böcker som hon har tagit sin insperation ifrån. Hon bodde hos sina mor eller farföräldrar där innan de flydde till Sverige.

• Zenobia

Sambon och ja åkte med Tallinks Victoria förra året. Den båten eller Romantica är fina båtar. Deras buffe är jättegod och större och bättre utbud än Viking Lines.

Ett tips om ni vill ha tid att gå staden är att ta en övernattning med på ett hotell. Finns såna paket som inte är så dyra. Sen kan du när du kommer iland köpa en guidbok av dom tjejer och killar som står inne i gamla stan och säljer. Finns på svenska och det. Så har du all info du behöver över vad du ska se. Karta kan du få tag på med.

Vi gick genom gamla Tallin en hel dag, följde kartan så vi hann se allt =) Varenda torn har ja sätt på muren också hehe.

Sen ett annat tips ska ni handla alkhol så finns det en supermaket en bit ifrån färjan. Inte den som ligger tvärs över terminalen då =)

• Upptagen

Jolisan: Haha, Regina Baltica åkte jag med enda gången jag har varit till Tallinn och jag håller med dig, hade ångest hela resan...

Tack för alla tips! Vi ska bara stanna över dagen, en typisk kryssning bara.

När jag åkte dit förut så åkte vi på sightseeing, men nu tänkte vi försöka hitta lite sevärdheter på egen hand, och sambon har ju aldrig varit dit förut.

• Zenobia

Finns en hel del sevärdigheter =) sambon och ja sprang runt som idoter för att hinna se allt *ler*

Men köp boken som dom säljer så får ni med allt =)

Alla tornen har namn och det finns en som heter Tjocka Margareta och en annan kallas "titta in i köket"
    Sen har du en trädgård med den gråtande Linda precis mittemot den ligger regeringshuset och precis bakom Långe Jarl. När vi var där restarerade dom den.

Sen finns det ett gamal apoktek brevid torget. Sen finns det två gator som heter nåt. Där har dom roliga skyltar och framför allt en stövel som är ett stuprör =)

• Zenobia

Ja just det passa på att äta innan ni tar båten hem igen. Billig och go mat =)

• RonjaLi

Ni bara MÅSTE äta på Pepper sack eller på Olde Hansa som ligger snett mittemot! Jättemysiga medeltidsresturanger som är en upplevelse. Inte det billigaste alternativet men ändå mycket billigare än hemma i Sverige!
    Dom ligger precis vid torget. Brukar stå två tjejer i medeltidskläder utanför och sälja kanderade mandlar i ett stånd. Har det iaf gjort de tre gångerna vi varit där.

• Lilla Bus

En annan konstig resturang är den där det står en kanin (jag tror att det var en kanin) utanför och delar ut flygblad. (det gjorde iallafall det när jag var där)

• Lilla Bus

Men det var jättegod mat där glömde jag att skriva.

Svar på tråden Vilken båt till Tallinn?